Sekalaisia siemen- ja kylvökysymyksiä

Mulla oli lobeliat viime vuonna semmoisessa turvekennostossa. Reunimmaiset meinasi ihan väkisin aina kuivua. Nyt kun ovat muovikennostossa, niin ihan varmasti kasvavat paremmin! Tai sit mä muistan väärin. Mutta toissapäivänä laitoin ekan lannoistekastelun, niin ihan silmissä pomppasivat, ja tuli ekat "isot" lehdet niiden minien sijaan.

Lukinliljaa komppaan Nuun siemenistä, ei oo tupakkia, kurkku tuli väistämättä mieleen, voi tosin olla muutakin, muttei tupakkia.

Tähdikille nauhuksista, en tiedä miten oikeesti pitäisi tehdä mutta ainakin osa nauhuksista siementää tolkuttomasti syksyllä ja niitä pikkutaimia nousee harmiksi asti keväällä joten en niitä sisällä esikasvattaisi.

Täältä saisit kyllä valmiita isojakin kasveja ei tarvitse välttämättä siemenestä kasvattaa, jollet sitten ihan huvinvuoksi sitä halua tehdä. Laita hölöä jos nauhuspuskia haluat.

Leijonankorvaa tässä mietin,uskaltaisiko latvoa,onko tapaus jollekkin tuttu?

selvisipä sekin, miksi turveruukkuja on aina syksyn alennus- ja loppuunmyynneissä runsaasti tarjolla. minun onnekseni:-)

backaksen raunioilta taidan saada kunnon varaston:-(

Mai-lee, ole hyvä vaan, saat ainakin minun osuuteni =)

Mitkä kaikki taimet on latvottava? Toivoisin, että vastaus olisi laajempi kuin “kaikki joiden halutaan haarautuvan”. Monennestako lehtiparista? Moneen kertaan: myös uudet kasvavat latvat?

minnimi, Latvominen-ketju on ainakin minulle antanut vastauksen noihin kaikkiin esittämiisi kysymyksiin. - luulen, että on helpompi antaa luettelo niistä, joita ei missään tapauksessa saa latvoa.

Ainakin minulla turveruukut kuivuvat ihan liian herkästi. Ainoa tapa saada niissä jotain kasvamaan on kasvattaa sellaisia kasveja, jotka taimettuvat vaikka Saharassa. ärtynyt

Mahtaisiko turveruukkujen homehtumiseen auttaa, jos kastelisi sen ennen kylvöjä säilöntätabletista valmistetulla liuoksella (Na-bentsoaatti); sillä kun saa kasveistakin homeen häipymään.
En ole koskaan edes ajatellut niitä ostavani, kun olen nähnyt noita homeisia turveruukkuja.

Jelppikääs nyt vähän! Koska pitäisi kylvää seuraavat siemenet:schisandra chinensis(palsamiköynnös),actinidia arguta(japaninlaikkuköynnös) ja ptelea trifoliata. Tartteeko joku jotain jippoja,vai kylvänkö vaan purkkeihin ja vähän multaa päälle?

Oletteko huomanneet, ovatko halvat siemenet automaattisesti huonompia kuin kalliimmat? Tai marketista ostetut huonompia kuin puutarhakaupasta tilatut? Pihiä niin houkuttelisi RobinHoodin 33 sentin siemenpussit, eikä Citymarketinkaan 60 senttiä paha olisi, eikä edes postikuluja… Onko kellään kerrottavana erityisiä kokemuksia merkeistä: Suvipiha, Hortus, Natura Garden, Hammenhögs?

Lissu85, Actinidia taitaa tarvita kolmen kuukauden kylmäkäsittelyn, Ptelea samoin, palsamiköynnökselle vrk liotus ja 2-3 kk kylmäkäsittely. Mun ymmärrykseni mukaan.

Hei, noista siementen ostopaikkojen eroista?

En minä ainakaan ole huomannut eroja markettisiementen tai muiden suhteen. Yleensä ostan aina vain halvimpia, paitsi joskus on jotain pakko saada -juttuja, hinnalla millä hyvänsä.

samoin. yleensä teen ostot yhdestä postimyyntifirmasta, jos on noita must-siemeniä, muuten ostan ns hovihankkijaltani - ongelma on sitten ensi vuonna, jos se nyt lopetetaan:_(
luulen, että kaikilla noilla siementoimittajilla/pakkaajilla on joinakin vuosina ongelmia saada tarpeeksi hyvälaatuista siementä. kun on tehnyt ostoja jo puolivuosisataa, hyvät ja huonot siemenerät menevät ristiin. joskus onnistuu saamaan hyvää, joskus ei niin hyvää. pätee siis tässäkin, että maanviljelys on onnenkauppaa.
ja taas nimimerkillä *kokenut kaiken tietää*: paras itävyys on itsekerätyillä siemenillä:-) kannattaa kerätä aina kun voi. joko omista kasveista tai naapurien/ystävien puutarhoista.

ps eilen muuten ostin puuttuneen persiljapussin anttilasta; uskon vakaasti, että hyvin itää.

Henkilö, en ole huomannut eroja halpojen ja kalliiden välillä. Suosin ilman muuta halpoja, mitäs sitä vähiä rahojaan turhaan hassaamaan “merkkituotteisiin” kun sisältö pussissa on kuitenkin vastaavaa. Jos olisi pakko kantaa puoleen tai toiseen ottaa, niin huonosti itäneet/kokonaan itämättömät on minulla sattuneet niihin kalliimpiin pusseihin. Se on todennäköisesti ihan sattuma ollut sekin, eikä usein tapahtunut :slight_smile:

Kiitti neuvoista Paulastiina! Siispä jätän nuo kylvämättä ja laitan vasta seuraavana talvena ulos,niin kerkiää oleen tarpeeks kauan kylmässä.

Ptelean siemeniä mulla on liikaa omaan käyttöön,että haluuko joku?

Minäpäs teen nyt pikku tutkimuksen ja merkkaan kasvikyltteihin myös merkin tai ostopaikan. Katsotaan kesän mittaan, onko kasvussa eroja.

Mulla on excelillä tehdyt muistiinpanot kylvöksistä ja merkkaan sinne aina myös siemenien hankintapaikan, kylvö-, itämis- ja koulimispäivänmäärien lisäksi. Eri väreillä saan sinne myös muita huomioitavia seikkoja näkyville. Tosin on myönnettävä, että kauden alussa muistiinpanot ovat ihan oikein, mutta kevään ja kesän edetessä ne jotenkin vaan unohtuvat.