Sitä sun tätä (alkaen 5.1.2021 ->)

Jos yritys vähentää väkeä tuta-syistä, on aika mahdotonta yhtään kenenkään siihen vaikuttaa. Kokonaisia tehtaita lakkautetaan, vaikka ovat olleet kannattavia, mutta eivät tarpeeksi. Siinä ei joku luottamusmies voi yhtään mitään. Toki tuonne liiton aluetoimistoon voi olla yhteydessä, AVIa tuskin kiinnostaa.

Ei ole tarkoitus kuulostaa pessimistiltä, valitettavasti näin se yleensä menee. Aina kannattaa toki selvittää asiat ettei jää kaivelemaan ja mistä sitä varma voisi olla vaikka tilanne vielä muuttuisikin jos teidän tuotteiden kysyntä on nyt noussut.

Mistä olette tilanneet ulkomailta esim. itsehoitolääkkeitä ja kipugeelejä? Itse joskus tilasin mediherziltä. Ongelmana on, että sivusto on saksaksi ja minun saksa on aika heikkoa… Toimi kyllä aikoinaan hyvin ja sain tilaukseni onnistumaan. Siellä näköjään esimerkiksi 100 g Voltaren Fortea maksaa 12,41 €. Aika lailla edullisempaa kuin Suomessa.

Eikö tuolla sivulla ole Englannin vaihtoehtoa, tai Googlella kääntää sivun suomeksi…? Ghrome selain ainankin tarjoaa sellaista,tai googlekääntäjä, (amazonilla on englanninkieliset käännökset/saksan amazonilla)
Mun pitäs saksan amazonilta tilata ns ovikolkutin ulko-oveen.
Homma on vielä kesken, kun maksu on sepa, visa ym

Mulla on jotenkin eri näkökanta tuohon työjuttuun, kun olen itse luottamusmies. Meillä Avi oli hyvinkin hanakka tarttumaan sellaisiin asioihin, jotka työnantajan mielestä olivat ihan mitättömiä. Avin tarkastaja alkoi laitella käyttökieltoon sellaisia tiloja, jotka työnantajan tulkinnalla olivat ihan ok, ja “ainahan nämä tällaiset on olleet, eikä kenellekään mitään ole sattunut”.
Jos tuta-syillä annetaan irtisanomisilmoitus, mutta yhtäkkiä yrityksen tilauskanta elpyy, tuotannollisia ja taloudellisia syitä ei irtisanomiseen enää ole olemassa.

Voit toki olla oikeassa Emadigan. Itse olen ollut siinä luulossa, että Avilla on tiettyjä valvontatehtäviä viranomaisena kuten opetustoimi, eläinsuojelu tai työsuojelu. En tiedä kuuluuko Aville jonkin yksityisen yrityksen yt-menettelyt sinänsä. Tuskin heillä on toimivaltaa mennä ihmettelemään miksi jossain lomautetaan ja irtisanotaan ellei se ole työsuojeluasia tms, vai onko? Olen kuullut ihmisten kommentteja, että jos on oltu Aviin yhteydessä, sieltä on aika hanakasti ohjattu ottamaan liittoon yhteyttä.

Konsultti soitti minulle ja työnantaja joutuu maksamaan sen.

Eli sen palvelun joutuu maksamaan.

Kaupunkipäivä. Aamulla kampaajalla ja sittä kaupunkikämpällä kahvilla. Puolilta päivin ruokaostoksilla ja 14.15 oli varattu aika verenluovutukseen.
Se nyt ei ainakaan menny minusta niinku olisin luullu. Varttia ennen käsketään tulla paikalle mutta kun menin ilmoittautumaan klo 14.00 niin sanottiin että nyt otetaan vasta niitä joiden aika oli klo14.00.
No niitä piti tulla viisi henkilöä joista osa tuli puoli tuntia myöhässä ja me muut vaan ooteltiin. Olis luullu olevan järkevintä ottaa ne jotka oli jo paikalla mutta kun menee homma sekasin niin ei voinu.
Meinasin jo lähteä pois kun ajattelin että isäntä ja ostokset jäätyy autoon mutta odotin kuitenkin. Lähes puoltoista tuntia meni enkä enää kahville jääny.
Isäntä tuli jo ovessa vastaan kun luuli että jotain on sattunut.

Muutenkin hassua kun laitoin autossa maskin ja menin vain sisälle niin se piti ottaa ilmoittautumassa ollessa pois ja laittaa roskiin. Antoivat uuden käteen ja se maski kädessä piti odottaa penkillä muiden kanssa hb:n ottoon ja tunnistautumista. Siinä sitten laitettiin vasta taas maski naamalle.
Tuntui että kaikki oli vähän uutta ja ihmeellistä, harjoittelua.

Liitot on hampaattomia mummoja eikä ne pysty puraisemaan koska työnantaja on aina vahvoilla koska sen ei ole pakko pitää tarpeetonta tai ei toivottua töissään …niin se vain on. Minä esimerkiksi olin liian kallis ja liian hyvät lomaedut kun oli palvelusta jo 16 v  ja en halunnut ostaa osakkuutta kun väkisin siirrettiin henkilöstö firmaan irtisanottavaksi ei siin VAL tehnyt mitään. Siksi erosin heti ! Myönnän että liitot on aikanaan tehneet paljon hyvää lomien ja sairaslomien ja työterveyden saralla mutta nyky työnantaja nauraa jo niille avoimesti. KIKY:n hyväksyntä oli lähtölaukaus monen eroamiselle … Eräs kauppa keskittymä esimerkiksi antaa säännölleen potkut mielellään +50v naisille ja täten kiittää 20 v palveluksista ja serkkulikka sanoi et niin kävi kahdeksalle muullekkin ja otettiin pari kolmikymppistä tilalle eri nimikkeillä. Onneksi ei enää ole työelämässä …kyl sääliksi käy kun kohdellaan huonosti.

Veripalvelussa oli syksyn mittaan havaittavissa pientä tuuliviireilyä tuon maskisuosituksen kanssa. Käyn ite 5-6 kertaa vuodessa. Luovutukseen pääsee vain etukäteisvarauksella.

Lokakuussa menin maski naamalla ilmoittautumiseen, jossa se piti poistaa tunnistamista varten. Tämä selvä. Maskia ei saanut kuitenkaan pitää naamallaan. Perusteena oli se, ettei luovuttajan terveydentilaa voi seurata kunnolla. Just, joo. Sain toki uuden maskin poistuessani.

Joulukuussa maskia saikin pitää jatkuvasti naamalla ja suojata siten myös työntekijöitä ja muita läsnäolevia. Toki maskia raotettiin tunnistaumisen yhteydessä. Keskustelin aiheesta molemmilla kerroilla. Jälkimmäisellä kerralla vereni vastaanottanut toimihenkilö oli kanssani samaa mieltä tuon tuuliviireilyn suhteen. Olen luovuttanut yli sata kertaa, eikä mua ole tähän mennessä kertaakaan heikotuttanut. Kyse ei ole maskipakosta, mutta tunnen saavani riittävästi ilmaa myös maskin kanssa. Silmistä sen pökräämisen yleensä havaitsee.  Kahvihetken jälkeen poistuessani sain uuden maskin.
Toinen hämmentävä asia on, ettei pahviseen luovuttajakorttiin enää kirjoiteta seuraavaa mahdollista luovutuspäivää. En muista enää perustetta, miksi sitä ei enää kirjoiteta automaattisesti.

Talven eka metsämyyrä pyydystetty. En millään raskisi mutta en pidä siitä keväisestä hajusta kun piisivät verannan alle. 

Hauskasti on tällä hetkellä täällä meillä lämpötilat ulkona ja sisällä lähes samoissa luvuissa. Etumerkit vaan eri.  Ulkona -19.9 ja sisällä +19.5.'
Kävin puolenpäivän maissa hoitamassa ruokaostokset viikonlopuksi kun on taas isompi porukka silloin paikalla. Auto on seissyt maanantaista lähtien, ja oli kyllä aika kankean oloinen kun liikkeelle lähdin. 2 tuntia pidin pistokkeessa ennen lähtöä, moottori lämpeni lyhyessä ajossa jo hyvin. Kaupassa meni ehkä viitisentoista minuuttia ja johan oli vähän auton ikkunaa sisäpuolelta rapsutettava lähtiessä että näkis sivuikkunasta kunnolla. Vaikkei se ole kuin n. -20 niin on se kyllä jo aika kylmä lämpötila sekin. 

Niinkö ?
Täälä nyt -31.3 :cold_face:

Kaksi pelkoa, nälkä ja kylmä. Nälkä ei yllätä tällä hamsterilla ja toivottavasti ei kylmäkään. Aamulla otin jo paksumman ja pidemmän untuvatakin käyttöön. Äsken viritin akuilla lämpiävät pohjalliset kenkiin ja paksut villahousut otin esille. Lammaskarvarukkaset pitää vielä etsiä.

Vuodenaikakuvia: Talvi -ketjussa olleeseen Suokukan äsken laittamaan kuvaan pakko laittaa kommentti:  Ihanaa että voi narskuttaa hiljaisuudessa. Meille tavallista nautintoa, useimmille maapallon ihmisille saavuttamaton onni.

