Piisku on kasvilistoilla pannassa, vaikka on kimalaisten ja muitten pörriäisten suosikki. Hain monta kukkaoksaa sisään maljakkoon. Täällä tuoksuu nyt hyvin makoisalle.
Mulla ei kyllä ole karannut piiskut pihasta luontoon. Enkä ole muuallakaan näin nähnyt käyneen.
Katselin punatulkkuparvea tiellä gtänään. Parvessa arviolta neljäkymmentä tulkkua. Mietin mitä tiellä, etsivätkö hiekkaa vai jotain siemeniä tai pikkuötökän raatoja. Parven isoa kokoa hämmästelin, voisivatko olla muuttamassa etelämpään vaikka täälläkin talvella näkee. Kiva kuiten nähdä niitä runsaasti.
Alkaa kyllä ottaa pattiin tämä susipolitiikka.
Harmittaa, kun lapsia ei meinaa uskaltaa kouluun päästää, kun sudet kulkevat ihmisten pihoilla.
Syrjäisemmät seudut halutaan todellakin autioittaa.
Entä jos isän ja äidin on mentävä aamulla aikaisin töihin?
Kuka lähettäisi lapsensa tien pieleen yksin odottamaan koulutaksia susikontaktin jälkeen?
Ihan jos omalle kohdalle miettii, niin kyllä pissat valahtais housuun, jos susi tulisi muutaman metrin päähän norkoomaan, tai kuolis sydänkohtaukseen.
En ikipäivänä uskaltais susialueilla päästää lastani seisomaan tienpieleen koulutaksia odottelemaan.
Enkä liikkuisi kyllä itsekään missään maastossa, jos noin kahelia menoa on vaan.
Eikös ne kannattaisi vaan ampua ihan kissun ja haudata metsään? Niin kai ennen tehtiin.
Eikös se hukka haukannut sen jonkun EU-prinsessan hauvaa, jos nyt saatais tuohon suojelu hömpötykseen vähän järkeä. Jotenkin kenkuttaa lukea lehtijuttuja tai pareminkin kommentointia, kun asfalttiviidakon luonnonsuojelijat pääsee vauhtiin. Työmaan porrasparlamentissä aiheesta jokin aika sitten jutusteltiin. Ruotsin puolella susijahti toimii hallitusti aina hieman eri paikkakunnilla hajautetusti. Tarkoituksena on pitää ne ihmisarkoina, ei niinkään niittää kaikkia matalaks. Varsin moni jahti kaatuu meillä valituksiin; luvanhaku maksaa, valittaminen on ilmaista ja ammattivalittajat tämän tietävät.
Multa ei heru yhtään ymmärrystä salametsästykselle. Pilaavat metsästäjien maineen. Joo, ja metsästäjän lapsi olen itse.
Metsästykseen liittyen: kauriseläinten talviruokinnan saisi myös kieltää. En ymmärrä noin haitallisen kannan kasvattamista tarkoituksella.
Minä en kyllä kannata salametsästystä.
Enkä muutakaan rikollista toimintaa.
Pitäisi vaan joku järki olla.
Nytkin naapurikunnassa oli päätetty, että jos on katuvalaistus, koulukyytejä ei järjestetä.
Harmittaa pienten koululaisten puolesta, olin itse lapsena hyvin säikky, en tiedä miten olisin reagoinut, jos olisi tämmöistä ollut silloin.
Yksi kaverini tästä aika läheltä myi talonsa ja muutti turkuun, he ei saaneet koulukuljetuksia, koska koulu oli liian lähellä (2km) ja siellä havaittiin kuitenkin susia tasaiseen tahtiin ihan talojen lähellä.
Nyt kun lapset ovat aikuistuneet, muuttivat takaisin maaseudulle, mutta eri kuntaan.
Susien määrä taitaa olla kasvanut aika reilusti, niitä ei vaan kerrota.
Niin paljon on havaintoja ja lammastilallisetkin on ihan helisemässä, kun mitkään petoaidat ei riitä.
Minusta häirikkösusiin ja liian tuttavallisiin pitäisi suhtautua kriittisemmin, suden kuuluisi olla villieläin ja karttaa ihmistä, ei luuhata talojen nurkissa.
Susien salametsästäjätkään ei kannata salametsästystä.
Ovat vaan huomanneet sen, että laki ei turvaa esim. juuri lasten oleskelua ja turvallista oloa. Tähän keksineet keinoksi suden salakaadot, koska mikään virallinen taho ei sitä turvallisuutta ole luonut.
Mitä noita suden salametsästäjiä on jäänyt kiinni, niin ovat ihan kunnon kansalaisia olleet isolta osin. Eivät mitään rikollisia.
Lapsuuteni maisemissa liikkuu kuuden suden lauma. Ja peurat on vähentyneet. Myös ilveksiä näkyy.
Meillä kävi lähimmillään 7 suden lauma 10 metrin päässä talon portista edellis talvena.
Kyllä itse sen kanssa pystyn elämään, mutta jos olis koululaisia talossa, olisin kyllä ihan helisemässä.
