Sitä sun tätä (alkaen 5.1.2021 ->)

Suklaakirsikan vielä joskus ostan mut nyt en mitään …kun ollaan kahden pihan loukussa…katseltiin juuri kun uusi naapuri kaatoi upean verivaahteran ensitöikseen. Eivät vielä kerrostalosta tulleina tajua kuinka varjokin on tarpeen.

Tämä on Latvian matala joka ei todellisuudessa ole mitenkään matala. Syksyllä siitä tehdään matala. 

Tekeekö suklaakirsikka juurivesoja yhtä helposti kuin punainen kirsikka…

Meillä on tuota keltamataraa ollut tänä kesänä tienvarsilla paljon. Nätti kasvi, kukkii pitkään.

Mikä mahtaa olla lyhentänyt muutamaa tuoksuhernettä? Vanhoista siemenistä iti puolisen tusinaa ja niiden istutuksen jälkeen muutama lisää. Tänään huomasin viidestä puuttuvan latvan, kuin olisi leikattu poikki, pisimmät tietenkin. Olivat jo mukavasti kiipeämässä kanaverkkoa pitkin, eivät enää.

Mulla on syöty maksaruohojen kukinnot. Peura tai rusakko, ma arvaan.

sohvakukka,mullon suklaakirsikkapensas eikä tee ollenkaan juuriversoja.

Oletan että suklaakirsikan hedelmät säilyy linnuilta toisin kuin punaiset…

Tuomen oksia istutuskuoppaan ja syksyllä kannattaa tökkiä niitä puun ympärille muutama vaikka rautakangella vähän avittaen kuopan teossa. Ei syö muyrät eikä oikeen ristiturvatkaan. On kokemusta.

Ps…pinkillä on myyräverkkoa juuriston suojassa ja päällä ja sitten multaa jottei vihreä verkko näy ja rungon suoja talveksi… Isot kirsikkapuut ei oo moinaaskaan ja ne on ihan lintuja vartenkin kukinnan vuoksi lähinnä…mummun kirsikkapuusta erotettu karkulainen on hyvin kirpakka ja kituloinen eli villikirsikkaa.

Isäntä lähti katkomaan oman ukonkelloalueensa  kuihtuneita kukkia.
Otti minun villaveitsen ja teroitti kun oli kuulema tylsä. Kohta tuli sormi verta vuotaen. Iso kieleke oli lihaa irti sormesta. Puhdistin sen ja laitoin laastarin tiukalle aputeipin kanssa jotta tarttuis haava kiinni.
Äsken saunan jälkeen puhdistin ja laitoin uuden laastarin taas. Aika hyvältä näytti.

Ite olin iltamassa letun teossa ja poltin myös vasurin etusormeen ison rakkulan.
Tyhmyys tiivisty, ota nyt rikkinäinen letunpala kuumalta pannulta paljain käsin.
Nyt on siinäkin laastari että ei rakkula puhkea.

Onneks vaan tuommoisia pieniä onnettomuuksia. Nuohan vain opettaa kun ei näy tähän ikkään vielä kaikkea oppineen. :grin:

Tämä.mummo on taas täällä isolla kirkolla tyttöni luona käymässä.Eilen kävimme Talbipuutarhalla.Onko kuka muu puutarhuri käynyt täällä
Mielenkiintoinen paikka,vaikka olisimme toivoneet kahvilaa siellä?

sohvakukka,kyllä kelepaa linnuille,verkko päälle

Kolmen yön Tampereen reissu loppusuoralla.
6 museota takana (Vapriikissa monta) ja pari taide-ja historia näyttelyä.
Kyllä on mukava kaupunki. Paljon väkeä, siisti ja tosi paljon nähtävää.
Paljon kauniita rakennuksia, tiili hyvin esillä.
Kyllä kannattaa aina välillä irtaantua arjesta.

Euroopan kasvitieteellisen puutarhojen jättilumpeet on kaikki Helsingin siementaimia. ll maailmansodan pommituksissa kasvihuoneet särkyvät ja lummeallas jäätyi. Jääkannen alle jäi ilmatila, joka suojasi pohjaan asti jäätymiseltä ja juurakko säilyi. Muualla Euroopassa kuolivat kun lämmitys loppui ja jäätyivät pohjaan asti.

Mukava kahvila on siellä lähellä punaisessa puutalossa, tuolit ja pöydät puiden varjoissa.

Sähköyhtiöltä sähkötarjous Lumme, 2v. Päivä 10,76c/kwh ja Yö 8,52 c/kwh. Kuukausimaksu 3,99 e
Häiritsee tuo 2- vuotisuus. Mieluimmin vain vuoden sopimus.

13,75 maksaa minulla sähkö. Helmikuulla tehty vuoden sopimus. Pikkuisen halvempaa on monella nyt.

Mä tein Lumpeen kanssa juuri kaksivuotisen sopparin 9,98 c/kwh + se 3,99 kk-maksu. Edelliset kaksi vuotta oli alle 5 sentin sopimus. Pidän tuota kymmentä senttiä ihan kohtuullisena. Mietittiin myös pörssisähköä, mutta me ei pystytä kulutusta juuri säätelemään ja talven kalleus merkitsee meille paljon enemmän kuin kesän halpuus.

Olen saanut tuon tarjouksen sähköpostiin 6.7 ja mitä eilen katselin niin saattaa saada sähköä jo halvemmallakin. Tuo saamani tarjous pitäisi vahvistaa 10. 8 mennessä.
Hyvää tässä on kuitenkin se että sähkön hinta on jo inhimillisemmällä tasolla. Pörssisähköllä en uskalla talven yli mennä. Muutamana talvikkuukautena kun kulutus on sen verran kovaa että jos pörssisähkö huitelee 20 c/kwh tai yli niin tulee kalliimmaksi kuin mikään tämänhetkinen määräaikainen.
Jos olisi takka ja omat puut niin varmaan pörssisähköön siirtyisin.

Olen ollut poissa puutarhanetistä kauan. En löydä täältä enää osta ja myy palstaa, joten laitan tänne. Ei kukaan sattuisi tietämään myytävänä olevaa vanhaa villiintynyttä puutarhaa alle 2 h ajomatkan päässä Espoosta? Kohtuuhintaista - en ole varakas, vaikka hyvä työpaikka onkin. Monien mutkien kautta vanha puutarhanettiläinen Merkurius asuu nyt kerrostalossa, eikä viitsi laittaa parvekkeellekaan kasveja, kun siellä haisee tupakka. Puutarhaunelma elää kuitenkin yhä. Isohko tontti, tie, sähköt ja vesi saatavissa, isot puut, hedelmäpuut, marjapensaat, ja uimapaikka lähistöllä … sellaista etsin.