Sipuli: Purjosipuli, Allium porrum

Kiitos! Nuo on kyllä jo "perattuja" siksi niin siistejä :slight_smile:

Pari kertaa multasin, eikä kaikki yksilöt ole varmaan saaneet yhtä paljon multaa. En ole kaupasta ostanut pitkiin aikoihin purjoja, juhannukseksi ostin yhden ranskalaisen… eli hämärä muistikuva siitä, kuinka paksuja kaupan purjot on…

Nämä oli isoimmat mitä löytyy eli seuraavat on varmaan vähemmän tasalaatuisia ja ohuempia. Mutta viime vuodesta on menty eteenpäin, sillon oli hiukan kynää paksumpia!

Minä ostin kilon purjoja Liiteristä syksyllä ja pakstin ja niityä olen raaputellut soppaan. En ole viitsinyt itse laittaa ollenkaan hyötykasvinmaata. Onhan ne paljon parempia kun viitsii itse kasvattaa mutta kun aika on niin rajallista. Jospa sitten eläkepäivinä kun ei tarvitse olla päivät pitkät tietsikan äärellä.

Siemenestä kylvetyt sipulit ehtivät kasvamaan kohtalaisen kokoiseksi, jos on lämmin paikka aurinkoinen. kasva aniistäainakin istukkaita. Myös syksyllä ne on hyviä kä’ytettäväksi vviehsipulin tapaan. ne vihreät varrethan on hyviä kaikissa salaateissä.Niitähän voi kuylvää vaikka leveöäsuiseen ämpäriin. Siinä niitä on helppo perata ja hoitaa.

Rullapurjot (ja -sipulit) näytti tänään tältä.

Ja lopputulos sit tältä (ennen harsoja).

Hyvännäköisiä purjoja! Mun purjot rullissa ovat ihan ohuita reppanoita.

Alkukesän taimivaihdossa saamani purjot ovat kasvaneet jyhkeiksi !  Nostin niistä äsken puolet eli kaksi kappaletta ja pilkoin pakkaseen. Teen talvella niistä jotain ihanaa, ainakin purjopiirakan ja katotaan sitten mitä muuta herkkua vielä

Lämmin kiitos Tuomipihlaja, pienet taimet antoi  suuren ilon !   Punnitsin piruuttaan toisen äsken nostamistani ja se painoi n. 700 grammaa. Toinen oli ihan saman kokoinen. Satutko muistamaan mikä lajike tää oli ?

Jopas on ollut mahtava jötkylä. Laitoin eilen purjot viipaleina kuivuriin, olivat peukalon paksuisia. Laitan merisuolan sekaan ja purkkiin.

Nuu, kivaa että kasvoivat hyvin. Meillähän tuli se inhottava sipulikärpänen kepasipuleiden lisäksi myös purjoihin, joten keskenkasvuisena pakastettiin ne.

Lajike on joko Kööpenhaminan tori, joka on hyvin säilyvä talvilajike, tai sitten Hannibal, joka on syyslajike, mutta säilyy kyllä myös hyvin. Kellarissa säilyttämistä oon siis ajatellut lajikevalinnassani. Todennäköisesti nuo olivat Hannibalia, koska Kööpenhaminan toria ei enää niin helposti löydä. Yleensäkin talvilajikkeita on vähän myynnissä mistään vihanneksista enää nykyään. Ihmiset viljelevät harrastusmielessä niin paljon enemmän vain kesäkäyttöön.

Näiden lehdissä oli sellanen jännä siniharmaa sävy, ainakin kauempaa katsoen. Nostin samantien ne loputkin. Pienimmän jätin tuoreena syötäväksi jääkaappiin, loput suikaloin pakkaseen.

Taitaa olla vähän siniharmaita molemmat lajikkeet, jos muistan oikein.

Heh… parina päivänä olen mun “rairuohoja” ulkoiluttanut, eilen en sitten ollut tainnut niitä sisään muistaa ottaa, kun löytyivät aamulla terassin pöydältä… Hyvin oli selvinneet!

Onkos kaikilla jo purjot istutettuna ulos? Mulla purjot on vielä ulkona purkeissa kun en ole ehtinyt niitä istuttamaan kasvimaalle. Tänä iltana olis tarkoitus ne sinne siirtää.

Minä istutin purjot muiden sipulien kanssa pari viikkoa sitten. Puutarhakaupasta tarttui mukaan purkillinen purjontaimia. Siinä oli aikamoinen mätäs ihan terhakoita purjon alkuja. Kävin perjantaina tarkistamassa tilanteen ja purjot näytti lähteneen kasvuun. Luonto on onneksi hoitanut kastelun mun kaukana olevalla kasvimaalla.

Kasvattelen purjoa ensi kertaa tänä kesänä. Ei taida sato olla alkukesän sateista huolimatta kovin kummoinen. Valkosipulimaan reunalla kituu viisi piippaa, joita piti ihan kumartua alas kuvaamaan. Niillä on korkeutta ehkä 10 senttiä. Onko näistä tapana korjata satoa vasta joulunaikaan. :)

Taustalla olkikatteen alla muovipäniköissä kevään parsat odottavat pääsyä lopulliseen kasvupaikkaansa maa-artisokkien tilalle kasvimaan nurkkaan.

kuva

Kasvaa ja korjataan myöhään syksyllä, kestää pienen pakkasenkin. Joulunaika sopii hyvin, lumetontahan se  tuppaa olemaan.

Olenpa pienet jättänyt korjaamatta laiskuuksissani syksyllä, silloin lumitalvena lähti kasvamaan keväällä.

Tässä tämän vuoden purjosato :)

kuva

Kauniit purjot. Miniatyyrivihannekset on trendikkäitä ravintolamaailmassakin :wink:

Määrä ei korvaa laatua. Nuo kaunokaiset ovat rapeita ja maukkaita, toisaalta hyvää söisi enemmänkin. 

Kokeilin pari vuotta sitten mustajuurta ja siitä saatu sato oli lyijykynän paksuista, määrä n. 20 kpl. Paistoin kaikki kerralla pannulla voissa ja herkuttelin enkä pistänyt yhtään säilöön :wink:

Mä en jaksanut sitten oottaa jouluun saakka. Nää eivät siis ole kevätsipuleita, vaikka kuvasta voisi päätellä. Rakkaudella vaalitut lyijykynänpaksuiset purjot päätyivät viikonloppuna borssikeittoon. Hyviä olivat. Muokkasin maan ja kylvin tilalle porkkanoita. Josko niistä saisi enemmän satoa. :)

kuva