En yhtään luota noihin kommentteihin, että ei ole vaarallinen ihmiselle, kyllä henkeni edestä pelkäisin, jos alkais sudet minua tuijotella läheltä.
Se on kuitenkin hyvin tappamisen osaava fiksu villieläin.
Ne käy vuosittain useita kertoja ihan tässä kylillä pyörimässä ja jopa keskellä päivää.
No käy meillä peuratkin pihassa.
Minkä tahansa salametsästäjä on rikollinen. Saako sitä oman käden oikeutta sitten käyttää kaikissa asioissa jos on muuten kunnollinen ihminen?
Jos minä en tunne oloani turvalliseksi illalla ulkona, kun nuorisoporukoita ei saada kuriin, niin saanko lisätä turvallisuuden tunnetta vähän ammuskelemalla? Tai laittaa piikkimattoa mopoilijoiden tielle.
Tuosta salametsästyksestä tulikin mieleen taannoinen tapahtuma.
Tästä on ainakin 15 vuotta aikaa, jos ei enemmänkin.
Olin pienellä metsätiellä tuolla korpiseuduilla koirien kanssa lenkillä.
Takaa lipui hissukseen lava-auto, väistin ihan reunaan, kohdalla ollessa huomasin pääni vieressä kiväärin tai haulikon piipun.
Se oli niin häkellyttävää, että en huomannut edes rekkaria katsoa.
Puhuin siitä äidin miehelle, metsästäjä hänkin ja poliisi ammatiltaan.
Hän varmistikin epäilykseni oikeaksi, että ei todellakaan ollut sallittua toimintaa.
Eli ei ne ihmisetkään aina fiksuimmasta päästä toimissaan ole.
Silloin ei ollut vielä näin isoa susikantaa, että varmaan hirviä kyttäsivät.
Tänään kahesta asti ollu liikuntahallilta lippuja myymässä.Meillä taas vuotuinen Itäkairan Pätsi,crossfitt kilipailu.
Tänään urheilukentällä juoksut ja uimahallilla uinnit,hallilla tempaus.
Huomena on sitten tiivis ohojelma,alakaa 8.45 ja palakintojenjako 19.45.Ihanaa,saapi taas kattoa päivän hienoja urheilusuorituksia lipun myynnin lomassa.Unelmien viikonloppu
Pitkästä aikaa katsoin kanta.fi:tä, puolivahingossa. Ensimmäisen kerran oli tiedot yksityiseltä hammaslääkäriltä. Kirjoitus oli pitkä kuin nälkävuosi, joka hampaasta monta riviä.
Koti alkoi kummasti viilentyä, kun viime yönä laski ulkolämpötila nollaan. Tein äsken puuhellaan ja leivinuuniin tulet. Sulana pysymisen pyrkimys alkoi taas. Villasukat on jalassa (ovat kyllä kesäisinkin) ja mielelläni pidän vielä kintut peiton alla, kun plärään sängyllä loikoen läppäriä.
Kävin Terveystalolla tänään influenssarokotuksessa. Taas se aika vuodesta.
Rokotuspaikassa oli suorastaan ruuhka, mutta kun toimii ajanvarauksella, pääsin tarkalleen ajallani.
Ei ole käsi kipeä eikä muutakaan sivuvaikutusta.
Meillä lämmitettiin eilen illalla varaava takka kun tosiaan talon lämpötila oli jo laskenut alle 20 asteeseen ja yöksi oli luvattu niin kylmää että seuraavana päivänä olis jo ollut viileetä sisällä. Käytin lämmityksen hyödyksi ja haudutin takassa yön yli muikkulaatikon.
Tänään ei tartte lämmittää, on pysynyt lämpö vähän yli 20 asteessa.
Jotenkin tykkään kovasti tosta lämmityshommelista. Muka tekee koko ajan jotain hyödyllistä vaikka suuren osan ajasta istuu ja tuijottaa tuleen
Onhan se mukava kun uunin/takan lämmittää ja osaa käyttää hyödyksi sen lämmön.
Ei tulis mitään meillä ellei olis uunia.
Aina siihen lämpöön jotain kyhää paistumaan, joskus tulee kerättyä paistamisia ihan työksi asti.
Liikaa lämpöä huoneista saa ulos ikkunasta.
Puitakin riittää niin kauan kun Isäntä jaksaa puuhastella.
Ja miten mukava on tulla ulkotöistä sisälle jos vähänkin on ollu kylmä.
Lämmin tulee vastaan kun oven avaa.
Jos täällä on narrinhiipoista kiinnostuneita niin minulta löytyy ylimääräisiä rhizomeja.
Meillä isäntä parturoi trimmerillä meitin hostapenkin eilennä ja veti siihen kompostia yhden 240 litran roskiksen verran ja mustaa multaa vielä lisäksi 3 säkkiä …on se roisen näköinen mut ei hostat kuole siihen …tehnyt näin jo 2 syksynä…
Ennen annoin vaan lakastua ja keväällä sen päälle kompostia ja multaa…mut käy se noinkin tietenkin. Hän on auttavainen mutta alkaa olemaan omaa sävellystä ilman et kysyy mitään.