Sitä sun tätä (alkaen 5.1.2021 ->)

Kyllä nyt taas talvella tarkenee. Työmaan mieshenkilöt korjasivat keskuslämmityksen palopään. :slight_smile:
Ruuvin putki hinkkaantuu puhki pikkuhiljaa.

Kävin tänään Kuusankosken kotiseututalolla katsomassa “Kuusaan likka” -näyttelyn. Se kertoo ystäväni, yhden vuosi sitten menehtyneen monelle penttiläiselle tutun ihmisen elämästä. Hänen miehensä on sen poikansa kanssa koonnut. Oli mielenkiintoinen, hyvin koostettu kokonaisuus ihmisen elämän palasista. Suosittelen lämpimästi näyttelyyn tutustumista kaikille jotka hänet tunsivat.

Näyttelyaika on 3.8. - 3.9. -23.  Luulen että jos vaan ehdin niin käyn siellä vielä uudemman kerran. 

Prismassa kävi pulla…ostettiin omenapoimuri ja saatiin kaksi eri alennusta tuotteesta…noin 19 e …olipa pulla…
Nyt ei tartte kumarrella kun poimii ompot pois…raakileita ja myös ikävästi ruskeita tipahtelee vaikka puita jon jonkin verran kasteltu…

Sähkön hinta alimmillaan (mitä nyt kukakin etsii). Saa n.8,40 c/kwh hintaan 12 kk. Ei kulutusvaikutusta.
Voi olla että tämä on se sopimus mihin tartun.
Pörsssähkön hinta hiukan noussut, kun siirtoyhteyksiä päivitetään + muuta huoltoa. Epäluuloisena sitä tetysti ajattelee että “järjestetty” juttu.

Tuskin se hinnan nousu pitkään kestää, ehkä muutaman viikon.
Tosin tuon 8,40cent on ihan ok hinta kuitenkin, verrattuna viime talven hirmuhintoihin.

Ensi viikko vielä lomaa.
Ja kohtuullisen kivaa lomakeliäkin onneksi vielä edessä.

No varasinpa sitten minulle ja Repelle kivan reissun.
Menemme isokarin majakalle yöksi, isäntä on töissä ja ei ole niin kiinnostunut luontoretkistä kuin minä.
Olen pitkään haaveillut majakkareissusta ja elokuun loppu on mainiota aikaa siihen hommaan, värit on niin upeat.
En halua ilman “juttuseuraa” olla, siksi otan Repen kaveriksi.
Hilma menee tyttären koiralle leikkikaveriksi.

Jahas, täällä on tänään pari uutta kirjautunutta numeronimmaria jotka mainostavat linkkien kautta lakitoimistoa. Onpa hyvää mainosta lakitoimistolle tollanen sääntöjenvastainen ilmaisen mainostuksen yrittäminen. En poista nyt heti niitä viestejä, annan tiedon Schibstedille - voivat veloittaa mainostilasta :smiley:
Tietysti noi nimmarit poistetaan hetikohta kokonaan, mut on nyt liian herkullinen tilanne heti poistaa :D  Jos huomaatte lisää noita tulevan niin kertokaa varmuudeksi mulle ettei jää huomaamatta. 

pöljät kosmokset…'

Tänään oli hieno pyöräilypäivä. Suomen pisin joki Kemijoki 550km  laskee Perämereen . Kuvauspaikka on Keminmaa Jokisuu. Hieno maisema kun vesi ja taivas kohtaa.  On pitänyt lisätä liikuntaa ja hillitä leipomista/syömistä, paino kun tuntuu kehittyvän nousujohteisesti.

Ensi käynti tänään hyötyjäteaseman lajittelupihalla. Ajoitin käynnin siihen aikaan, kun paikalla on henkilökuntaa, oikein mukava nainen.
Lastasin pyörän kyytiin kaikki hävitettävät ongelmajätteet, eli myrkkyjä, vanhat, isot paristot ja sekalaisia kemikaaleja, jotka ovat käyttökelvottomia lojuttuaan monta talvea kylmässä varastossa. Aika painava lasti teki ajamisesta hiukan huteraa, kun paino oli takana.

Mistä tietää millon himalajanjalkalehden siemenet olis kypsiä ?? Kyttään punasia söpöjä pallukoita jatkuvasti mutta millon uskaltaa koskee ?

Saaressa ollaan. 
Ja aivan upea keli ja miljöö, voi että mä tykkään. :heart_eyes::heart_eyes:
majapaikan ovelta kuva

Majapaikan porstua.

Upeat kataja ja kanervakedot ja pihapiirissä pienet punaiset rakennukset, pihassa on monta söpöä matalaa pihlajaa ihan täpö täys marjoja.
Kaikki asuu ja oleilee tässä, olo on kuin  kuuluis perheeseen, olen ainoa yökylällinen. 
Lampaat on ihan kesyjä ja nenuttaa koiran kanssa, enempi Repe pelkää niitä kuin ne koiraa. :wink:
Nyt Repe ottaa ruokalevot ja sitten ilta-aurinkoon rannalle.:sunglasses::sunglasses:

Repe testaa isokarin kuuluisia luonnon infinity pooleja. 

Ollut suorastaan kuuma päivä. 
Täysi kesä edelleen.
Valtavasti heinäsirkkoja, hepokatteja, amppareita, hyttysii ja perhosia.

Miun omiin ei tullut ollenkaan siemeniä tänä vuonna.

Tämä on kyllä ihana lomailupaikka. Niin kotoisaa ja rentoa. 
Täällä mä kastelin kukkia ja kasvihuoneen, nypun amppelit ja on ihan olo kuin omalla mökillä olisi. Täys 10+ paikalle ja henkilökunnalle, varsinkin näin elokuun hiljaisuudessa ihan unelmaloma. Ja lämmintä ympäri vuorokauden ja sun is shining. :heart_eyes::ok_hand:

Suokukka taimisto-puutarha liike on lähellä korpilahtea…kävin meinaan korpilahdella katsomassa äitini esivanhempia eli hautuumaalla. Aika kokemus kun kummi ensin kertoi heistä ja nyt menin katsomaan …mistä äidin puolen suku on lähtöisin. Siitä on 100 v kun heistä tuli stadilaisia…meinaan jälkikasvusta äitini mummi ja pappa on haudattu 1922 ja 1930. Olen ottanut selvää kaikista sukuhaaroista ihan vain uteliaisuuttani, oma äiteeni eli vailla menneisyyttä. 

Saaren iltahupia, täällä on todella kattava kirjasto,  luonto-kasvi-ja merikirjoja. 
Ravintolan terassilta alkaa suoraan merenrantakasvilllisuus. Ja terassin kaiteen takaa voi ottaa jälkkäriksi villivattuja. Täällä kasvaa myös luonnostaan saarnea ja suomenpihlajaa. 
Ja iltakävelyllä kävin rannalla ottamassa vitamiinit, eli tyrnit. :heart_eyes:

Onpa hienoa et sulla on nappiloma ! 
Nuorempana,  sillon vanhaan hyvään aikaan kun oli kropassa vielä joustoa olisin ollut ihan täpinöissäni tollaseen paikkaan pääsystä ! 

Ihanaa Suokukka, nauti täysillä :kiss: