Meillä rasvavalikoima on aika simppeli. Oliiviöljyä, dellariinia (Maitokolmion voi-öljy seos) tai ingmariinia, sekä voita. Mitä vähemmän ainesosia ja käsittelyjä ni sen parempi.
Nykyinen vege-villitys on lisänny palmuöljyn käyttöä entisestään. Mulla oli tapana ostaa herkkuhetkeen gluteenittomia ässiä sellaisessa valoisessa pahvirasiassa. Sika kalliita ja olivat aiemmin vielä hyviä ja rapeita. Eivät oo enää. Laatikon päälle ilmaantui sana vegaaninen ja oletettavasti voi vaihtui palmuöljyyn. Koostumus muuttui kiviseksi ja nostatusaineen tai jonkun lisätyn aromin maku jää suuhun. Ihan sama juttu ollut useassa muussakin gluteenittomassa keksipaketissa. Äänestän jaloilla ja jätän ne kauppaan. Kai se on alettava leipomaan (tuskin, pärjään ilmankin).
Me käytetään myös Oivariinia, nykyään sitä Herkuksi nimettyä.
2019 vuodelta artikkeli margariineista Iltasanomissa.
Meillä käytettiin Kultarypsiä, rypsiöljyä 40% palmuöljy (kestävän kehityksen mukaisesti tuotettua ja sertifioitua). Terveydellisyys ja kestävä kehitys painoivat valinnassa. Mielestäni maukasta, harmio, on kadonnut kaupoista.
En laita nyt enää leivälleni levitteitä, pitäkööt tunkkinsa. Rypsiöljyä paistamiseen, voita ehdottomasti sienille ja kalan paistoon.
Oltiin tänään patikoimassa itä- rajan pinnassa. Vastaan tuli vesistön ylitys siten,että lähtörannalta soudettiin veneellä a vastarannalle, josta piti hakea vene b, joka piti hinata lähtöpaikalle ja jättää sinne vene a ja veneellä b palata vastarannalle jatkaakseen matkaa patikoiden. Kaikki meni hyvin turvaliivien mukana kuljetusta myöten,mutta veneestä maihin leikkaaminen päätyi minulla siihen,että kellotin itseni rantaveteen selälleni. Pää oli kuiva,muuten uppomärkä. Onneksi olimme jättäneet repun rannalle jo aiemmin, ja siellä oli kuivat vaatteet. Kengät vettä louskuen ja pikkarir märkänä sitten loput 7 km lampusteltiin. Onneksi ei tullut muita yllätyksiä, ei karhuja,ei ristin sielua koko reissulla.
Suokukkane,et oo ainut joka sen on huomannut.
Täällä satoi maanantaina wettä, ja sen jälkeen,haju oli kuin syksyn haju jo Ilmeisesti kuivuneet, kellastuneet kasvit sen hajun tuottaa kastuessaan.
Oisin jättänyt sen kuoleman hajun väliin…,
Näin sellasta unta, että minulla oli flunssa, mutta kukaan ei kiinnittänyt huomiota siihen.
Yhtäkkiä minun olisi pitänyt sanoa mikrofoniin jotain ja yritin sanoa, että enhän minä tiedä mitä sanoisin. Se olikin pieni huijaus, koska kyseessä oli joulu, niin halusivat hieman pitää hauskaa.
Yleensä uniin tulee ne aiheet mitä on normaalisti tapahtunut, mutta mikrofoni oli kylläkin yllätys.
Joskus näen sellasta unta, että nukun.
PePiNo,se flunssa,
sulla oli ”KORONA”
Terveiset Leviltä
Mökkirannasta löytyi muutamia ylikypsiä lakkoja, suuhun kelpasivat.
Etelä-Suomestakin löytyy hilloja. Tästä on monta vuotta aikaa kun käväsin suolla keräämässä Öljytie Sipoo - Kulloo välillä.
Löytyy Pirkanmaalta myös. Nyt alkavat olla jo ylikypsiä.
Minä torjun palmu ja kookosöljyä.
Ostin Joensuun torilta 10kg lakkaa. Olen koko ikäni haaveillut siitä,ettei tarvitse säästää lakkoha esim.jouluksi. Nyt mieheni osti minulle lakat. Happy.
Kallein joskin suurin munkki oli kasvihuoneilmiössä…puoliksikin oli ihan syömistä ja oli lämmin ja makoisa mut 3,40 kpl on niin hurja hinta rinkulalle et kerran vuoteen piisaa. Eikä siel oikeasti ole mitään puutarhaan jos ei osta isoja ja kalliita metallihäkkyröitä.
Mä paistan ”poraa uunissa”
Pudottanut varmaan venevajalla veteen?
Jooo, se kävi uimassa… Tikkaat kaatuivai,ja kaikki sukelsi weteen eilenillal, yritin saada kaikki veet pois ravistelemalla, sit reistä täyteen voiteluainetta, ja himassa uuni 60-70c lämpöön paistuu/kuivumaan… Toi oli toinen. Uinti tuolla 5v…aikana
Kurpan arvaus meni oikein, venevajai/kopilla.
Pora toimii vielä toisesta sukelluksesta,VD40 voiteluainetta reistä sisäosat täyteen, että mahdolliset hapettumat saa pois.
6lautaa oon ruuvannut kiinni…
Aamulla tuli hyötyliikuntaa 7.5km
Aika 1.34h
Poltin 487kcal
Askellta 10367
Pulssi käväsi 164bpm, kun yleensä se on 130bpm
Pikkuvarvas on turvoksissa ja tuntui ihan raskaalta kävellä. Tuo pikkuvarvas murtui muistaakseni viime vuonna.