Hei Torvikukka, minulta löytyy muutama ylimääräinen!
Lukaisinpa tämän jutun, kun sain ison kasan ilmasipulin poikasia. Ihmetytti minuakin, että syödäänkö kokonaan vai miten, mutta selvisipä sekin. Ei kun istuttamaan
Mulla on keikkunut muutaman vuoden ilmasipuli perennojen keskellä. Se on aikas kiva kasvi, kun aloittaa jo varhain keväällä herkullisten varsien kasvattamisen. Ruohosipulin käyttö onkin jäänyt vähemmälle nyt.
Ilmasipuli onkin niitä "luomukukkakeppejä" perennapenkissä, kellokärhö, morsiusharso ja monet muut hentoiset pysyvät pystyssä kun väliin istuttelee ilmasipulia. Ei syö ötökät, on huomaamaton ja tyylikäs. Joskus kaatua kupsahtaa sekin kuten eilisiltaisessa myrskytuulessa. Pikkusipulit muuttuivat jo niin isoksi, että pudottautuvat maata kohti valmiina kasvuun tai pataan ja pannuun!
Herrojen herkku tämäkin, aikoinaan piikaväkeä riitti kuorimaan pikkuisia ilmasipulileita tujakkaan keittoruokaan. Ei päiväkodin/koulun ja marketin väliä sahaavat nykynaiset ehdi.
Ilmasipulin varsia olen minäkin suht. pieninä/nuorina silpunnut ruokiin mukaan.Niitä itse ilmasipuleita en ole pahemmin käyttänyt, sillä kun ne ovat kasvaneet ovat jo kasvimaalla kasvaneet sipulitkin sen kokoisia että mieluummin niitä käyttää. Kerran keräsin nyt kesällä niitä ilmasipuleita ja valmistin niistä uusille perunoille lisuketta voissa keittäen. Eivät toimineet sillä tavoin, liian paksuja ja “nahkeita”.
Kasvimaan syyssiivous käynnissä...jos ketä kiinnostaa ilmasipuli niin nyt olis alkuja tarjolla nopeille.
Hölöä suapi laitella.
Hei.
Tietääkö kukaan mistä voisi saada ostaa ilmasipulia? minulla on ollut se vuosia mutta hävisi jotenkin jonnekkin, syököhän myyrät sitä :O) se on aivan ihana vanha lajike joka pihallani nousi hereille käväällä aikaisin jo lumen kekskeltä ja siitä sai ensimmäiset makoisat leiväpäälliset.
(hyrinä, laitoin viestiä sinulle josko sinulla vielä olisi ylimääräistä :o))
meillä kaikki ilmasipulit jo niin isoja ettei niitä viitsi lähetellä.
No niin en taaskaan ajatellut, nythän on kevät, kyselenpä syksymmällä uudestaan :o))
Keräsin syksyllä ilmasipulin pikkusipuleita siemenkirjeeseen ja vähän jäi kotiin kippoon pöydälle. Laitoin niistä osan multaan vähän aikaa sitten ja sieltä nousee nyt piippoja
Vieläkö sinulla on siinä kipossa jäljellä ylimääräisiä?
Ei, heitin loput roskiin.Vaan odotas, käyn tsekkaamassa yhden jutun…
… Joo, ulos kuistn pöydälle oli jäänyt muutama pikkusipulirypäs. Osasta niistä työntyy vihreitä piippoja Ei näytä talven pakkaset tuota kasvia häiritsevän ! Jatketaan hölöllä jos haluat
Mitä neuvoksi, jokin hiirihyppiäinen on syönyt ilmasipuleiden alut. Oli pelkät tynget jäljellä.
Ei kai nämä ole menetetty?
Ensimmäinen paljas maapala ja heti tuli takaisku.
Myyrä varmaan ollut nälkäinen. Eiköhän nuo tuosta kasvata uudet versot! Sitkeä kasvi tuo.
Olisikohan kenelläkään lähettää jossain vaiheessa ilmasipulin alkuja, tai tietoa mistä niitä saisi? Maatiaiselta olisin tilannut mutta olivat loppuneet…
Minulla on ilmasipuleja maassa, enkä ole vielä ehtinyt tarkistaa nouseeko niistä mitään. BlueGirl, jos et muualta ehdi saamaan, niin muistuttele minua jonkin päivän päästä. Ei minulla mitään suuria määriä ole, mutta jokunen voisi joutaa, jos siis hyvin käy.
Kuuhasin kartanolla aamulla ja taas löytyi uusi kasvi jonka olemassaoloa en muistanu, isännän tädiltä saatu ilimasipuli, siinoli jo monta vihreää tötteröä
Jade tekee löytöjä!
Sas se, mitähän lie vielä löytyy
Hei!
Taidan olla ihan myöhässä, mutta vasta vähän aikaa sitten innostuin ilmasipulista. Mistä näiden alkuja mahtaa saada? En ole nähnyt missään puutarhamyymälöissä. Kasvimaani suorastaan kaipaa tätä ihanuuta!