Sisäpuuhia (alkaen 5.1.2021 ->)

Taas yks kurpitsa työstetty,pikkelssiä ja raastetta pakkaseen.

4 tykkäystä

Koti taas siivottu,matot sai olla raikkaassa säässä tuultumassa.
Vielä petivaatteet ulukona,ihana raikas tuoksu tulee :blush:

2 tykkäystä

Ihmettelin, kun Bosch tiskikone ei antanut valita mitään.
Kaivoin ohjeen, mutta ei siitä ollut apua.

Sitten menin nettiin ja hain tietoa siitä ongelmasta ja Bosch sivulla käskettiin suljeta suuremmalla voimalla luukku ja niin alkoi kone toimia.

Hyödynsin ulkona paukkuvan pakkasen ja sulatin pakastimen, missä säilytetään hirven lihoja ja marjoja. Samalla otin sieltä sulamaan marjoja, jotka olin kesällä pakannut 1l rasioihin hillon keittoa varten. Puuhellalla on nyt hyvä keitellä niistä hilloa.

2 tykkäystä

Aloin siivoamaan ”puuha”komeroani. Olen jo ihan raatona eikä ole kuin puolet käynyt läpi ja myös hävitettävää on syntynyt.
Vanhimmat maalipurkit vuonna 1995 sävytettyjä, arvatkaas missä kunnossa maali oli. Oli jo varmaan ollut vuosikymmen ruutikuivana. Silikonituubit - kuivat, yleisliimoja - kivikovat, kemikaaleja tinatöihin - mönjänä ja niin edespäin.
En juuri nyt tunne sääliä mihinkään tavaraan, on varmasti parasta jatkaa huomenna ettei nyt mene ihan överiksi tavaroiden hävitys….
On kyllä huomattavasti väljempää jo nyt hyllyillä :face_with_hand_over_mouth:

1 tykkäys

Mä oon tänään käynyt läpi reseptimappini sisällön. Ei enää oikeen mennyt kiinni. Eipä se paljoo ohentunut, mut vähäkin paperin vähennys helpotti. Aikaa se vei, mut tässä pakkasta pidellessä se ei haitannut.

Minulla on yhteensä neljä resepti kansioita.
Gluteenittomat reseptejä on enemmän ja saa nähdä joudunko ostamaan taas uuden kansion.

Pullat nousemassa, ensimmäinen koneellinen vaatteita ja astioita pesty. Lisää pyörimässä.

Onneksi on mahdollista näin pelata. Ensi viikko taas sähkö hinnoissaan.

1 tykkäys

Ihan kuin tiskikone huutaa “tuukko hakee sen!”

Pelargonien mullanvaihto tänään, taas muutama oli tullut tiensä päähän.

Jouduin taas korjata keittiön kaapin sarana kohdan. Aiemmin, kun laitoin puutapin siihen reikään, niin yks päivä sitten se pamahti ja halkesi. Yritin korjata remontti tasoitella, mutta ei kestänyt.

Nyt tänään muistin, että minulla on sellainen reikäpelti ja sen ruuvasin siihen ja saranan ruuvasin paikolleet. Hyvin näyttää toimivan.

1 tykkäys

Viimeiset talvikurpitsat työstin tänään. N. 14 litraa on ulkona jäähtymässä sosetta valmiina rasioissa. Laitan pakastimeen myöhemmin. Kaikki kurpitsat säilyivät hyvin.

1 tykkäys

Hieno juttu, Tönis !

Mulla vielä muutama laittamatta :grimacing:

Yläkerran arkkupakastin sulamassa. Voi yhen kerran mikä määrä edellisvuosien marjoja. Keitän joku päivä mehuksi, menee niin vaikka puurojen pohjina. Ei järjen hiventäkään tuossa hamstraamisessa.

2 tykkäystä

Keitin puuhellalla 5l kattilallisen puolukkahilloa. Samalla tuli lasagneen kastike. Se menee kohta pönttöuuniin.

3 tykkäystä

Ruisleiväntekopäivä ja kurpitsapiirakan tein. Pitäs vielä päällystää.

Äsken korjasin sängyn päätyn. Ärsytti, kun se vinku, jos tyyny osui siihen.

Vaihdoin pultit ja niin ei enää vingu. Yhden jalan jouduin vasaralla iskeä irti, kun oli vaikeaa avata mutteri. Toinen oli helppo.

Nyt alotettu keittiön kaappien siivous,helepoimmat kaapit ensin.

Yksi huone putsattu, hirret pyyhitty ja kaikki muukin. Sängyn petivaatteet ja matto ulkoilutettu. Tästä ne suursiivoukset jatkuu sitä mukaa kun luoja suo. Nyt uunissa tulossa n. 7 litraa kurpitsalaatikkoa. Pakastan sen sittä rasioihin kertasyönnille.

1 tykkäys