Me myös piipahdettiin.
Hyvin näkyy tässä hurmeseitikin ja verihelttaseitikin ero.
Mielestäni tämän nimi on silkkivyökääpä.
Luin siitä mielenkiintoisia juttuja.
Sen kerrotaan olevan syöpää ehkäisevä rohto.
Ei ole vaan euroopassa hyväksytty elintarvikekäyttöön.
Säteilyturvakeskus tutkii sieniä ja tulokset valmistuvat huhtikuussa 2026. Eiköhän me sienihullut täälläkin saada 2025 kerättyjä ja kuivattua sieniä.Tšernobylin ydinvoimalaitosonnettomuudesta. Huhtikuussa 2026 onnettomuudesta tulee kuluneeksi 40 vuotta.
Kampanjassa Säteilyturvakeskus (STUK) selvittää sienten radioaktiivisen cesiumin (Cs-137) pitoisuuksia ja pitoisuuseroja maan eri osissa ja eri sienilajeissa
Käykkö Kurppa ihan joka hemmetin päivä hakemassa sueniä ![]()
Joka toinen. Olen kyllä jo luvannut itselleni monasti, etten enää mene, mutta onhan se niin ihanaa.
Metsä lähes vieressä.
Miten sä saat kaiken menemään? Ei tota vauhtia kerkiä mitenkään syömään edellisiä. Säilötkö pakastamalla vai kuivaamalla?
Mä olin tänään kanssa päätä tuulettamassa suppismetsässä.
Löyty myös kaks herkkutattia, näköjään näin myöhään syksyllä tatit on täysin madottomia ![]()
Kuivaamalla. Jokunen purkki pakkasessakin. Säilyy pitkään. Voi antaa tarvitseville.
Samoin, kuivaan. Ja annan eteenpäin, ei niitä kuivattujakaan määräänsä enempää kaappiin mahdu ![]()
Maku jalostuu paljon paremmaksi kuivaamalla. Tateilla sama juttu.
Eilen ehdin puuhamaalta lähtiessä auringon laskiessa käydä poimimassa puoli ämpärillistä suppiksia ennen kotiin paluuta. Viimeiset löysin otsalampun valossa.
Meni puoleen yöhön niitä putsatessa kuivattavaksi.
Ja sienet kivan jäisiä?
Helppo kerätä ![]()
Upeita sienisatoja olette saaneet!
Mä rakastan sekä sieniä että niiden poimimista, metsässä sielu lepää. Tänä vuonna on vaan sienireissut jääneet töiden takia vain kahteen, mikä harmittaa aivan vietävästi ![]()