Sitä sun tätä (alkaen 5.1.2021 ->)

Erilaisia marjoja olen syönyt minäkin mutta en koskaan tuomen marjaa. 

No pohjoisessahan käytetään paljon ainakin variksenmarjaa, eli kaarnikkaa, niin kuin siellä sen on. 

Pohjoisessa taitaa olla variksenmarja eri laatua kuin etelässä, paljon isompaa mielestäni. Ja paremman makuistakin…

Juu on se isompaa ja paljon mehukkampi.
Eli varmaan just se kaarnikka, ei mun mielestä sitä pohjoisessa variksenmarjaksi kutsuta? :slight_smile:

Sitä minä mietinkin, mikä se pieni tumma marja oli eli variksenmarja.

Kiitos kovasti? :grinning:

Eioo kaarnikka meillä,son variksenmarja,iso ja mehukas

“Pohjois-Suomessa variksenmarjaa kutsutaan kaarnikaksi; nimen taustalla on saamen kielen gáránas (korppi). Siitä juontuu myös suomen vanha korppia tarkoittanut sana kaarne, joka esiintyy lähinnä vanhoissa Raamatun teksteissä.24.8.2018” :roll_eyes:

Onks kellää tietoo, joilla on kasvari,?
Niissä on alumiiniprofiilit kiinnitetty toisiinsa alumiini pultti/mutteri yhdistelmällä.

Tälviikolla ostin yli 40v vanhan raadon varaosiksi ja sitä en saanut purettua ns atomeihin, eivät lähteneet auki, piti hilata se kokonaisena kotiin, :confounded: väkivaltaa en viittiny käyttää, kylmäspray/ crc 5-56/ oon kokeillut. Kuumentaminen toimisi, mutta tuo eloksointi kärsii siitä.

Ei ainaskaan meijjän seuvulla oo koskaan käytetty kaarnikka nimeä vaakusta.Son ollu aina variksenmarja.

Saariselällä oli jälkkärissä kaarnikkahilloa ja levilläkin olen ostanut kaarnikkamehua.
Oikeasti luulin kaikkialla lapissa sitä kutsuttavan kaarnikaksi.
On ne siellä paremman makuista kuin nää meijän etelän pikkuiset kippanat.

Kysymys Karvarille, kun tämä pohjois-suomi nyt tuli jutuiksi.

Olen aika laajalti matkaillut lapin seudulla.
Ollaan retkeilty ylläksellä, aakenuksella, hetta-pallaksella , ounastuntureilla,  saariselällä, nattasilla, tankavaaralla, siellä sinun kotiseudulla, suomutunturilla, inarissa, ivalossa ja saariselällä.

Isommista alueista on lähinnä käymättä käsivarren lapissa ja sallan seutu, sekä suomineidon päälaen alue on vieraampi.
Osaatko kertoa mikähän noista olisi mielenkiintoisin seuraavaksi kohteeksi, kesällä varmaan liikkeellä.

Minä välillä testaan terveys väittämiä ja nyt on testissä  Allévo Very Low Calorie Diet.

2 päivää olen käyttänyt ja nopeasti 1kg pudotti. 
Ekana päivänä otin 1 annoksen ja toisena päivänä klo 11 ja toinen annos iltapäivällä.
Välillä iski pieni nälkä ja söin vain yhden sämpylän.

Paljon on erilaisia vitamiineja ja proteiinia.
En tiedä johtuuko tuosta, että vatsa ihan vähän oireili, mutta ei pahasti.

Laatikossa on muistaakseni 24 annosta.

Asiakkaalta sain nämä :smiling_face_with_three_hearts:

Muistan vielä kun meidän pellolla kasvoi kuminaa, niin keräsin niitä siemeniä ja pistin leivän päälle.

Tillistä sen verran.
“Tillin käytössä on huomattava se, että mitä pohjoisemmaksi mennään, sen suositummaksi tulee tillin lehtien käyttö mausteena. Etelässä käytetään mieluummin tillin hedelmiä mausteena. Tämä johtuu siitä, että pohjoisessa, missä päivä on pitkä, lehtiin muodostuu enemmän aromiaineita, mutta etelän maissa lehdet ovat lähes mauttomia. Onkin osoitettu, että tillin lehtien aromiaineiden ero jo Utsjoen ja Etelä-Suomen välillä on huomattava.”

Wiki

Kohta taas saa alkaa virittämään jouluvalot parvekkeelle. Mietin, että pitäisikö jättää verho siihen, kun yleensä syksyllä irrotan sen ja pyykkikoneella pesen. Sehän voi kyllä jäätyä, mutta jonkun verran estää viimaa.

Reilu 19viikkoo, ja päivät alkaa pidentyä :rofl:
Juicella alkoi joulu jo toukokuussa, on sialla silloin herket suussa :pig:

Taas on tainnut jehovalaiset tai helluntalaiset kulkea oven takana, sillä tänään varovasti yhden kerran soi ovikello, mutta en avannut.
Pari kertaa olen astunut ansaan, kun avasin oven, niin hehän oli oven takana. :rage:

Pepinokii olisi hyvä miettiä kuolemanjälkeisiä asioita… :innocent: Kaikille se tulee eteen… Helluntailaisten kanssa voisit keskustella :innocent: lähtö voi tulla kelle vaa, milloin vaa…

Meillä ei oo ovikelloa ni ei ne tuu kilkuttaan oven taa varsinkaan kun meitin koiruus nostaa rähäkän jos näkee ikkunasta vieraita rapulla.

Meillä kävi eilen putkien kuvaaja oven takana,avasin kyllä mutta sanoin e8 kiitos ja laitoin oven kiini.
Voihan oven avata muttei tarvi ketään päästää sisälle eikä tarvi alakaa jorisemasn jossei kiinnosta.