Sipuli: Ilmasipuli, Allium cepa var. viviparum

Sinukka, laittaisitko omaan profiiliisi esille kasvuvyöhykkeesi ja paikkakuntasi. Niille on siellä paikka olemassa, ja jos tarvitset neuvoa niiden laittamiseen , katso ohjeesta (suora linkki sivun yläosasta).

Esimerkiksi paikkakuntatiedosta olisi heti hyötyä jos vaikka jollain lähellä olevalla sattuisi ilmasipulia olemaan :slight_smile:

Kiitos Nuu vinkistä, tieto lisätty!

Sinukka, kyselehän loppukesästä niin saat alkuja! Vaikka minulta :slight_smile:

Tai laita yksitysipostilla yhteystietosi nyt.

Mahtavaa miten ystävällisiä ihmisiä täältä löytyy, kiitokset jo etukäteen Kaisaliisalle!

Ilmasipuli kasvattaa pikasen isoja varsia juuri ylettyy sormet ympäri

Kaisaliisalle vielä suuret kiitokset, pienet ilmasipulit saapuivat perille. :slight_smile:

Onko mitään poppaskonstia niiden istutuksessa vai pistänkö maahan vaan ja multaa päälle? :slight_smile:

Paina maahan ja anna olla. Itsekseen kun kylväytyvät niin ne vaan putoavat maahan ja juurtuvat siihen. Tämä mielessä olen itse painanut sipulit maahan niin että just menee pinnan alle, ja ainakin minulla se on ollut onnistunut tapa :slight_smile:

…eikä epäonnistu, jos työnnät 5+ sentin syvyyteen niin kuin minä olen vuosikausia tehnyt. jos nyt istutat (omanikin pitäisi huomenna laittaa yrttipenkkiin), älä pelästy, kun rupeavat versomaan jo näin syksyllä ainakin täällä meillä etelässä.

Kiitos teille! Taidan laittaa osan sipuleista syvempään ja osan en, niin katsotaan onko kasvussa mitään eroa.

Jee, sormet jo syyhyää. :slight_smile:

onnee sinukka, minun ilmasipulit eivät nousseet tänäkeväänä, olikohan jotain mystistä tapahtunut vai olenko vaan kääntänyt ne syvyyksiin maata mullatessani, mutt ei piikin piikkii noussut.

Oon aina ihmetellyt sitä, miksi ilmasipuli ei menesty meillä ollenkaan. Isoäidilläni ja äidilläni oli aina ilmasipulia ja äidiltäni toin sitä itsellenikin, mutta ei se suostunut kasvamaan. Onneksi pillisipuli menestyy vähän paremmin. Onkos kellään tietoa, miten näiden kahden sipulin kasvupaikkavatimukset eroavat toisistaan?

ei mitenkään. Mulla on kasvanut niitä vierekkäin, mutta ilmasipuli pitää istuttaa aika syvälle, noin 10 cm.

Mä laitoin ilmasipulini ihan vaan siihen, jotenkuten, maahan kiinni ja kasvavat liiankin hyvin. Tavallista multaa, raparperin vieressä ovat lisääntyneet niin, että harkitsen niille uutta paikkaa tänä keväänä.

luontaisestihan ilmasipuli lisääntyy juuri noin siihen jotenkuten. syksyllä sipulivarsi (joka muuten on olemukseltaan ihan muuta kuin syötäväksi tarkoitetut naatit; kova ja jäykkä putkilo) taittuu ja pikkusipulit juurtuvat siihen emonsa viereen. siinä vaiheessa yleensä kerään pikkusipulit pois, istutan ne yrttimaahan ja todella aika syvään. hyvässä maassa kasvavat vauhdilla ja komeiksi. pärjäävät huonossakin maassa ja vähemmällä paapomisella. uutta pitää lisätä vuosittain, koska kolmannen kesän jälkeen vanha emosipuli ei enää tahdo neljättä kesäänsä nähdä, mätänee. ensimmäisen kesän sato ei ole kovin runsas mutta toisen ja kolmannen on.

Minullakin ilmasipuli ja pillisipuli kasvavat vierekkäin. Ilmasipulit kasvavat niillä sijoillaan mihin sattuvat tippumaan, en tee niille mitään vaan annan kasvaa vaan. Kun siirrän niitä ilmasipuleita muualle, painan ne maahan, yleensä niin että just ja just uppoavat maan sisään.

Sitä en tiedä onko minulla sitten aina uusi kasvu kyseessä edellisvuoden pudokkaista - no, pääasia että ilmasipulia riittää vuodesta toiseen omiksi tarpeiksi ja eteenpäin jaettavaksi.

Muoks, en ole tiennytkään että sen voisi istuttaa syvään. Olen antanut kaikille  antamieni sipuleiden mukaan ohjeeksi että paina vaan maahan , sehän lähtee kasvuun ihan  itsekseenkin maahan pudottuaan. Täytyy ehkä vähän laajentaa tuota sipuleiden mukaan annettavaa opastusta. 

Myös minulla sekä ilma- että pillisipuli kasvavat ihan “itsestään” vierekkän savisessa kasvimaassa. En ole edes uusinut kumpaakaan kasvustoa säännöllisesti.

Mulla ei sitä ilmasipulia ole ollut enää vuosiin,vaan hävis tyystin.

Pillisipulikin vois mun mielestä vähän innostuneemminkin kasvaa, mutta se sentään säilyy hengissä ja siitä kyllä siementaimia ilmestyy jonkin verran itsestään sinne tänne. Yrttimaallani kasvatan samanlaisessa maassa kuin kaiken muunkin, muut monivuotiset yrtit menestyy ihan hyvin. Esim. ruohosipulin kasvuvoimaan verrattuna pillisipulin kasvu ja lisääntyminen on kovin vaatimatonta.

Äidilläni ilmasipulit kasvoivat mahtavasti, mutta ne kasvoivat kallion päälle väsätyssä kasvatuslaatikossa. Että syysmärkyyttä, mulla on tietty siihen verrattuna paljon enemmän.

Nuu, meilläkin lienee tänä vuonna ilmasipulia, piippoja on näkyvissä :slight_smile:

Nyt on ilmasipulit vihdoin maassa. Laitoin sen seitsemään paikkaan (kun Nuun sipulinalkuja riitti seitsemään), niin nähdään missä se alkaa viihtyä ja lisääntyä. On savea ja syvää multaa, on viiden sentin syvyydessä ja lähempänä pintaa. Jonkun on pakko viihtyä! :smiley:

Ilmasipulit ovat kyllä parasta sipulia uusienperunoiden, sillin ja muiden sesonkiherkkujen kanssa. Niitä raaskii syödä sydämen ja mahan kyllyydestä, kun ei tarvitse niitä 5kpl/1.90€ nippuja ostella. Tarkoitan niitä viime syksyn pikkuisista kasvaneita pienia täydellisiä kesäsipuleita.