onpa outoa että ei haaroitu vaikka typistelet sitä… Minä pinseerasin monta kertaa uutta kasvua aina 1-3cm ja kyllä minulla on nuo alkaneet ihan hienosti haaromaan…jos et nipistä kärjistä riittävän usein…1kerta vuodessa ei varmaankaan saa soihtaria haaromaan vaan kasvukauden aikana monesti.
tänään ruokaostoskilla käteen tarttui hyvän kokoinen aeschynanthus twister. Ihan itsestään käsi nappasi sen hyllystä vaikken mitään sanonut sille:) Muutama kukka vielä jäljellä ja annan sen kukkia kukkaset loppuun… nyt on vähän ehkä huono aika ottaa pistokkaita mutta, koitan saada juurtumaan veteen että saan kasvista varmuuskopioita kun keväällä (jos multakasvi on vielä hengissä )siirrän sen hydroon elelemään:)
Mulla on toi isosoihtuköynnöas kukkinu koko kesän ihan hurjana ja lisää vaan tulis nuppuja
Isosoihtuköynnös asustaa rappukäytävässä aivan sisäänkäynnin kohdalla ja pelkäsin, että saapi ulkoa kylmää, mutta eipä tuo ole huonoa tykänny. Enempi hirvitää, kun ylöspäin vilkaisee, että tuo kun kalloon kajahtaa niin seon taju kankaalla.
On kyllä kertakaikkisen upea kasvi, tiedänkin mitä lähden seuraavaksi metsästämään
Kukat on tosi kauniit ja kerran kun pääsee kukkimisen alkuun, niin kukkii pitkälle syksyyn. Tän alkujuuret menee yli 30vuotta taaksepäin, jolloin äitini otti pistokkaan silloisesta työpaikastaan ja minä otin sit alkuja, kun muutin kotoa poies. Monesti olen koko kasvin jo uusinut.
Tätä ketjua selaillessa tuli todettua että töissä löytyy tällä hetkellä yhtä soihtuköynnöstä. Kahta lajiketta on ollut mutta toinen joutui asukkaan käsittelyyn ja ei selvinnyt siitä enään elävien kirjoihin =)
Tänään sitten “rohkaistuin” ja kävin itselleni ostamassa soihtuköynnöksen.
Nyt kysynkin tai paremminkin utelen että löytyykö keneltäkään pikkusoihtuköynnöksen pistokkaita? tai jotain muuta mutta punaista pitää ehdottomasti olla =)
Täällä alkaa soihtuköynnös valmisteleman ekaa KUNNON kukintaa siten ostamisen. Nuppuja paljon.
Moikka Tiina! Mulla on yksi ylimääräinen pikkusoihtuköynnöksen pistokas ja sit on semmonen kun ‘Japhrolepsis’, laita yksärii jos kiinnostaa.
Tämä soihtuköynnös vaan jaksaa kukkia lähes vuoden ympäri Pentistä pistokkaana saatu.
Tuo on innokas kukkija. Minä aluksi olin sille vihainen kun se kukki keskellä talvea. Minun mielestäni talvella pitäisi nukkua, mutta nyt olen jo antanut kaverille periksi. Kukkikoon mokoma, kun kerran jaksaa sitä jatkuvasti tehdä.
Soihtari saattaa odotuttaa pitkäänkin, mutta sitten kukkii monta kertaa vuodessa!
Mulla on ollut vuosia ja kerran olen mullan vaihtanut!!!
-Mahtaako tarvita aikaa ja rauhaa viihtyäkseen?
Kyllä se pari kertaa vuodessa kukat vetää esiin - johtuiskohan päivän pituudesta jonain sopivana ajankohtana kuten santuillakin?
Tämä yksilö on hydrossa, eli leca-soraa ja vain vettä reikäisessä ruukussa… vähän on laihan oloinen kun ei ole lannoitettu vuosikausiin. Pistokas lähtenyt juuri kärjestä - typistelen tätä aina heti kukinnan jälkeen ennen uusien versojen tuloa, niin tuuhettuu.
Soihtuköynnös juu, mullakin se on vain eipä kuki. Mitä minä sille teen? Kasvaa kyllä, kun, kun , kun, sanonko mikä. No en sano mutta metreittäin on oksia. Itä-ikkunalla asustelee hän. Heitällänkö pellolle, tunkiolle, pakastimeen… ?
Jantta,jos on liian pitkiä roikkovarsia, katko juurtumaan. Myös välipistokkaat juurtuu. (vedessä, multaa en ole kokeillut)
Ka oonhan minä niitä katkonu ja silipunnu ja…Vain eipä kuki. Viimeisimmästä latvojen leikkaamisesta on aikaa vuos.
Etelä ikkunalla tuo minulla kasvaa. Lannoitepuikkoja joskus laitan kun muistan ja kastelun kanssakin vähän niin ja näin. Se jolta tuon pistokkaana täältä sain, kertoi että “kukkii ilman mitään kikkoja”.
Hiisi. Mikä sitten riivannee. Hirmusesti se kyllä kasvaa.
Mä kastelen milloin muistan, ehkä kerran viikossa.
Mun mielestä saa kuivahtaa kunnolla välillä, onhan siinä mehevät lehdet,eli ei ihan äkkiä kuivuudesta kärsi. Lannoitan sitten vasta kastelulannoittella kun näkyy alkavan kukkimaan!
-Jos olet ihan kyllästynyt soihtariisi laita kiertoon, ei kompostiin:)!
Peukku tuolle viimeiselle vinkille ;D