Mie pelaan nyt tuon lämmityksen kanssa. Yöllä 1-5 välillä lämpiää sähkövastuksella toimiva pönttöuuni. Samoin tarvittaessa peseentyy pyykit ja astiat. Aamuksi olen laittanut hellaan pientä sälää joka ehtii palaa ennen töihin lähtöä. Vuolukiviä hellan päällä varaa lämpöä.Töistä tullessa lämmitän olohuoneen pönttöuunin puilla kuumaksi.
Aika hyvin noin tuntuu toimivan.
En usko että sähkölasku nousee entisestä.
Taannoin epähuomiossa otin erään putiikin tuulikaapista “ota tästä”-rullakosta neljä marraskuunkaktusta. Kukattomaksi menneitä, rutikuivia rassukoita. Kertaalleen olen ne kastellut. Huomenna aion ruukuttaa ne kaikki yhteen ja samaan isohkoon ruukkuun. Väreistä viis. Kyllä ne osaavat olla silti keskenään kavereita. Voi jopa sattua niinkin, että kaikki ovat samaa väriä. Eihän sitä koskaan tiedä.
YLEn sivuilla oli tosi hyvää tietoa kodin sähkönkulutuksesta testin muodossa. Huomasin ettei mulla ollut ollenkaan niin hyvää tietoa eri laitteiden kulutuksesta kuin kuvittelin olevan. Testissä jouduin pitkälti vaan arvelemaan ja aikalailla pieleenhän meni. Siihen tulee kohta kohdalta vastaamisen jälkeen kulutustiedot ko. kysymykseen liittyvistä kohteista.
Tiedätkö, mikä laite on kotisi sähkösyöppö? Tämä testi kertoo sen
Arvaan …kiuas ja lattialämmitys ? Meillä tipahti kulutus kun nää kaksi on pois päältä kokonaan.
sähköauton lataus ja kiuas oli isoimmat tossa olleet. Lattialämmitystä ei ollut mukana, olin siitä pettynyt koska omasta kokemuksesta myös huomasin että kun se otettiin lähes kokonaan pois niin se kyllä näkyi selvästi kulutuksessa ja sitä kautta laskussa. Olis ollut mielenkiintoista saada faktoja. Sähköautoa meillä ei oo eikä tuu.
Alan kyllästyä talveen. Tai lähinnä näihin jatkuviin pakkasiin ja lumen lisääntymiseen.
Et oo ainoa
Olenko ainoa joka tykkää🤔? Pitkästä aikaa saa kulkea niin ettei tule roskia ja kuraa sisään. Kun pukeutuu kelien mukaan niin ei ole ongelmia. Meillä on vielä se koirakin jonka kanssa kuljen pakkasista riippumatta 5-8 kilsaa päivässä ja mies vähän vähemmän. Koirallakin on vaatteet kelien mukaan eikä ole vielä vilustunut.
-10 on minulle sopiva talvisää, kesällä alle 20 astetta. Lumisateesta en tykkää siksi että en itse pysty lumitöihin. Tämä talvi on ollut ihanteellinen siksi kun ei ole ollut liukkaita kelejä paljoa.
Täällä ei ole ollut liukasta koko talvena, viimeksi lauhtui vain hiukan plussalle ilman vesisadetta. Tiellä oli kuivaa pakkaslunta.
Kun eilen -17 asteessa kävin kaupassa, ei ollut oikeastaan kylmä, muttei hiostanutkaan. -34 asteessa olivat sormetkin hiestä nihkeät. Aikaa meni saman verran, vaatteet olivat samat. Ero oli, että kylmemmällä oli päässä “pakkastötterö”. Voisiko selitys olla siinä, että tötterön sisällä hengitysilma on lauhempaa kuin paljain kasvoin?
Olisin ihan valmis aloittamaan kevään, tässä ja nyt !
En pidä tämän tyyppisestä talvesta, koska taloni kylmiää hyvin nopeasti yksitoista-asteiseksi, ellem koko ajan tuuppaa puita pesiin. Ja töissä käyvällein mahdotonta olla kotona lämmittämässä. Vesijohto on jäässä jostain suunnalta maastoa. Teen käsipelissä lumityöt pihasta maantien risteykseen, noin 60 metriä auton mentävää väylää. Lumiaura tuuppaa risteykseni tukkoon valtavalla lumikuormalla. Postilaatikkoni aura puski lähes nurin syksytalven suojalumia auratessaan.
Minä olen tykänny näistä pakkasista. Pakastimet on ollu hyvä sulatella, kaikenmaailman vaatteita olen tuuletellu.
Just on ulkona kaupunkikodin petivaatteet kun tuotiin ne tänne. Kaupungissa haisevat vain pakokaasuille ja tupakansavulle ym. jos ne laittaa parvekkeelle tuulettumaan.
Lakanat on parempi pestä ja kuivata täällä maalla.
Nautin sittä ensikuusta alkaen ulkoilusta enempi kun aurinko paistaa korkeammalta.
Kyllä sieltä vielä kevät tulee.
Ei oo mitään hyötyä jos nyt on lämmintä kun sittä on kuitenkin kylmä kevät.
Kunnon talvi takaa kunnon kesän näin ajattelen minä.
Ollaan oltu tosi iloisia ettei talossa ole sähkölämmitys. Se oli suurin syy tämän talon hankintaan että on öljylämmitys, silloin ei ollut maalämmöt ja kattopaneelit vielä suuressa huudossa. Ilma ei ole liian kuivaa ja kasvit viihtyy hyvin.Tässä on lämmitettävää alaa 140+ neliötä ja alakerrassa on pieni takka. Öljyä menee 1700-1800 litraa vuodessa ja takkapuita + saunapuita noin 6-8 kuutiota vuodessa. Sähköä kuluu noin 4000 kwh mutta ei me toistemme perässä sytytellä ja sammutella lamppuja eikä niistä paljoa kerry. Imurointi ja keittiöjutut sekä pyykkipuoli vie eniten sähköä. Telkkarit, tietsikat kaikki on jatkuvassa käytössä. Paikallinen firma hoitaa lumityöt aika edullisesti. Välillä käydään itsekin kolaamassa kun halutaan saada hiki pintaan.
Vaikka minä olen syntynyt joulukuussa, niin tykkään keväästä. Ennen tykkäsin syksystä, mutta en enää.
Tämä sivu ei anna kirjautua ulos.
Laskin äsken talon kiinteät kulut viime vuodelta.
245 €/ kk. Sisältää kaiken sähkön.
Mie laskin vakuutukset ( paitsi mopon), nuohouksen, jätteet, kiinteistöveron, sähköt, polttopuut ja veden.
Empä taida uskalta alaskea. viime talvena pihan ja prkkipaikkojen auraus maksoi 900 euroa ja toinen tie maksu 250. Sähkö on yl1000 euroa. Kiinteistövakuutuksetkin on paljon kun vieressä on 20 neliön möki josta menee enemmän veroa kun se on kesäasunto, vaikka kukaan ei siinä asukkaan, eikä siinä ole sähköä ei ka vettä, un kannettuna.
Talon kulut kaikkineen (vakuutukset, sähkö, verot, jätteet ja jätevedet, …… kaikki) on n.320-400 eur / kuukausi.
Heilahtelu johtuu talvesta, onko leutoa vai kylmää, pitääkö lämmittää normaalisti vai ihan tosissaan.
Tästä talvesta tulee kallis.