Minäkin innostuin tänä keväänä ensimmäistä kertaa kylvämään purjoja. Hyvin ovat itäneet. Pienimmät pääsiäisvieraat olivat tyytyväisiä mummun rehevästä "pääsiäisruohosta." Ajattelin nyt koulia heinät kennoihin, pari tainta aina samaan. Mutta nytkö jo koulintavaiheessa niitä voisi leikata latvasta lyhyemmiksi? Ja voiko jo tässäkin vaiheessa istuttaa taimia syvempään? Vai vasta ulos istutettaessa?
Eikä saa nauraa tyhmille kysymyksille, kaikkien pitää joskus opetella…
Minä vasta sunnuntaina pistin itämään. Katotaan tuleeko mitään, koskaan en ole ollut tässä lajissa kovinkaan hyvä ja yleensä olen kyllä jo aikaisemmin kylvänyt. Taidan torilta ostaa muutaman taimen ja vertailla syyksyllä eroja ![]()
Hyötykasviyhdistyksen siemenluettelossa muuten neuvottiin, että purjo voidaan syksyllä istuttaa laatikoihin ja jättää ulos talveksi. Sitten laatikko kerrallaan otetaan sulamaan sitä mukaa, kun on tarvetta.
Mähän oon kuopannu noi siemenet melko syvälle ja laittanu tosi lämpimään paikkaan itämään. Piti purkki käydä pelastamassa ja viedä viileämpään, tuolla taitaa sitten kyllä jäädä hieman alle 20 asteen. Sellaista lämpöä meillä on vaikea saada aikaiseksi.
Joten tein sitten uusintakylvön, kylvin pintaan 4 siementä/ruukku, nyt on sitten kokeiltu kaikella tapaa, joten jos ei onnaa niin sitten vika lämpötiloissa.
Tänään aion kylvää purjot, mutta miten toimin. Kylvänkö hajakylvönä, vai vaatiiko joka taimi oman ruukkunsa? Voiko sitten siirellä ulosvietäessä harventaen? Tila sisätiloissa alkaa armottomasti loppuvan.
Olen ihan aloittelija purjon kasvattelussa mutta minä kylvin siemeniä pari kipaletta per potti. Juuri viikonloppuna typistelin ohuita huiskuloita
saa nähdä auttaako se vahvistamaan niitä.
Sivulla 1 on koostetta purjon kasvatuksesta. Ja löysin tällaisen sivun (Kujeita ryytimaalla) jossa on kerättynä tietoa purjon kasvatuksesta. Heh, yllätys yllätys, arvatkaas mikä siellä on mainittu tietolähteenä 
Kylvöstä siellä neuvotaan näin: "Idätä purjot hajakylvönä tai siisteissä riveissä hyvässä taimimullassa (voi sekoittaa hiekkaa joukkoon)"
Sieltähän sitä tietoa löytyi ihan riittämiin. KIITOS!
Purjot voi koulia taitetun muovisuikaleen väliin, niin menevät pieneen tilaan rullalle. Toivottavasti tämä kuva auttaa ymmärtämään, mitä tarkoitan.
Tässä kuvassa on jo maahanistutusvaihe.
Laitoin purjoja tulemaan ehkä pari-kolme viikkoa sitten. Nyt on jo ihan mukavat kasvustot. Minkäskokoisina te niitä ryhtyisitte koulimaan? Kaisaliisan rullamenetelmää ajattelin kokeilla, rei’itetyllä alapäällä tosin. (Ja kaikkia en uskalla noin laittaa, vaikuttaa kastelusensitiiviseltä ratkaisulta, ja mulla on raskas kasteluranne.)
Heh. Mulla on 10 cm taimipoteissa 10 siementä / purkki. Ja purkkeja on 8 yhteensä.
Saa nähdä, onko ahneella se kuuluisa loppu. Mä en tiedä, mitä ajattelin, kun siemeniä kylvin. Tosin vieritän osasyyn innokkaalle 8 v. apulaiselle tästä runsaasta määrästä.
Mä koulin purjot siinävaiheessa sanomalehtirulliin kun venähtivät niin pikiks, etä rupesiva kaatuileen. Näpsin ne suunnilleen 5cm mittasiks ja ovat nyt parissa viikossa tukevoituneet hyvin.
ONNEKSI en ehtinyt koulia taimia vielä kennoihin, tuo rullaussysteemi näyttää loistavalta! Niitä kennoja (ja varsinkin tilaa ikkunoilla) tarvitaan niin moneen muuhunkin… Mutta mites se kastelu tosiaan tapahtuu ja miten se toimii? Liikakastelun vaara näyttää ilmeiseltä, reikiä varmaan rullan ala-osassa?
Pitäisikö ne vihreet "langat" pysyä pystyssä?
kyllä ne pysyy, kun saksit ne 1/3 verran poikki latvasta.
Yllättävän tukevia on tullu mun purjoista tänä vuonna. Tässä kolmea eri lajiketta, kahta nopeakasvuista (toivotaan ainakin) ja yhtä talvipurjoa. Kylvin niin, että purkin pohjalla oli mustaa multaa ja päällä kylvömultaa. Odottelen, että kaikkin tulisi kasvulehti ja sitten rupean koulimaan sanomalehtitörppöihin.
Purjorullan alaosaan voi leikellä reikiä jos on liikakastelun vaaraa. Tietysti silloin olisi parasta ollareikiä myös purkin pohjassa.
Minä pärjäsin umpimuovilla. Aika varovasti tuota rullaa saa kastella, koska siinä on vähän multatilaa. Kastelen kannulla liruuttamalla ylösasta, niin että vettä menee joka väliin, suunnilleen.
Mikähän on mun purjoille tullut, kun menevät valkoisiksi päädyistään? Luulin jo, että tulee parhaat taimet ikinä, mutta kuoleeko nuo nyt käsiin? Ovat kasvarissa, lämpötila on alimmillaan ollut 6 astetta ja siellä ovat olleet jo huhtikuulta.
Purjojen rullausta:
1. Muovin yläpuoliskolle levitetään multaa. Sen päälle purjon taimet. Muovin alaosa käännetään päälle. 
2. Paketti rullataan ja sullotaan maitopurkkiin tai muuhun sopivaan astiaan.
Mulla on tuon kokoisia justiinsa. Koska niitä istutellaan ulos. Ovat nyt ainakin niin hengettömiä, etten uskoisi niiden avomaalla selviytyvän.
Mun purjot on kans vähän heinää vahvempaa. Saa nähä, miten niiden käy.
Kesäkuun alussa ulos, tällä seudulla. Ja koko kesä on aikaa kasvaa ![]()