Selviytyvät kyllä paremmin, jos ovat isompia istutettaessa. Eivät pala niin helposti.
6.3. kylvetyt ovat nyt tällaisia:

Pian nostan kasvarista terassille karaistumaan ja istutan kunhan kerkeän viimeistään viikon sisällä. Hyvällä tuurilla näistä tulee lokakuun loppuun mennessä ohuen ranteen paksuisia.
^Mahtavat taimet! Miten tuollaisia tehdään?
Ihan itsestään kasvavat. En käytä taimimultaa. Mun multa on varmaan ravinteikkaampaa kuin taimimulta (itse tehtyä savesta, hevonpeestä ja hiekasta). En myöskään kouli, mutta siihen on syynä vain itseni säästäminen työltä. Nyppään vaan siis liiat pois ja samalla painan etusormella jäljelle jätetyt vähän syvempään. Aikasemmin kasvatin kaksi tainta per potti, tänä vuonna on ekaa kertaa kokeilussa kasvattaa kolme tainta per potti.
Halusin vähän enemmän purjoja, kun päätin kokeilla säilyttää osaa niistä kylmässä ja kuivemmassa varastossa kuin juureskellari. Tuossa varastossa saattaa lämpö mennä pahimmilla pakkasilla alle nollan, mutta lämpö ei kuitenkaan sahaa, kun varasto on kellarissa. Juureskellarissa säilyvät tammikuulle, liika kosteus alkaa mädännyttää niitä.
Kesäpurjoja en olekaan koskaan kasvattanut, kun kesällä tulee syötyä ihan tavallisia sipuleita naatteineen.
Kylvin ekan satsin purjoa 26.2. ja tokan 15.3. Ei kyllä paljon huomaa eroa koossa. Sanomalehtirulliin koulin ne ja vähän kärsivät alussa kylmää kun olivat yötä parvekkeella ja lämpötila oli jotain viitisen astetta.
Kastelussakin oli ongelmia kun en heti huomannut laittaa purkkien pohjalle reikiä eikä ilma päässyt kiertämään joissain purkeissa. Puukolla sitten sekin ongelma hoitui.
Voipi olla että tänä kesänä kasvatan purjonkukkia.
Ainiin, kerran olen aiemmin esikasvattanut purjon, mutta turhaannuin kun suoraan maahan kylvetyt olivat syksyllä ihan saman kokoisia. Kaisaliisan vinkistä kokeilin nyt tätä rullasysteemiä.
Suorakylvölläkin saa pikkupurjoja jos ei jaksa esikasvattaa. Hyviä nekin ovat.
Käyttääkös kukaan sitä verijauhetta purjon lannoitukseen?
Meillä hevonpeellä terästetty maa ja sitten ruohokatetta, ei muuta.
Ei kyllä minun purjot ole niin hienoja kuin tuomipihlajalla, ja menin jo suuren osan istuttamaan avomaalle! No, ei ne aivan rimpuloitakaan olleet, vahvempia kuin viime vuonna…
Istutin 63 tainta, vielä on talvipurjot istuttamatta. Viime vuonna oli vaan 20 tainta ja silti sain monelle aterialle purjoa, eli kyllä loppukesästä/syksyllä herkutellaan ![]()
Mun purjot pääsi maahan viime viikonloppuna, tuollaisia samankokoisia ovat kuin Tuomipihlajankin
olen esikasvatellut niitä ensin sisällä ja sitten heti kun ilmat sen salli niin siirsin purkit kasvihuoneeseen ja siellä viihtyivät erinomaisesti. Nyt ovat tosiaankin maassa ja toivon että niistä jotain tulee syksyllä.
Maassa täälläkin neljättä päivää.
Maahan menivät täälläkin ensikertalaiselta kasvattajalta. Pitäisiköhän niitä nyt typistää?
Purjosipulin pakastusta,osa jäi vielä värjöttämään maalle harson alle.Pisimmät purjot 155cm pitkiä,eikä tyvikään ole ihan rimpula 
Mulla on vielä purjot maassa ja nyt on luvattu kylmiä öitä, mites kauan niitä voi vielä pitää maassa vai pitäiskö ne nyt nostaa?
Purjot ei ihan vähästä säikähdä. Mulla ne on olleet joskus ensilumien allakin, ja ihan hyvinä säilyneet.
Okei, eli sitten en hosu niiden nostamisen kanssa vielä ![]()
“Purjo kestää pienen pakkasenkin, joten se korjataan myöhään syksyllä. Jos purjot ovat ehtineet jäätyä, niiden tulee antaa sulaa ennen nostoa.”
- muista kuitenkin tuo jälkimmäinen ohje: pakkasyön jälkeen nostopuuhiin vasta iltapäivällä, kun aurinko on lämmittänyt kylmän maailman uudestaan.
Nosta kummiskin viimeistään, kun maan pinta alkaa routaantua, jäisestä maasta on vaikea nostaa ehjinä.
mai-lee ja Araminta, kiitos hyvistä neuvoista ![]()
Ajoissa kylvin ja ajoissa istutin, mutta ei kovin paksuja purjoja tullut tänäkään vuonna. Ens vuonna sitten kunnolla lannoitetta maahan. Mutta oli kyllä hyviä purjoja, maassa on vielä parisenkymmentä.
Täydellisiä purjoja, voiko mikään syksyllä olla kauniinpaa.
Nuohan on kuin kaupan pakkauksesta suoraan. Olet kyllä huolella ja ahkerasti niitä mullannut kun on noin komea tuo valkoinen osa. Hienoa!