Sitä sun tätä (alkaen 5.1.2021 ->)

Peukku crockseille :+1:
Näillä ”romahtaneille ja vaivaisenluisille” jaloille crocksit on siunaus.
Viime vuonna oli netissä crocksin omilla sivuilla (verkkokaupassa) raju tarjous ja silloin hankin perus- ja pehmustetut.
Ne alkavat olla jo niin loppuunkuluneet mutta aaahhhh, niin rakkaat :grin:
Ovat minulla jalassa aina (ei töissä) ympäri vuoden ja ihan sama mitä muut on niistä mieltä. 

Chali jos satut joskus huomaamaan crocsin tarjouksen niin vinkkaathan mullekin. Mun crocsien pohjat on kuluneet jo ihan sileiksi, on meinannut pari kertaa lähtee jalat alta. Vaaralliset on jo. 

Nuu, tällaiset ajattelin hankkia sisäkengiksi:
Crocks
Kannattaa käydä säännöllisin väliajoin katsomassa sitä ALE puolta. Syksyllä on usein hyvät alennukset.

Täältäkin peukut crockseille, plantaarifaskiitti kiittää👍

Isännällä on crokseja mut eivät sovellu kävelyyn hiekkatiellä joten hurjan etsinnän tuloksena kankaiset paljasjalkakengät sopi hänen lättäkoivelleen …itselle ostin prisman versiot kokeeksi ja pihahommissa ihku ykköset…
Hengittää ja on notkeat ja varmat kävellä…muutoin mulla on merrelin mokkaset puukenkämalliset kengät …kohta finaalissa kun muut kengät jäi…helpot jalkaan sopivat menee lenkkarin edelle.

Filo, tsekkasin tietysti heti ton kotton. Ja Froddon Chelysit tietysti myös. 
Mulla on leveä jalkaterä ja korkea nilkka, nilkka asettaa haasteita kaikille lenkkari- ja kävelykenkätyyppisille kengille kun ne vaan ei yleensä pysy paikoillaan vaan lonksuu ylös alas kävellessä. Ja sit leveä jalkaterä yhdistettynä vielä siihen  hemmetin vaivasenluuhun joka ei saa koko aikaa olla kosketuksissa mihinkään  muuhun kuin suunnilleen pumpuliin… kertoo varmaan sen ettei oo jalkinevalinta helppoo.

Noi Chelysit taitaa olla mun jalalle liian kapeat. En taida uskaltaa kokeilla kun se sopivuus siihen vaivasenluuhun selviää vasta kävellessä vähän pidemmän aikaa, ja sit ei enää voi palauttaa tietysti kenkiä. Muutenhan ne vaikutti ihan mun kengiltä ulkonäköä myöten.
Kiitti kun vinkkasit !

Muuten, ne Kivuttoman paljasjalkakengät jotka tilasin sillon talvella, otin ne nyt kokeiluun kesällä. Ja ihana niillä kävellä, mut painoi siihen  mun vaivasenluuhun niin etten voi niitä käyttää. TosiTosi harmi!  Onneks se talvikenkämalli (kontiotyypinen) toimi mulla hienosti, tilaan heti uudet kuhan vaan tulevat taas myyntiin !

Ai se roosanauha talvisaapikas on kapeampi, yllättävää. Mitenhän sen korkeuden kanssa, onks niissä chelyseissä tilaa myös yläpuolella?

Pitää vähän vielä ajatuksella tutkia ja kattoa et uskaltaisko ottaa riskin. Noillahan ei oo ilmanen palautus niinkuin kipukaupan kengillä on.

Näin meillä. Ulkokukat maljakkoon sisälle ja sisäkukat maljakkoon ulos.
Jätin kuitenkin Amantsonin liljaan vielä pari kukkavartta. Sisällä tuoksu on kesäisin tyrmäävä.

Tuttava kyseli että miksi en syötä pikkulinnuille talvella koivun siemeniä… No ei tullut mieleen kokeilla, en usko että söisivät. Niissä on hankalat ne “siivet” minkä avulla siemen lentää tuulen mukana.

Kävin tänään napsupeukaloleikkauksessa. Näytin lääkärille toistakin peukaloa joka on turvoksissa ja jumittuu välillä tosi kipeästi taitettuun asentoon, varsinkin öisin johon aina herään. Naureskelin että on ollut vähän ongelmia hoitaa pihaa kun on ihan peukalot keskellä kämmentä. Niin hän sitten pisti siihen kortisonipiikin kun oli paketoinut toisen. No nyt olen ihan kädetön😜. Ei tarvitse kerätä viinimarjoja eikä rämpiä metsässä😟. 

En nyt osannut laittaa linkkiä joten kopioin Terveyskirjastosta:
Napsusormen syyt
Napsusormen syynä on yleensä liikarasitus, mutta vammat, reuma tai diabetes voivat olla taustatekijöinä.

