Sitä sun tätä (alkaen 5.1.2021 ->)

Selvä! 

Piti käydä Helsingin keskustassa omalla autolla. Samanlaista kuin aina, parkkipaikanmetsästys.
Lopulta piti tehdä wanhanaikaiset ja tunkea auto ei niin sallitulle paikalle, mutta kuitenkin niin ettei ollut kenenkään tiellä ja aika hyvin pois näkyvistä :grin: Tällä kertaa onni oli matkassa eikä tullut lisäkustannuksia.

Samalla matkalla, kun nyt kerran olin jo syvällä siellä keskustan uumenissa, päätin poiketa ”Lasikaupassa” hankkimassa tarvikkeita ja kemikaaleja lasiharrastukseen (Tiffanylasi). Seuraava parkkiruudun metsästys. Ajoitus oli hyvä, minun lisäksi oli toinen asiakas. 
Hankin sitten patinaa (mustaa ja kuparia), juotosainetta ja tinaa (40/60), uusi juotoskolvi (siinä on valo :heart_eyes:) ja lasiveitseen öljyä, viimeistelyainetta, uusi katkaisupihti ja pari vaihto-osaa vanhaan pihtiin, kuparifoliota, Cutting fluid, uusi terä lasiveitseen ja uusi timanttirumpu hiomalaitteeseen. Maksoin ja olin tyytyväinen.
Mutta sitten kun olin lähdössä kaupasta näin niin ihanan lasin että piti sitten jäädä tutkimaan laseja. 
Jouduin sitten hankkimaan jokunen lasipalakin :crazy_face:
Ihan selväsi on syyshiukkasia ilmassa kun sormia syyhyää jo siihen malliin että moniin rakkaisiin harrastuksiin pitää jälleen paneutua (akryylivärit, alkoholivärit, mixed media, tiffanylasi, ompeleminen, äänikirjat, resiinityöt….).
On syksykin mukavaa aikaa.

Kaikkee kivaa harrastetta tulee mieleen, kun ilma alkaa viiletä.

Löysin eilen yläkaappeja kaivellessa retkirepun ja heti tuli patikointifiilis.
Joku kiva juttu tarttis keksii tähän syksyyn.

Ja minä löysin sukkakutimen jo pari päivää sitten. Peli on menetetty, tuumas siskolikka.

Langat miekin kaivoin esiin.
Ostin syksyn sisäpuuhiin kattomaalia. Lipastonkin voisi maalata ja…
Ruuveja vähän järjestelin yms.

Me suunnitellaan kesälomamatkaa ja asuntovaunun vuokrausta viikoksi ja kohde jonnekkin missä koronaluvut on nollaa tai melkeen nollaa. Ukolla matkavarvas kutiaa niin vietävästi.

Eeiiiii!!! Äläkää vielä pomiloiko syksyä :pleading_face: se tulee kuiteski satavarmasti :disappointed::disappointed::disappointed::disappointed::disappointed::disappointed:

Älkää vielä puhuko syksystä.Itse olen elokuun lapsi,joten nautitaan vielä tästä loppukesästä?

Mun mielestä nyt on syksyisen näköistä ja oloista. Tämä voisi jatkua vaikka jouluun asti. Tykkään tällaisesta. 

Veronpalautukset oli tullut tilille. Ihan yllätyin miten paljon rahaa minun tilillä on, kun kävin maksamassa tietokoneen materiaalit. 

No ei nyt vielä jouda sukan kutomiseen.
Marjat on kesken keruun ja kasvimaalla riittää keruuta ja työtä. Potut on vielä pellossa. Sienet oottaa poimijaa ym. ym.
Kyllä niitä sukkia kerkee kutoa kun on kovat pakkaset tai räntäsateet.
Nyt nautitaan vielä kesästä ja kesän antimista. Metsälenkillekin voi lähteä ihan huvikseen, kunto kasvaa ja mieli virkistyy.

Muurama vuosi sitten sain jäykkäkouristurokotuksen ja sain siitä aikamoisen sivuoireen.

Käsivarteen tuli leveä punainen raita ympäri  käsivartta ja oli pakko lähteä lääkäriin, kun kättä ei voinut käyttää. Lääkäri sanoi, että se rokotus kohde on ihan kuuma ja punainen ja pisti minut sairaslomalle.

