Sisäpuuhia (alkaen 5.1.2021 ->)

Valtsun ohje muistaakseni missä sanotaan että kaksi kiloa aroniaa ja sata grammaa sitruunahappoa. Vettä ja sokeria tietysti. Katsoin sitruunahappopussin kyljestä ohjetta missä sanotaan enintään 12 grammaa mehulitraa kohti. Mikä olisi sopiva määrä?

Mä laitan mehuun viinihappoa. Antaa hienon maun. Tosin nyt en ole vuosiin jaksanut mehuja enää tehdä. Nyt tänä syksynä ajattelin kyllä taas tehdä.

2 tykkäystä

Aamupäivällä tein sämpylöitä ja taas kesäkurpitsalasagnee.
En itkettänyt kurpitsaa ja huomasin että ihan turha vaihe onkin.
Isäntä tykkää että on vähän löysää.
Haluaa että on perunaa lisäksi niin tuo lasagne käy niinku kastikkeena. :sweat_smile:

Iltapäivällä kerkesin hakea raparperiä ja kuoria ulkona ennen sateen alkua. Kylmä tuli istuissa mutta onneksi oli lämmintä sisällä.
Pilkoin laiskuuttani aika isoiksi mutta ei se curdissa haittaa kun sauvasekoittajalla sotken sen valmiina tasaiseksi.
Monen tunnin työ ja tulos 3,6 kg pusseihin ja pakastimeen.

5 tykkäystä

Täällä vain vähän jotain. Puolukkahilloa aamulla kerätyistä, pari kuivurillista omenaa.
Vaihdoin keittiön verhot yms ja loppu ajasta neulonut pikkusukkia.

5 tykkäystä

Mietin tuota kovasti itsekin kun ensimmäistä kertaa tein. Käytän sokeria vain 800 g tai en ollenkaan. Eli joutuu laimenyamaan juodessa
mehuani 1::5 osaa vetyä ja sitrunahapon määrää vähenee silloin.

Tuo on hyvä huomio! . Pahimpia hampaiden eroosiota aiheuttavia tuotteita ovat sitruunahappoa sisältävät ravintoaineet, kuten kaikki sitrushedelmät ja niistä valmistetut juomat. Hiukan sitruunahappoa heikompia liuottajia ovat etikkahappo, omenahappo ja viinihappo Ravinnon happamuus ja hampaiden eroosio - Terveyskirjasto

Kuitenkaan ei värjää kuten pelkkä aroniamehu

,

Aroniaa mehuksi. Ei niin herkullista mutta ihan juotavaa kuitenkin.

Omenoiden kuivaus on täälläkin menossa.

Sangollinen menee nyt paljon pienempään tilaan ja säilyykin paremmin. Nuo omput on niitä mitkä menee jauhoisiksi kypsyessään eikä ne säily poimittuina sisällä kuin pari päivää.

3 tykkäystä

Genesee, kuinka säilytät kuivatut omppusiivut ?
Ja kuinka ne säilyvät?

Vaikka ne kuivattaisi ihan rapean kuiviksi niin nehän hyvin nopeesti nahistuvat siitä. Multa just ystävä kysyi että miten ne sitten säilyvät. Siihen mielellään itekin jostain vastauksen saisin. Oon ennen joskus kuivattanut mutta ne tuli syötyä senverran nopeesti ettei tullut säilyvyysasiat eteen.

1 tykkäys

Mie vasta tyhjäsin kaapista pari vuotta vanhoja. Pikkasen oli tummempia kun juuri kuivatut. Ei mitään maku haittaa. Muovipusseissa pimeässä kaapissa olivat.
Pahan päinän varalle olin säästänyt :roll_eyes:
Oli muuten paljon :face_with_hand_over_mouth:

1 tykkäys

Minä olen säilyttänyt kuivattauja omppoja lasipurkeissa, muovipusseissa ja paperipusseissa. Paperipussissa nahistuu mutta säilyy silti mutta säilyy silti. Ehkä omenan happamuus vaikuttaa siihen miten pitkään säilyy paperipussissa.

2 tykkäystä

Millainen on paha päivä, sellainen kun ei tuu omenoita ollenkaan. Onko koskaan ollut? :roll_eyes:

Viime vuonna ei tullut. Joskus on elämässä ollut tiukka aika, sen jälkeen varaudun. Eikä maailman tilannekaan hyvältä näytä.

2 tykkäystä

Omenaviipaleet kuivurissa vielä jokusen tunnin, omenasosetta keitetty pakkaseen ja puolukkahilloa purkkeihin.

Tulin just ulos. On aivan tyyntä, lämmintä ja aurinko paistaa. :sunny:

1 tykkäys

Tänään vaan omenia pilkoin kuivuriin ja vaihdoin makuuhuoneeseen verhot yms.

1 tykkäys

Sama kokemus kuin muilla, että ne kuivatut omenat säilyy ihan hyvin vaikkapa minicrip pussissa, vaikka eivät olisi ihan yhtä rapeita kuin perunalastut. Minulla on muutama vakuumipakkaajan purkki, josta saa ilmat imaistua pois. Niissän on hyvä säilyttää kuivattuja omenasiivuja ja myös kuivattuja suppiksia.

Omenoita kuivatessa laitan viipaleet ensin veteen, minne olen liottanut vanhentuneita C-vitamiinikapseleita. Omenat pysyy siten vaaleina ja se C-vitamiinin happamuus saattaa parantaa myös säilyvyyttä.

2 tykkäystä

Keitin maijallisen mustikkapuolukkamehua. Korjasin parhaan, ison soikean korkeareunaisen puhdistussiiiläni. Yksi pinna on poikki ja siitä tippuu läpi marjoja. Kuumensin eli juotin kaasusytyttimellä alapuolelta pinnan paikoilleen ja kastelin vesisaavissa, ettei syty varmasti. Nyt toimii taas. Nämä tein tietenkin kesäkeittiösäni eli paljaalla kalliolla auringonpaisteessa.

5 tykkäystä

Tietysti :heart_eyes:

2 tykkäystä

Vuosien jälkeen Valkea kuulas teki hyviä omenoita. Linnutkin huomasivat ne ja nokittu omena alkoi pilaantua. Joskus on maasta löytynyt pelkkä kuori. Eilen keräsin puusta kaikki omenat, hyvät jätin syötäväksi, huonoista keitin sosetta.
Pitkään ei saatukaan omenoita. Joko niitä ei tullut tai jos tuli, pihjalanmarjakoiden takia olivat syömäkelvottomia. Toinen puu ei paljon tuota, se on kannosta kasvanut ja omenat ovat pieniä ja sen makuisia, ettei niitä voi sellaisenaan syödä. Mutta se pölyttää toisen ja toimii kissojen kiipeilypuuna.

5 tykkäystä

Minusta paras hillo tulee happamista omenista, samoin omenahyve sekä piirakka. Myös kuivatut.
Tämään välipäivä, vaan tämän verran omenista.

6 tykkäystä

Samaa taas vaikka ei mitenkään enää pitäisi.
Sain aamulla kerätyt puolukat mahtumaan pakkaseen ja ruispuolukkapuuroa keitetty.

3 tykkäystä