Mä poistin joulun koristelut tänään. Siinä ei kauaa mennyt. Siemenien kanssa puuhailussa sensijaan meni tunteja. Kummasti sitä vaan käynnistelee vihermoottoriaan vaikkei vielä olis mitään tietoista aikomusta, ihan huomaamatta kierrokset lisääntyy. Onneks tässä on vielä aikaa vaikka kuinka ennenku se mopo on taas matkalla Pulaan ![]()
Minä siivosin joulun jo tiistaina. Vielä odotan jotta saan jouluvalot poistaa parvekeelta.
Eilen kun kevensin keittiön pakastinta lattian teossa, huomasin, että pakastin oli aivan jäätön. Itsesulatus toimii. Yläkerran iso kaappi ei ihan jaksa itsekseen sulaa. Se pitäisi sulattaa. Iso homma kantaa kaikki ales ja ulos.
Meillä joulu siivottu ulos jo tapaninpäivänä.
Olihan sitä taas riittämiin ![]()
Ostin nätin villakangas takin Zalandolta ja ihmettelin miten oli niin halpa. Nyt kun tuli kylmä niin laitoin päälle. Kaulus oli ihan paskamainen, siinä se vika. Olen nyt purkanu kaulusta ja ompelen uudestaan, tulee hyvä. Jos jotain vikaa jää niin ei se näy kaulahuivin alta. On myssy ja kaulahuivi samasta langasta kudottu, oikein hyvältä näyttää.
Verhojen vaihtoa. Oikein itseäkin naurattaa kun etsii sopivan sävyisiä verhoja, tauluja ja mattoja päiväpeitteen sävyihin. Ei ihan täydellistä, mutta saa kelvata. Eilen sain keittiön sävytettyä.
Ensi kerralla kun tilkuttelet, sinun pitää tehdä päiväpeitto ja verhot
Varmasti sopii yhteen ja sitten jämistä ”tilkkumakkaratekniikalla” matto
.
Kunhan ilmat lauhtuisi lähtisin kangashakureissulle. Ottaa turhan pahasti hengityksen päälle tuo pakkanen. On minunkin pakko jotain tilkuttaa….
Tilasin eilen uuden rullaleikkurin ja vähän muuta tilpehööriä (neuloja, koneneulat, ….)
Mullakin olisi rullaleikkuri, leikkuualusta, saumuri, ompelukone, vanua ja kankaita. Aloitekyvyn puute ja pitkä työlista suojelevat vaikka kuinka pitkän pakkaskauden.
Petivaattee5 ulukona ja pyykit koneesta kans ulos.
Kuivaan läpi vuojen lakanat ja pyyhkeet ulukona,pakkasilla ku ottaa sisälle niin ovat melekeen kuivat.
Ja se taivaallinen raikas tuoksu.
Minullakin on 4 langan saumuri ja elektroniikka ompelukone.
Autotallissa pelakuitten huoltoa,huonojen lehtien ja kukkavarsien poisto.
Ja,kirvainvaasio hyökänny osaan pelakuista ja pisaroista.
Provantoa suihkuttelin reippaasti.
Tässä aamun puuhastelun tulos odottaa uuniin pääsyä.
Vähän yli 17kg kurppa tulossa soseeksi. Hyvin oli säilyny.
On siinä taas hommailua kerrakseen. Sama puuha mietteissä täälläkin, eilen just omaa vähän tuota sun kurppaa pienempää kurppaa kokeilin ettei vaan oo päässyt pehmenemään. Kovalta vaikutti kuori edelleen mutta pitäähän se sieltä kohtapuoliin valmistaa pois.
Mä en oo koskaan tehnyt sosetta uunissa paahtamalla. Pitäisköhän tällä vikalla nyt kokeilla. Pidätkö uunissa niin kauan että on niin kypsää että lusikalla painaen menee soseeks, vai millon se on soseutusvalmis ? Eikö kummiskin uunista seuraava askel oo soseutus ?
Kokeilen vähän kuin perunaa että milloinka on pehmeä.
Soseutan sauvasekoittimella joten ei tarte niin pehmeä olla että hajoaa kun pelliltä palat nostelen (makkaranpaisto) pihdeillä isoon kattilan jossa soseutan ja jäähdytän ennen pakastamista.
Minoon antannu mennä ihan pehemiäksi,lusikalla kaavittu ja pussitettu.
Jos on isompia paloja niin net paineltu soseeksi.
Mulla olis vielä usiampi käsiteltävä,pikkelssiä ainaski pitää tehä.
Muttaku ei vaan millään viitis alottaa ![]()
Hain loput jouluvalot parvekkeelta.
Kyllä sormet oli jäässä.
Piti ihan selvittää ne valot, kun ne meni sekaisin.
Sokosella Ida red omput alle euron/kilo.
Viipaloin kuivurin ritilöille ja ikkunalaudalle patterin päälle. Edelliset kuivuivat yllättävän nopeasti ja hupenivat nopeasti
Eilen kuorin kellarista viimeiset kyssäkaalit ja laitoin uuniin pilkottuna kahteen kattilaan hautumaan lähes kypsiksi. Aika pitkään kestivät kypsentää. N. 8 litraa pieniä paloja pakastin keittoja varten.
Tänään on menossa taas kurpitsan paloja uuniin. Kaksi pienempää pallukkaa pilkoin ja kuorin.
Varmaan tulee yhtä paljon sosetta kuin yhdestä isommasta toissapäivänä.
Vielä on kolme n. 15 kiloisia tähteenä.
Nyt täytyy taas odottaa että pakastimiin tulee tilaa.
Tänään myöhällä kokeilen uunissa kuivattaa Anian innoittamana omenia.
En ole ennen kokeillut.
Minäkin olen hamstrannut halpoja Ida rediä. Ovat ihan makoisia syödä sellaisenaankin mutta uuttakin tyyliä voi kokeilla.
Täältä minäkin idean sain, en kyllä muista mistä ja kenen. Ne on mukavia jälkkärinapsimisia.
Ihailen noita oikeiden puutarhureiden juttuja kun he hakevat kellarista ja mistälie omia kasvattamia kurpitsoja ja muita työnsä tuloksia. Rivarielämä on kyllä helppoa ja mukavaa enkä tiedä olisiko minulla muutenkaan enää noin paljon virtaa. Ei minun kasvatukset oikein onnistuneet pohjoisessakaan kun piha oli varjon puolella ja kesä lyhyt.