Sitä sun tätä (alkaen 5.1.2021 ->)

Kurppa, Kiva kuulla että päivä oli onnistunut !

Täällä meillä Iitissähän on mun organisoima jokavuotinen Kurpitsakisa, ja tänä vuonna ehdotin että halukkaat kisailijat vois avoimet puutarhat-päivänä laittaa omat kurpitsakasvustonsa kisailijoiden nähtäväksi. Yksi kisailijoista on paikallinen  siirtolapuutarha-team, ja tänään kävin siellä heidän kisakurpitsakasvatuksiaan ihailemassa. Ihana idyllinen paikka muutenkin tollanen mökkipuutarha-alue. Pääsin vierailemaan kahdessa pihassakin. Hirmu virkistävää ja mukavaa tavata samanhenkisiä ihmisiä kauniissa puutarhaympäristössä. Jotenkin on fiilis että olis laittanut laturin pistokkeen seinään ja akku lähes täynnä.

Jos mulla puolen tunnin tulos oli noin hyvä niin sä varmaan sait ladattua varavirta-akunkin täyteen :smiley:

Tänään tehtiin hupireissu kun vielä voi …valkeakoskelle Mokkapirttiin kahville …oli siel muitakin tietenkin.
Kiva paikka, hyvä kahvi ja tuore pulla ja pihassa jätskimyynti…kiva retki kun piti saikuttaa muutoinkin.

Aivan loistava uutinen. Kuulemma saattaa ensi talvena olla niin pulaa sähköstä, että joudutaan katkḱaisemaan sähköjä asiakkailta jonkin kiertosysteemin mukaan.
Näillä hinnoilla on monelle vaan helpotus, että sähköt on poikki osan päivästä.

Onneks on iso aggregaatti , niin ei pakasteet ja jääkaappi sula, jos sähköt katkaistaan.

Haluaisin ostaa oman tuulivoimalan, sellaisen pienen.
En oo ihan varma tuuleeko täällä riittävästi kuitenkaan, vaikka aika tuulista aina onkin.
Ja ympäröivä puusto asettaa haasteita aurinko-ja tuulienergialle.

Jos asuisin pohjanmaan rannikolla, ostaisin takuulla tuulimyllyn, siellä tuuli riittää.
Varmaan kyllä sitäkin alettais verottaa, jos itte tekee sähköä, sehän on sähköyhtiöiltä pois, kun omavaraiseksi aletaan.:crazy:

Autoiluun tarvii varmaan keksiä muita ratkaisuja kuin sähköautot, muuten täällä ei poistuta kohta kotoa talvisin, jos nytkään ei sähköt riitä.

Amnestyn nykyiset mielipiteet on peestä mielestäni.

Pitäisi kulkea sähköautolla, sähköä pitäisi säästää. Helppo säästää jos sitä ei ole saatavilla.  Tarvis kuluttaa että talous kääntyisi enemmän kasvuun, Tarvis vähentää kulutusta kun maapallon varat vähenee. :o

Niinistö taitaa olla maan johdossa ainoo järkijätkä, jolla on edes hiukan tajua normi ihmisten todellisuudesta.
Niinistön lausunnossa todettiin, että ilmastohuolien edelle menee kyllä se , että ihmisille riittää ruokaa ja lämpöä.

Osalle päättäjistä se vaikuttaa olevan ihan toisarvoista, kunhan ilmasto pelastuu ja kaikki laitetaan toimimaan sähköllä, (jota ei edes riitä). :angry:

Minä ihan oikeesti investoisin pieneen aurinko-tuuli hybridivoimalaitokseen omaan pihaan, jos olisi hiukan avoimempi paikka.
Kallishan se on, mutta ei tarttis maksaa muille.
Ehkä siihenkin joku oman energiantuottovero sitten keksittäisiin, kaameaahan se olisi, jos ihmiset pärjää omillaan ja ei maksa veroa siitä. :laugh:

Isäntä tekee töitä noiden kanssa, vähän vaan isommassa mittakaavassa, eli tietää aika hyvin mahdollisuudet. :wink:

Latviassa muuten maaseudulla ja taajamissakin oli monin paikoin joka pihassa pieni hybridivoimala, eli tuulimylly ja aurinkopaneelit samassa tolpassa.
Se voisi suomessakin olla hyvä mahdollisuus monelle, kunhan ne saadaan tarpeeksi käyttäjäystävällisiksi. 

Eipä taitaisi meilläkään riittää virtaskaa sähköauton lataamiseen, eikä pussi kestäisi nykyistä sähkön hintaakaan…

Joku on syönyt paljon karviaisia.
Epäilen, että kettu, joku olikin ainakin siinä vierellä pissinyt puskiin, kun koirilla oli kova tohina.