Paksuuntunut koukistajajänne ei mahdu kunnolla liikkumaan jännetupessa, erityisesti kämmenluun pään kohdalla olevassa ahtaassa kohdassa. Ahtautumisen seurauksena sormen jänteessä tuntuu kipua, joskus narinaakin sormea koukistettaessa. Tyypillinen oire on sormen lukkiutuminen yleensä koukkuun, joskus ojennettuun asentoon.

Vähitellen voi kehittyä tilanne, jolloin sormi suoristuu vain autettuna ja liikkeeseen liittyy napsahdus, kun jänne liikkuu ahtaassa jännetupessa. Usein jänteen liikuttamaan sormeen säteilee kipua. Napsusormi on tavallisin peukalossa tai nimettömässä, mutta voi esiintyä myös muissa sormissa ja useassa sormessa yhtäaikaisesti.

Vaiva on yleisempi naisilla kuin miehillä ja ilmaantuu yleisimmin 55–60 vuoden iässä. Lapsilla napsusormi on harvinainen, mutta voi esiintyä 1–4 vuoden iässä lukiten peukalon tai molemmat peukalot koukistusasentoon.

Minä olen nukkunut kuukausikaupalla villasukat käsissä etten vahingossa unissani taivuttaisi sormia ja joka yö heräsin siihen että sukka puuttuu ja sormi tai sormet oli koukussa ja sitten piti varovasti aukaista lukko auki, se sitten sattui. Viime yönä heräsin siihen että toinen keskisormi naksahteli. Luulen että minulla tämä johtuu perityistä yliliikkuvista nivelistä.

Mustaviinimarjassa on muutama marja ja nekin melkein kaikki soikeita. Ennen en ole nähnyt sellaisia. Pari maistoin niitä ja olivat tosi pahan makuksia.  Tänään sitten katsoin yhden marjan sisälle, siellä oli jotain pientä purua ja pieni toukka. Yök. Vähän ilkeetti. Puska on ollut meillä kolmisen vuotta. Se on siementaimi, otettu kiven kolosta. Mikähän ötökkä se voisi olla… Puska pääsee kuitenkin kaatopaikalle syksyn aikana.

Mökillä ilmaantui yksinäinen peippo ja ihan huvikseenko meni orvokki pehkoon ja ravisteli niitä aikansa …söikö vaiko ottiko sitä pattiin, en tiiä.

Punaherukoiden poimimisen jälkeen lastasin autoon polttopuita sekä jonkin verran pois heitettävää roinaa. Taas tuli todistettua edellisen omistajan hyvin leväperäinen eleleminen. Hänen jäljiltään löysin kaksi erittäin vanhaa, suurta paristoa, Ovat olleet ehkä sähköpaimenessa. Vielä pahempi oli, kun kurkistin navetan vintillä lojuvaan muovikassiin. Myrkkyä, onneksi avaamaton laatikko ainetta, jota käytettiin ennen siementen peittaamiseen.
Heti muutettuamme huomasin miehen vaarallisen tavan varastoida tavaraa. Tupakeittiön kaapissa oli jotain torjunta-ainetta, ja sisällä vipelsi useita hiiriä. Miehen onneksi hiirulaiset eivät olleet tassuissaan siirtäneet myrkkyä jauhopussiin tms.

Sain kaupungilta palvelutodistuksen. Siinä oli kaikki kaupungin palveluksessa olleet pätkät vuodeta 1996 viime vuodenvaihteeseen, jolloin alkoi hyvinvointialueen toiminta. Pätkiä oli 177 kpl.

Todellinen pätkätyöläinen :hushed::wink:

Kun kasvattaa ruokaa ja tulee jotain liikaa. Esim. kurkkua ja kesäkurpitsaa. Myös puolukkaa jne. niin ne voi ihan hyvillä mielin laittaa kompostiin.
Esim. omenia on perinteisesti jätetty hyödyntämättä paljonkin.
Ei mulla muuta.

Älä nyt hyvänen aika laita marjoja kompostiin! Keitä ne mehuksi, jos et keksi muuta käyttöä.

Nyt on Crocsilla kesän tyhjennysmyynti, alet jopa -50%.

Tilasin classiset crocsit niiden mun sileäpohjaisiksi kuluneiden tilalle, sit sandaalit ihan kokeiluun ja vielä sellaset sisäpuolelta pörröisesti vuoratut classiset.  Teki tää täti hyvät kaupat nyt :smiley:

Ihmeteltiin aamulla mikä perkelöityminen on järvellä käynnissä. Hirmuinen meteli eikä liikkuvaa ääntä voinut paikallistaa saati arvailla mikä aiheuttaa. Lopulta nähtiin kaksi maastokuvioista helikopteria ajamassa laivaläylällä meistä katsoen vastarannan puunlatvojen alapuolella. Tuli turvallinen olo, harjoittelu käynnissä.