Mä en ole purjoa nostanut vielä maasta, mutta taitavat ne hiukan isompia olla. Muutama ollaan sieltä syöty.
Nostin loput purjot tänään!

Joko ootta purjot kylyvänneet?
Olen tässä muutaman päivän ajan miettinyt että pitäis ne purjotkin kylvää, mutten ole saanut aikaseks. Selleritkin vielä kylvämättä. Huomenna vois olla hyvä päivä noihin puuhiin.
Hah,mullon tulossa huikea purijosato.Kokonaista kolome tainta hengissä tällä hetkellä!
Pitänee mennä torille myymään,ku eihän nuita jaksa kukaan syyä.

Sain kuiteski satoa uusintakylyvöstä jonka tein toukokuulla.Hyvin ehtivät kasvaa.

Tässä loput,osa jo pakastettu.
Purijot nostettu,osa silippuna pakkasessa ja loput jääkaapissa tuorekäyttöön.
Juttelin yhen puutarhaystävän kanssa purjon kylvämisestä ja hän sanoi että tekee kylvön helmikuussa koska purjo on niin hidas kasvaja.
Millaset ajankohdat on teillä muilla ? Karvarilla näyttää tossa yläpuolella olevien kahden eri vuoden satokuvien perusteella ainakin satoa tulevan, millon sä teet kylvöt ?
Kannattaisko tehdä astiaan hajakylvönä ja sit koulia omiin potteihinsa kun heiniä on ilmestynyt vai onko niillä jotenkin herkät juuret ? Ja toinen kysymys on että kuinka syvä potti taimille on tarpeen ? Mulla on vessapaperirullia säästössä muttei varmasti tarpeeksi, ja muutenkin mieluummin käyttäisin muovisia potteja jotka pysyy kasassa.
Nyt kahtena jeväänä oon kylyvänny huhti-toukokuulla ja vieny kasvariin kasvamaan.
Hajakylyvö rasiasta oon suoraan maahan laittannu,harso päälle.Hyvin ovat ehtineet.
Oon joskus yrittänny tuota aikasta kylyvöä ja koulintaa,ei onnistunu mulla
Onpa niin herkullisen näköisiä purjoja Karvarilla ollut, aivan mahtavaa satoa. Ajattelin itsekin kokeilla tänä keväänä, kiitän osaltani hyvistä vinkeistä, juuri nuita kaipasinkin!
Nonniin, tänään tehty purjon kylvö. Hajakylvönä rasiaan, viileän eteisen pöydälle itämään. Autumn Giant -lajike. Suvipihan edullisia siemeniä joista ei mulla ainakaan yleisesti ottaen ole mitään muuta kuin hyvää sanottavaa. Vessapaperi- ja talouspaperirullia on jo talteen otettuna aika iso määrä, varmaan siinä vaiheessa kun kouliminen tulee ajankohtaiseksi mulla on niitä riittävästi isommallekin taimimäärälle.
Jättiläispurjon siemenet (5 kpl) kylvin jo parisen viikkoa sitten, eilen oli itänyt kolme viidestä. Tein paikkauskylvön niihin kahteen itämättömään pottiin mutta koska niitä pottja ei voi erottaa noista jo itäneistä ja lämpöiseen otetuista ne joutuu nyt itämään lämpösemmässä, katotaan miten käy.
Minä meinaan kylvää vasta kuukauden päästä omat purjoni. Kasvakoot sittä pellossa syksyllä myöhempään. Katotaan mitä saadaan satoa vai tuleeko vain lisää kokemusta.
Koulin tänään ne melkein 2 kuukautta sitten kylvetyt purjot. Olis voinut koulia aikasemminkin mutta oottelin niin pitkään kuin pystyin kun ei oo tuota kasvatustilaa sisällä valojen alla enää lisääntyvälle pottimäärälle olemassa. 45 vessapaperirulliin istutettua tainta on nyt kasvamassa, toivottavasti saan ne kaikki elinvoimaisina maahan.
Huomenna vaikuttais ennusteiden mukaan alkavan lämpösemmät kelit ja voin päiväajaksi kuskata joitakin taimia kasvariin, yöksi sitten tuon sisälle vaikka ruokapöydän päälle oleskelemaan. Ei ne siinä silloin ketään haittaa. Nää purjot nyt ainakin pääsee reissailemaan.
Mites se nyt olikaan niiden purjon taimien istutuksen kanssa, latvasta nippastaan pala pois mut typistetäänkö juuria myös ? Yritin googletella mutten nopeesti löytänyt mitään mainintaa juurista. Muistelen kummiskin että niitäkin suositeltais typistämään jotta siitä purjosta kasvaa tanakka.
Ja sit jossain sanottiin että taimet istutetaan syvään. Siis hautaanko ne multaan kuinka paljon yli potissa olevan mullan tason ? En haluais tosiaan niitä mädättää maahan tän koko kevään jatkuneen hoivaamisen jälkeen :crazy:
Minä laitoin purjot viimeviikolla maahan. Ne oli puutarhamyymälästä ostettuja, purkillinen hajakylvötaimia, yhteensä noin 40. Ihan liikaa mutta istutin aika lähelle toisiaan, voi olla että pienimmistä ei tule mitään ja voi harventaa pois, en noin paljoa tarvi. En pätkinyt juuria olivat hyvät, ehkä “latvoa” olisi voinut mutten muistanut että niin voi tehdä. Eli olen kauan sitten viimeksi kasvattanut, istutin ehkä vähän syvempään isoimmat taimet, niitähän voi mullata sitte kun kasvavat. Maa pitäisi olla hyvä, minulla voi olla voiman puutetta, saa nähdä tuleeko mitään. Omat taimet joita pahvitötteröissä kasvatin ovat aika hentoja vieläkin, ne vielä istuttamatta.
Ne mun purjot tällä hetkellä on ihan ok . Jokunen päivä takaperin “multasin” ne pari päivää kasassa olleella ruohosilpulla eli sellasella tiiviillä tavaralla, paksun kerroksen laitoin. Ennen “multaamista” laiton kourallisen kanankakkarakeita jokaisen purjon juurelle. Jospa se kastelun myötä siitä lannoittaisi näitä tiedetysti ahmatteja kasveja.
Ensimmäistä kertaa elämässäni minulla on kasvimaa, jolla kasvaa myös purjoja. Nyt uhkaa hallayö, ja kysyisinkin oletteko peittäneet purjot näin loppukesästä hallaharsoilla vai selviävätkö ne hallaöistä ilman harsoja syyskuun loppupuolelle saakka, jolloin ovat kasvaneet isommiksi?
Purjo kestää jonkin verran kylmää ja se kuuluu niihin viimeisimpinä syksyllä korjattaviin kasveihin kasvimaalla.
Ite varmaan tekisin niin että jos hallayö olis tänne tulossa niin vetäisin harsot kasvimaalla kaikkien kasvien niiden päälle jotka kokonsa puolesta alle mahtuisi. Ihan varmuuden vuoksi, niiden kasvien eteen en tehty niin valtavan pitkän aikaa työtä etten oo valmis mitään riskejä ottamaan jos ne voi helposti välttää.
Purjojen hallasta selviäminen ilman suojaamista ei oo mulle tuttua eli en osaa siihen sanoa mitään.
Kiitos Nuu, virittelin eilen illalla harsot kaikkien mahdollisten vihannesten suojaksi viime yöksi, josta tulikin kylmä. Täytyy huolehtia, että muistan suojata kasvimaan harsoin aina kun lämpötila uhkaa mennä lähelle hallarajaa.