Ämyrin oon kyllä kuullut mutten kajaria.
Eilen illalla tuli hinku saada sormet multaan. Vapaita yksilöitä oli ZZ ja kaksi valkoista amaryllista.
Tällainen siitä tuli, lisäksi valoketju ja koriste heinää ja murattia.
Hieno tuli! ![]()
Saa nähdä onnistuuko, kun paistan imelletty perunalaatikkoja.
Ensin +200°c ja kun kiehuu, niin pitää pudottaa +170°C asteeseen.
Pitää paistaa 2-3 tuntia.
Kyllä onnistuu ![]()
Maistoin sitä, mutta maku oli erilainen.
Tosin laitoin kauramaitoa ja gluteeniton jauhot.
Täytyy ostaa laktoositon maito, jotta maku olisi sama kuin aikoinaan.
Tosiaan, kauramaito voi antaa kyllä erilaisen maun. Käytän aina varmuuden vuoksi punaista maitoa. Ei yhdestä syönnistä mulle tule mitään oireita.
Kulutusmaito ei käy, vaan laktoositon.
Minä viritin loput jouluvalot parvekkeelle.
Kyllä sormet paleli.
Hyvää tuli perunalaatikosta, se syödään aina loppuun, kun on kaikkien suosikki.
6 chiliä koulittu, ne multaleikit alkoivat taas…
Sisäpuuhastelu päivä tuli kun ulkona on koiranilma.
Yhden kurpitsan taas työstin ja sosetta on pakkaseen n. 9litraa.
Osan otin jo kurpitsalaatikkoon joka on uunissa.
Siemenet paahdan uunissa kun uuni jäähtyy tarpeeksi. Voi napostella niitä odotellessa vuoden vaihtumista aattoiltana.
Ostin lidilstä halvalla sitruunoita, liotin niitä soodavedessä ja huuhtelin kunnolla. Kun pinta oli kuivunyt raastoin kuoret, muutamasta leikkasin siivuja jotka ovat nyt kuivumassa, jauhan ne jauheeksi. Raasteen pakastin.
Jäännökset leikkasin palasiksi ja keitin jonkin aikaa, siivelöin ja laitoin lasipurkkiin tulevaa käyttöä varten, desin laitoin jo suihkepulloon, jossa oli jo soodaa ja etikkaa. Käytetään puhdistukseen. Samoin teen appelsiineille säännöllisesti.
Oisko tämä pitänyt laittaa jollekkin niksi puolelle?
Minä en sitruunoille tee muuta kuin huuhtelen vedellä, kuivaan ja raastan. Eli niihin, jotka ostan.
Nyt saa joulun siivota pois.
Ostin appelsiinejä, pesen soodalla ja raastan kuoren. Puristan mehun ja pakastan tulevaa käyttöä varten. Vähän kuorta leikkaan suikaleiksi ja kuivaan. Kuivana jauhan jauheeksi. Voi sitten ripotella vaikka lättytaikinaan mausteeksi.
Korjasin kasvi valaisimen, kun yhtäkkiä ei tullut valoa siihen.
Ohitin virtanappulan, koska se aiemmin irtosi paikaltaan ja sitä ei saanut paikalleen.
Eli asetin L ja N piuhat lampunkantaan.
Kun ruuvasin lampunkannan, niin lamppu ei saanut virtaa, joten poistin ruuvit ja vetokiristäjä pitää sen paikallaan.
Vaihdoin lampun, koska punainen lamppu ei enää toiminut.
Nyt on paksumpi lamppu siinä ja ilmeisesti ei yltänyt pohjaan asti ja virta ei kulkenut.
Nyt valaisin loistaa.
Yhden pakastimen sulatuspäivä. Tää on pääosin marjoilla täytetty. Huomaa ettei oo päivittäin auottu kun sulatettavaa on kertynyt aika vähän. Noi ylähyllyt on sellaset joissa ei oo tavarakoria vaan pakkaukset on avohyllyllä. Ne myös jäätyy ihan eri tavalla.
Muoks- sulatinkin molemmat, mitäs sitä kahta päivää tuhraamaan kun yhellä kerrallakin onnistuu. Nyt kuivuvat vielä sen aikaa että käyn lenkillä.
Mullakin olis tuo puuhastelu edessä.
Tänään olen purkanut joulun roinat pois ja samalla tein jo osan suursiivousta kun pyyhin yläkaappeja jonne piilotin nuo roinat.
Huomenna siivoan tiskikaapin ja vaihdan jouluastiat takas jemmaan ja vähän arkisemmat astiat tilalle.
Tänään tuo piti tehdä mutta kävin lenkillä (8km) joten jääköön huomiseen. Eiköhän nuo ehdi huomennakin.
Kurpitsalaatikkoa uunissa iso vuoallinen, sen pakastaminen sittä illalla kun saan sen jäähdytettyä.
Kaupunki päivän jälkeen kannoin kaikki kamat arkkupakastimesta ulos. - 24.7 oli pakkasta.
Nyt pakastin sulattu ja tavaratkin on jo paikoillaan.
Nyt vois jo alkaa lauhtumaan pakkaset ulkosalla.
Voi voi, meillä on itse itseään sulattavat pakastimet, menee hyvät sulatus pakkaset ihan hukkaan. Marja- sienipakastimen järjestelyin uusiksi kun on tullut tyhjää.