Soihtuköynnös, Aeschynanthus

Tiijättäkös, minä aloin eppäilemmään, jotta onko tämä Soihtuköynnös ollenkaan? Semmosena se kyllä mulle tuli. Suurinpien lehtien mitta on 4.5cm.

Jos tuo on pikkusoihtuköynnös

Kohta minä sille soihdut näytän. Oon oottanu ku lehmä kessää sen kukkimista…

Ei mullakaan pikkusoihtari kukkinu ikinä, tuo ison sain viime kesänä pistokkaina ja se teki muutaman kukkasen

Pistäppä jantta se oikein aurinkoiseen ikkunaan ja anna kukkivien lannoitetta. Sellaista missä on ihan vähän typpeä ja paljon fosforia. mm kesä lannos rae on aikas hyvä ja sitä voit laittaa multaan tehtyihin reikiin ympäri asvia. Sitä on isossa säkissä ja pienemmissä ämpäreissä.  Oksien typistyskin saattaa auttaa kukittamisessa. Ihan vain nipsaiset latvasta vähän pois. …ni iin ne leikkuu jätteet sitten meille tänne pentin väelle jakoon:)

…varsinkin tuolle viimeiselle, olen jonossa!

Laitanpa tuonne oikeeseen kategoriaan. Vilikaskee sieltä.  Myskimalva: Kelepovvaako oksan pätkät? Oon latvukset jo katkonna tuttavan matkaan.

Jantta minulla on jo komiat juuuret ja tutkailin että olisikos hää mona lisa? Varmuudella nimen saa selville kun kukkaset pykäsee ilmoille:)

Rastasoihtuköynnös jaksaa edelleen kukkia, aloitti jo huhtikuussa. Oli muuten kuvaaminen vaikeaa, kun kamera meinasi aina tarkentaa taustaan.

Raksuli, laittaisitko kuvan myös tuon rastan lehdistä?

Tässä pari kuvaa lehdistä. Ne kaartuvat varren ympärille ja oksat roikkuvat kuin rastat konsanaan.

Minulla ei siis ole rastaa vaan twisteri kun lehdet eivät minulla punerra yhtään…

Googlailin näitä rRstan kuvia ja tulin siihen tulokseen, että omani on ‘‘Twister’’ ja se vihreä on alkuperäinen ‘‘Rasta’’.
Löysin sivun, jossa sanotaan, että Twister on ‘Rasta’-lajikkeen luontainen (natural) mutantti, vanhemmista ei tietoa.
Twisterillä on kompakti kasvutapa ja pitäisi olla pitkäikäinen ja kauan kukkiva. Pitää ainakin minulla paikkansa.
Ei näitä hienouksia erota, ennen kuin tekee salapoliisityötä. Ostin kasvin kolmisen vuotta sitten Rastana. Kyllä on hyvä, että täältä pentistä löytyy asiantuntijuutta!

Vihdoinkin tämä kukkii… Vuosia sitten saatu alku, en enää muista edes, keneltä… Kitui kauan, viime kesänä ja talvena sitten alkoi kasvamaan…

Vuokkiksen kukka voisi olla mona lisa. Ostin eilen poistosta terhakkaan mona lisan jota olen aina ihaillut marketeilla. Osa lehdistä ovat variegatta (väritys vihreävalkoinen). Hinta vain ollut niin kova että en ole ostanut. Nyt sain 5€ ja olikin toiseksi viimeinen joka oli jäljellä:)

Pitää kasvattaa valoisimmalla ikkunalla että hieno väritys pysyy niissä lehdissä joissa sitä on. Tooivottavasti saan juurrutettua oksia ja että niissäkin olisi samaa väritystä.

Marmorisoihtuköynnöksen (A. marmoratus) kukka on aika pieni kellanvihreä. Lehdet tässä onkin pääasia. Kuvan laatu ei kaikkein parhaimpia .

Minulla kukkii keväällä saamani pistokas

Tälle ilmoitin, että saa mennä kompostiin kun ei kuki… no kukki sitten kahta kauheammin…

Big apple, ei minusta ole mitenkään nimensä veroinen… ei edes menesty kovin hyvin minulla. Mutta onhan se punainen

Jos täällä joku keväämmällä soihtariaan leikkelee, minä voisin tarjota kotia