Soilikki, Streptocarpus, Osa 1, SULJETTU, -> jatkuu: Osa 2

hoyabella,ompa kauniita soilikit sulla, multa tais yks soilikki kuolla joka tuli D:N kippa tilauksesta, siis caitlin.

Olin viikonloppuna Gesneriasterna-yhdistyksen vuosikokouksessa Helsingborgissa ja käytiin tutustumassa Blommia-nettikaupan pitäjän kotiin, satamäärin gesneriakasveja... Se ei ollut myyntitilaisuus, muuten olisi yhtä ja toista varmasti löytynyt. Tästä luultavasti Bristols-sarjan soilikista tykkäsin, mulla on kai se joskus ollutkin

Onpa upea. En ole koskaan nähnyt tuollaista.

On näitä pilkullisia ollut jo aika kauan tarjolla, amerikkalaisia lajikkeita. Tässä toinen aika samanalainen, terälehdistä puuttuu valkoinen reuna.

OOHHH tuo esnimmäinen pilkullinen on taivaallisen ihana!

Huomaan muuten, että kamera on väärentänyt väriä, pitäisi kummankin olla enemmän sinivioletteja.

Tämmöinen lähti tänään meille!

Pirkkis! Mistä?

Upeat Soilin soilikit!!!

Mistäs Pirkkis on “norsun” hommannut?

No, meidän kukkakaupastamme. Hintaa en viitsi kirjoittaa, sillä olis saanut tehtyä monen päivän ruuat. Nyt pitää sitten pelkällä vedellä ja leivällä olla loppuviikko. Minun ainakin, perhe on eri asia.

hoyabella! Tämä on Soilikki-osasto, mutta tässä kuva kaktuksestani.

Muuta ei ole antaa, kun oikeastaan suurin osa kukistani on orkideoja.

Soili upean värisiä noita haluu.

Pirkkis minäkin olisin varmaan langennut tuohon on komia.

Mulla ei viellä kuki mikään soilikki mutta on nuppuja tulossa.

Täällä sitten vaan kuolaan teidän kaikkien upeille kukille

Mikäs tässä kiire, valmiissa maailmassa.. Älä ota stressiä siitä. Lähetä, kun ehdit.Minulla ei ole mitään kiirettä, joten panen pari kaktuksen lehteä tulemaan huomenissa.

Olen pitkään haeskellut kaupoista, mutta turhaan vanhanajan soilikkia jonka muistan lapsuudestani naurua aika kultaa muistot ...

Kyseessä on isokukkainen ja -lehtinen soilikki jonka väri on vaaleanlila ja sisus tummempi lila. Nimimerkki Aurooran viestiä selatessani näin sen tyyppisen soilikin. Tietääkö joku mistä loytäisin kasvin tahi voisiko joku myydä, minulle muutaman lehden omasta kasvistaan ??

Pieni asia, mutta minulle tärkeä kukkanen

ota yhteyttä jos voit auttaa !

Blommian sivuilla oli Heidi-niminen soilikki, joka muistuttanee kuvaamasi, kasvin ja kukan koosta ei tietoa. Värit sopisivat kyllä :slight_smile:

Mullakin oli tuo ‘Heidi’, mutta se kuoli pois. Teki saman kuin veljenvaimo, jonka muistoksi se soilikin aikanaan ostin.

Itsellänikin oli ensimmäinen, kouluaikanani hankittu soilikki HellaKoukun kuvaaman värinen. Tietääkseni näitä isokukkaisia risteytettiin Streptocarpus rexii-lajista ja mitä rexiistä kuvia näkee, niin väri täsmää jokseenkin tuon mainitun lajikkeenkin kanssa.

Kouluajoilta nuo minunkin muistot ovat ; raahasin "mummon piikana" ko. soilikkeja kaupungista maalle kesänviettoon ja vihasin niittä silloin - toista on näin vuosikymmenien jälkeen, kun itse on mummoiässä naurua
Tosin ei tunnu siltä ja löydän vielä sen soilikinkin sydän

HellaKoukku, katsopas täällä Gesneriasterna-yhdistyksen kuvastossa

http://www.gesneriasterna.se/swe/foto.php?start=SI&stop=ZZ

vasemmanpuolisessa kuvarivissä melko alhaalla on kuva Streptocarpus rexii''stä, kun klikkaat nimeä, saat isomman kuvan. Oletan sinun tarkoittavan tämäntyyppistä.

Polttaa, polttaa... sieltä löytyy aikas läheltä soilikki mitä haen. Pääväri oikea lila, mutta nielussa enemmän tummaa... tai sitten se on tämä metrimuistisurullinen