Sita-sun-tata-alkaen 512021-  jo otsikko kuvaa tätä ilon ja onnen päivää
Pakkanen -25 koko päivän lisäsi liikehdintää ja askelkuvioita. Vänkärin ovi autostani ei auennut ulkopuolelta, vilkun laitto oikealle sytytti sisävalon, joka risteyksessä. Silmälasien nenätyyny irtosi  jo eilen, kiitos maskin ja villapipon. Töissä oli sähkövika lämmitystolpassa, työpaikan auto ei käynnistynyt: akku loppui ja virrat sammui ekalla käynnistyksellä. Löytyi toinen vapaa auto, farkkujen päälle työpaikalla ennakkoon tunkemani toppahousut säilyttivät huumorintajun ja pelastivat hengen.  Lounaspaikassa huomasin kadottaneeni housuni (/hups :blush: ja kesken työpäivän: ). Syödessä tuli tekstiviesti: nenätyynyt valmiina. Hain rillit seinän takaa, haettiin toppahousut palattiin parkkiin. Työpaikan pukuhuoneen invaWC istuin hajosi allani :smiley: PAM, eli istuinrengas meni katkipoikki.  Mutta kaffetauolla kaikille tuli iloinen mieli ja lämmin olo itellekin näitä kertoessani. Kotimatka sujui luxus tunnelmissa. Vilkku oikealle, sisävalo syttyi, minkkiturkki sylissäni loisti kiiltävin karvoin ja lämmitti koipiani. 
-maltan tuskin odottaa aamuun ja -29 lukemia-

:musical_score: Waltsua ja muita muistaen, tähän pari biisiä :musical_keyboard:

https://www.youtube.com/watch?v=zKGMblJETNA    
:snowflake:
https://www.youtube.com/watch?v=XaR06ITT5Cw
:snowman_with_snow:

David, noi biiseihin johtavat linkit kannattaisi tehdä niin että niistä käy selkeesti ilmi mistä biisistä on kyse.  Noin tehtynä kuin sulla nyt (ja moni muukin tekee ne täällä niin vaikka on siitä ollut usein puhe)  ei oo mitään hajua mitä siellä takana on ja en usko että kovin moni lähtee summanmutikassa availemaan. Mä en ainakaan.
Penttiin linkkiä tehdessä on hirmu helppo tehdä se niin että linkkinä toimii biisin nimi.

Toine meni oikein, toinen väärin :stuck_out_tongue_winking_eye:

-30 aamulla, auton etupenkille varattu turkki tule tarpeeseen. Ei riitä farkussa lämmöt, tuuletin kitisi, penkinlämmittimen merkkivalo vilkkui kojetaulussa.  Lämmitin ja puhallin pois päältä, turkkia kiskoin suojakseni. Takakontti oli jäätynyt kiinni, kodinkoneliikkeestä ei saanut kuljetusta isolle kapineelle. Ajoin katselta suojaan rakennuksen sivulle lonkuttelemaan luukkua auki. Onneksi toinen takaovi aukesi, muuten olisi pitänyt etupenkin kautta kömpiä tavaratilaan. Ihan kelpo suoritus tämäkin toppahousuissa ja untuvatakissa. Ajoin auton eteen odottamaan kunnes mies tulee töistä ja nostetaan sisälle. Varmuuden vuoksi sirpasin heti sisään tullessa oluen, jos joku tulee autopaikasta valittamaan vastaan epäröimättä: en ole ajokunnossa :cool: eikä auto ole pelastustiellä. Nyt en aio antaa tuumaakaan periksi

Minulla oli tänään vähän vastaava päivä töissä, kuin Valtsulla eilen.

Aamulla töihin mennessä laitteet lämpiämään ja aloin tuotteen valmistusta.
Sitten tuli viesti, että massiivinen putkirikko jäähdytysvedessä, ei saa tehdä mitään.

Tuotteet oli jo säiliössä, mitään ei saa tehtyä.
Säiliö on katon rajassa, esimieheni tuli avuksi ja imuroi muutaman sataa kiloa tuotetta ja nosteli ne suursäkkiin.
Minä otin säkin alas ja ajattelin peruuttaa toiseen huoneeseen ja nostaa säkin lavalle.
Säkki oli aika korkean mallinen ja siksi piikit oli ylhäällä, Ajoin sitten pakkia ja katselin taakse, mutta en ylös, ajoin koko pesuputkirivistön lyttyyn.

Dekantteri ei pysynyt päällä, remmit luistaa, pesu ei onnistunut, viivytystä.

Putkirikosta valunut vettä ihan joka paikkaan, mm. kaikki vessapaperit ja käsipaperit oli säilytyksessä yhdessä tyhjässä huoneessa ja ne olivat yhtä mössöä, jne.

Ulkosiilosta unohtunut saattovesi pois päältä, siilossa muutama tonni jäistä kamaa ja ei oo mikään pikkusiilo.
Mutta hengissä selvisin tästäkin päivästä. ja putkikin on kunnossa.

Siitä seurauksena huomenna ylitöinä ajamaan ensi viikon tuotteita siiloon ja yritän joko olis se jääsiilo sula.
Että semmonen perjantaipäivä, mitähän vielä.