Imuroinnin jälkeen tein “syyssiivouksen” keskuspölynimurille", eli tyhjensin säiliön ja pesin suodattimet ojassa. Siinä oli aika vähän vettä, mutta tarpeeksi syvä kohta, virta vei pölyt.
Kuvassa palsternakkapalat menossa käymään uunissa ja kurpitsa piirakkataikina on vielä tulossa vuokaan. Nyt ovat jäähtymässä ja kohta päällystän piirakan.
Nyt sopiva hetki hiukan oikaista selkää.
Mitä teet palsternakasta?
Uunijuuureksiin nuo menee suurimmaksi osaksi. Joskus teen kaikista juureksista ja perunasta sekä possunlihasta uunissa sellaista pitkään haudutettua pataa. Tietysti sipulia joukkoon ym. mausteita.
Nuo vois kait pakastaa raakoinakin uunijuuureksiin mutta tykkään käyttää niitä vähän uunissa ennen pakastamista. Keittoihin lisään noita pieniä juuria ja joskus höyrytän perunoiden päällä sellaisenaan.
Trimmasin suursnakun The Toton. Meni useampi tunti ja saalis säkillinen karvaa.
Ei mitään hienohelma trimmiä vaan ihan tylysti alas, parta ja otsatukka jäi niin tunnistaa snakuksi.
On sellainen olo nyt että olen jyrän alle jäänyt. Ei tahdo kädet toimia ja selkä ei suoristu millään.
On mukava Totolle nyt viipeltää kun on märät kelit tiedossa. Äkkiä uusi turkki jo peittää ja lämmittää.
Se on iso homma, ja käy selälle aikalailla. Muistan hyvin ton fiiliksen kun tuntu ettei selkä vaan suoristu vaan köyryssä piti kävellä ja pikkuhiljaa yrittää suoristella itteään.
Mut voi että kun kaipaan sitä aikaa ![]()
Aamupäivällä kurpitsan pilkkomista ja keittämistä soseeksi.
Tämmöisiä puuhasteluja tänään. Soodaleipä menossa vielä uuniin.
Nyt on vain 4 palsternakkaa pellolla.
Jätin sinne kun mietin että siirränkö ne jatkoon siementen tekoon ensikesänä.
Voi olla kun tarkemmin ajattelen että syödään nekin pois.
Vietin muutaman tunnin naapurissa vanhan koiran seurana, kun isäntäväellä oli meno. “Palkaksi” sain kassin, jossa oli herkkuja ja pieni, vaaleanpunainen flamingonkukka.
Treenin jäläkeen pesin autotallin jääkaapin,kaikki epäilyttävän näköset purnukat heitin pois.
Samoilla vtutuksen aalloilla siivosin keittiön jääkaapin,sieltäki päivys yli menneet kaikki pois.
Vielä tehopuhistus keittiön tasoille.
Tekisin kyllä mielummin ulukohommia ![]()
Niin,ja tietenki altaijjen kuuraus ![]()
Jessus, mikä homma oli, kun piti viedä tietokonepöytä takaisin makkariin ja lisäksi apupöytä.
Heti aloitin homman, kun kuulin, että parveke on valmis. Tyhjensin makkaria, mutta eipä makkari näytä tyhjemmälle.
Lasketaanko autoilu sisäpuuhiksi. Eilen sitä kertyi n. 7 tuntia.
Minä kun pesen astianpesukoneella myös metalli astiat, niin olen ihmetellyt miksi niihin tulee ruskeaa plänttiä.
Hain netistä tietoa ja siellä kerrottiin, että astianpesukoneessa on yläosassa kuumeempi vesi.
No laitoin alaosaan ne metallia astiat ja eikä enää tullut ne ruskeat pläntit.
Pienensin pressulle saunalla talvetettavien tilan ja laitoin pienen lämpöpatterin sinne. Otin koneiden akut sisälle lämpimään talveksi. Pientä on nämä syksyn puuhat enään.
Taas koti siivottu,petivaatteet vielä ulukona raikkaassa ilimassa.
Tuli pikkusen pitempi väli siivoukselke,on ollu sinne tänne menoja ![]()
Aamupäivällä tuhrasin jokusen tunnin että sain eteisen lattialistat paikoilleen.
On niitä mukavempiakin töitä.
Mulla oli ilo ja onni saada hakea 13 v lapsenlapsi tänne kokkailemaan. Oppi ihan alusta alkaen tekemään kurpitsasosekeiton, perunamuussin ja suppilovahveropihvit. Kauden satoa.
Kurpitsassa alotettiin ihan siitä lohkomisesta, käsittelyssä 40 kiloinen jötikkä. Perunamuussissa alotettiin kuorimaveitsen käsittelystä ja perunoiden kuorimisesta . Suppispihvien teko alotettiin sienien siistimisestä. Mummokoulu.
Meillä meni 3 tuntia siitä kun alotettiin valmistus siihen kun lopetettiin syöminen. Tyttö teki lähes kaiken itse, näytin vain mallia ensin. Tuli tosi hyvää, onneksi onnistui niin hyvin. Jäi hänellekin hyvä fiilis ![]()