Olin saanut tulehduksen käsivarteen ja 20 vuoteen ei saa antaa sitä rokotusta.

Sen takia jouduin käymään lääkärissä, kun pikkusormeen tuli viiltohaava ja verta vuoti aika paljon. Lääkäri ompeli haavan todella huonosti kiinni ja lopulta leikkasin sen lärpäkkeen saksilla irti. Lärpäkkeessä ei ollut tuntoa. 

Kesähän nyt vielä on. Minä lasken syyskuunkin vielä kesäksi, silloin on usein ihan lämmintä vielä Etelä-Suomessa. Mielikuukauteni ovat elokuusta lokakuun puoliväliin. Tänään kävin mattopyykillä, loman viimeinen viikko menossa ja kelvollisia kuivausilmoja luvattu useaksi päiväksi. Tykkään siitä, kun yöt alkavat olla pimeitä, tuulessa kahisevia, ja päivät hiukan kirpeitä ja kuulaita ja maahan pudonneet lehdet tuoksuvat hyvälle. Marraskuusta en erityisemmin välitä enkä joulusta, enkä alkukeväästä, mutta kunnon talvi narskuvine lumineen, tähtitaivaineen ja graafisine väreineen on hieno.

Asiakas kenellä olen ollut avustajana joutuu laitoshoitoon, tuskin enää kotiutuu.
Nyt ei korvaavaa tuntimäärä ole tarjolla ja joudun piakkoin päättämään jäänkö jo kotiin odottaman eläkkeelle pääsyä.
En vielä haluaisi, mutta talous on tärkeämpää.

Naapurissa on apua tarvitsevia. Kävin tänään yksinäiselle miehelle ikkunoita pesemässä ja keittiön siivosin. Vein myös päivän ja illan ruuan
Haluaisin vielä olla tarpeellinen ja tuollaisesta työstä tykkään.
Talvi tulossa ja en kestä sohvalle jäämistä.
Tällaista mietiskelen:/

Kurppa, eikö avustajista ole teilläpäin pulaa vai onko ongelma juuri nuo riittävät tunnit? Olisiko mahdollista avustaa useampaa vai meneekö hankalaksi aikataulujen ja kulkemisen kanssa?

Kurppa, voi itku, tylsiä juttuja miettiä. Tietysti pitää priorisoida oma toimeentulo, mutta sen mitä nyt kuulee ja lukee niin avustajista on huutava pula. En ehkä ymmärrä nykyistä sosiaali matematiikkaa mutta jokin ei nykymaailmassa täsmää. 
Avun tarvitsijoiden määrä kasvaa jatkuvasti.
Onko sinulla miten pitkä aika eläkkeeseen? 

Talvella kun tein hakemuksen opiskeluun ja se alkaa ensiviikolla, niin kyselin tietoa missä mennään, kun yhteyttä on viimeksi otettu kesäkuussa. Vastaus tuli, että minun hakemus on käsittelyssä.

Outoa siinä tekee sen ettei aukuisia kunnioiteta ja hitaasti tapahtuu hakemus käsittely. Meitä aikuisia on muutama ja oppilaat on valittu jo keväällä.

Ajatella, jos käy niin huonosti etten pääsekään, niin monta mahdollista työpaikkaa on mennyt ohitse. 

Pepino, en ymmärrä lainkaan tuota vitkuttelua. Olen työssäni koulutusasioiden kanssa tekemisissä ja kokemukseni mukaan valinnat etenevät hyvinkin ripeästi. Toivottavasti saat paikan.

QI ohjelmassa tekivät hienot koristeet.

Ensin he kaatoi jotain tummaa ainetta pallo pulloon ja korkki kiinni ja alkoivat liikuttamaan sitä pulloa. Parin minuutin päästä pullo oli hieno ja pinta peilasi hyvin.
Juontaja kertoi, että sitä samaa ainetta on termospullossa.

Onko se hopeaa, kun he mainitsivat myös  sitä?

Tuli mieleeni juolukasta mitä kaikkea popsittiin pentuna.
Eli juolukan lisäksi, mesimarja, tuomenmarja, puolukka, mustikka, hilla, lillukka, metsämansikka ja karpalo.

Mitä muita marjoja pohjoispohjanmaalla kasvoi luonnossa?