Siili

Ei kai se haittaa jos Tätsy pelkästään nuuhkii sitä,mutta jos hän äityy oikein piehtaroimaan siinä!? Siinä oisi jo naapureilla ihmettemistä.

Neljä poikasta on tässä pihapiirissä liikkuvalla siilillä

Linkki

Tämä pikku- pallero taapertaa silloin tällöin meidän pihalla. Tänään tapahtui jotain mikä sai minut huolestumaan. Pikku siili taaperteli ilta auringossa seinän vierustalla noin klo 17 aikoihin. Tunnin kuluttua huomasin siilin nukkuvan siinä seinän vieressä tasaisesti hengittäen. Ihmettelin kovasti, miten se ei mennyt johonkin suojaisampaan paikkaan. Kävin välillä etsimässä siileistä tietoa ja huolestuksen aihe oli juuri tuo pikku siilin koko! Talvihorroksesta selviämiseen täytyisi painoa olla ainakin 600-700g. Punnitsin pienokaisen, eikä tämä paina kuin vaivaiset 300g. Voinko minä tehdä yhtään mitään poloisen hyväksi vai onko annettava vaan luonnon hoitaa asia.
Vielä klo 20 siili nukkui. Vein viereen lautasen koiranruokaa ja laitoin vanerilevyn seinää vasten suojaksi "pedoilta", sekä havut molempiin päihin ettei linnut aamusta syö ruokia. Aamulla sitten näkee onko siili mennyt menojaan.
Mitäs minä nyt ? Ottaako joku taho tämmöisiä siilejä hoitoon? Varmaahan on ettei tämä talvesta selviä??!  Tuossa se nukkuu.

Nuttura.Käy katsomassa löydätkö vielä siilin.Jos löydät ota se pahvilaatikkoon yöksi vaikka sisälle eteiseen ja soita tai laita sähköpostia heti huomenna Tuula Nyströmille,joka neuvoo sinua ja etsii siileille hoito ja talvetuspaikan lähipaikkakunnaltasi.Hänen puhelinnumeronsa on 0443862009 ja s.posti eurosiili@gmail.com Lisätietoa saat kun kirjoitat googleen siilikiikarissa.Noin pieni siili ei selviä varmasti talvesta ilman apua,joten tee hyvä teko ja pyydä apua siilien ystäviltä :slight_smile:

Olisko menettänyt emonsa liian aikaisin, eikä saanut tarpeeksi kauan äidinmaitoa, jäänyt siksi pieneksi? Eilen oli luonto-ohjelma siilistä, ja siinä sanottiin, että viisiviikkoinen selviää yksin, vaikka emo jäis esim. auton alle. Mutta se oli kuvattu Keski-Euroopassa, missä on paljon pitempi kesä ja kauemmin ruokaa tarjolla siilille.

Voisko ottaa yhteyttä esim. johonkin eläinhoitolaan?

Lissu tiesikin paremmat ohjeet.

Siileillä myös paljon sisäloisia,jotka voivat aiheuttaa kasvuhäiriöitä.Hoitopaikassa sitten hoitavat loiset ja kirput pois jos niitä on ja antavat energiapitoista ruokaa,jotta kasvaa tarpeeksi ennen talvihorrosta.

Kiitos, näin minä ajattelinkin että jossain voisi olla hoitopaikka pienille. Menen katsomaan jos pikkuinen olisi vielä nukkumassa. Vien sitten laatikossa saunan eteiseen.

Kas näin! Ihan unessa oli kun kannoin sisään. Laitan heti sähköpostia ja huomenna vielä soitan.

Hyvä hyvä Nuttura!! :slight_smile:

Nuttura: ihanaa huomata, että on olemassa hyviä ihmisiä, jotka pitävät huolta eläimistä. Onnekseen pikkusiili eksyi juuri sinun lähellesi. Kyyneleet nousivat silmiin.

Pikkusiili menehtyi tänään. Sehän oli odotettavissa kun oli liian pieni ja heikko selvitäkseen. Kuolinsyytä ei nyt voi tietää kun minulla ei ollut mahdollisuutta lähettää sitä Elviralle. Suuret kiitokset täytyy kuitenkin lähettää kaikille vapaaehtoista eläinsuojelutyötä tekeville. Sain hyvät hoito-ohjeet ja paljon arvokasta tietoa sekä tukea. Olen ainakin paljon kokeneempi seuraavaan siilikohtaamiseen.

Kiitos myös teille myötäelämisestä!

Jos kohdataan kesällä yksinäisiä pikku siilejä niin tarjotaan niille ruokaa, silloin on paremmat mahdollisuudet kasvaa ja vankistua.

Eiköhän se unisuus jo viitannut siihen, että oli kovin huonossa hapessa. Kiitos kuitenkin kun yritit auttaa.

Huonossa hapessa oli, ja jos olisi muualle mennyt nukkumaan niin olisi luonto korjannut pois. Mutta kun käpertyi melkein portaiden viereen kulkuväylälle niin jouduttiin puuttumaan peliin.

Voi pientä, mutta Nuttura sä teit kaiken mahdollisen ja hyvä että kuoli lämpimässä eikä ulkona harakoitten nokkimana.

Muutamaan iltaan ei ole siili enää käynyt syömässä, toivottavasti on ravintoa kerätty tarpeeksi talvihorrosta varten.

Oi, olen onnesta soikeana ! Näin pihalla ensimmäisen kerran kahdentoista vuoden aikana siilin. Sen lisäksi, että se on söpö ja ihana ja mielenkiintoinen, se syö kotiloita.

Se varmaan oli käynyt pari päivää sitten kaatamassa kuistilla olleen piimäpurkin (joka sotki laatoitusta), koska se nytkin kävi kuistilla, mutta ei se haittaa enää, koska kaataja oli siili!

Olenkin aina harmitellut, ettei täällä ole yhtään siiliä, vaikka naapurustossakin on suojaisia pihoja.

Laita sille ruokintapaikka johonkin mihin ei harakat pääse. Kissan kuivaruokaa ja vettä tarjolle joka ilta, niin saat joka kesäisen kaverin.