Tyttärellä oli kettu syönyt viime syksynä runsain mitoin maahan pudonneita omenia.
Tykkäsi erityisesti hyvin kypsistä hillo-omenista (puna-antonovka).

Meillä oli illalla isännän kanssa omaa hauskaa kun yritettiin keksiä nimiä veroille, jos ihmiset tuottaa itse sähköä.
Saatiin hyvät naurut.

Mm .
Omansähköntuottajaisvero,
Luonnonvarojenhyödyntäjäisvero,
Aurinkoenergiankaappausvero,
Tuulivoimantalteenottovero,

Ja jotta ei jäisi energiaan, niin voisihan tätä jatkaa…
Omien kasvisten käytön ja kasvatuksen arvonlisävero,
Maaperänhyödyntäjäisvero,
Luonnonmarjojen syöntivero
Oman kaivon käyttövero
Näitä oli montaa laatua ehdotusta, tästä sais hyvää vinkkiä veronkeksijöille. :smiley::smiley::hehe:

Kyllähän tässä vielä pystyis vaikka mitä verottamaan.:w00t:
Ilmanhengittämisverokin vielä puuttuu.

Minua hämmästytti vakuutusvero. :open_mouth:

Niinpä, se on todella outo.
Ihminen maksaa vapaaehtoisesti itselleen turvaa ja sitäkin verotetaan. :wink:

Ja vielä tuosta eläkkeiden verotuksesta.
Eläkkeelle päästyä yleensä tulotaso laskee noin puoleen palkkatyöstä ja silti veroprosentti nousee monta prosenttia.
En mitenkään saa järkeen, että jonkun mielestä se on oikein ja pitäisi edelleen verottaa enemmän? :ermm:

Se että saa eläkkeen nousemaan edes yli 3000 vaatii nykyisillä ehdoilla 40 vuotta joku 80000 tulot,
Eli jos joku duunari tuollaiset tulot tekee ja saa eläkettä joku 40000 vuodessa, josta menee veroa paljon yli 10000, niin eikö se edes riitä?
Ja vanhemmilla ikäluokilla eläke on kertynyt vasta 23 ikävuoden jälkeen.

Lähes kaikki tuntemani eläkeläiset elävät täysin ilman tukia omillaan, he eivät käytä sosiaalitukia kovinkaan kevyin perustein.
Mielestäni se on hienoa, että pystyy itsensä elättämään vielä eläkkeelläkin ja vieläpä maksaa runsaasti siitä yhteiskunnan kassaan. :wink:

Ja ei en itse ole lähelläkään eläkeikää, mutta en silti lähtisi “pissaamaan omiin muroihin”.

Eläkeongelma lienee myös siinä, että väestö elää paljon pitempään kuin ennen ja on päässyt eläkkeelle ”liian aikaisin”. Tunnen itse useita, jotka ovat päässeet kuusikymppisinä eläkkeelle. On vaikea yhtälö, että maksetaan kauan (ja osalle paljon). Tuttavapiirissä on ihmisiä, jotka saavat eläkettä lähes yhtä paljon kuin lapsensa työelämässä palkkaa.

Itsellä häämöttää eläke 67-vuotiaana, nuoremmilla ei kyllä silloinkaan.

Juu, nykyään saa painaa tosissaan hommia, että saa eläkkeen nostettua kahteentonniin edes.
Vanhemmille ihmisille oli paljon paremmat prosentit eläkkeisiin.

Minun alin eläkeikä on samaa luokkaa rapunzelin kanssa.
Eli pitkä tinki vielä edessä.

Kaksi tonnia eläkettä oli unelmaisen iso minulle.

Krimillä on räjähtänyt ammusvarastoja. Onneksi ei kuitenkaan Ukrainalla osuutta asiaan. Venäläisten mukaan. Ei tarvitse venäläisten yrittää kostaa, kun oma vahinko.

Pääsin 60 vuotiaan eläkkeelle ja töihin menin 14 vuotiaan ensimmäisen kerran. Piiaksi😣
Onneksi sain itse itseni koulutettua sen verran että sain hyvän työpaikan. 30 vuotta olin vakuutusyhtiössä töissä ja kunnalla 10 vuotta. Eläkettä saan käteen jotain 1.500 euroa ja pärjään sillä hyvin nyt kun talonvelkakin on maksettu jo aikaa sitten. Ongelma on mulla lattialämmitys, miten kalliiksi tulee lämmitys ens talvena? Onneksi talo on pieni, vain 64 neliötä. 

Kävin eilen Plantagenissa. Katselin perennoja ja muita kukkivia. Jopa minun järki sanoi, että nyt vedätetään asiakasta, kun sormustinkukkapurkit, isot sellaiset, olivat 70% alennuksessa, kukat oli katkottu pois, eikä uusia vanoja yhtään. Siis haloo, mikä järki on edes  myydä pystyyn kuollutta taimia, joka ei enää talvehdi, vaan mätänee.