Minäkin tykkään valtavasti.
Ilolan puutarhassa kasvaa metsässä valtavat kasvustot valeangervoita, se on todella hienon näköinen.
Luulin niiden olevan talvenarkoja, mutta hyvin ne on kasvaneet, yksi on tainnut kuolla.
Olen yleensä laittanut jutut ja kuvat lähinnä vastaaviin, jos ei omaa ketjua ole, koska harvinaisemmille on ehkä turha joka lajille olla omia otsikoita.
Helenan kuva löytyy ketjusta aiemmin, se on kyllä ihana ja väri vaihtuu koko vuoden ajan.
Hän on reipaskasvuinen, olen siirtänyt sitä jo vähän toisaallekin, että saisin sitä paljon metsän laitamille.
Tässä miun.
Nämä kuorrutettuna siitepölyllä.
Halusin vaaleenpunakukkaisen.
Siksi ostin tuon superban, se ei ole vielä kertaakaan kukkinut, kasvaa kyllä hyvin.
Minkä niminen tuo sinun vaaleenpunainen on, muistatko?
Rodgersioita, ei kuitenkaan ihan sormivaleangervoja.
Kun ei näille nyt ainakaan kannata joka lajille omaa ketjua olla.
Kukkanuppuja puskeee, toinen laji punastelee keväällä
On ne vaan niin upeita!
Pihallani on melko varjoisa paikka lähellä taloa. Olen joskus töistä ostanut sormivaleangervon, ja istuttanut sen, vaikka multakerros oli ohut ja alla kalliota. Ilmeisesti varjoisuus on se, joka on saanut kasvin viihtymään vuodesta toiseen, vaikka kuivina kesinä koko maanpäällinen osa kuihtuu veden puutteessa. Nyt on taas komea kasvusto, mutta kuinkahan kauan. Toivottavasti sataa säännöllisesti ja sopivasti, ettei jano yllätä.
Sormivaleangervo, Rodgersia aesculifolia
on monivuotinen, korkeakasvuinen kasvilaji rikkokasvien heimossa. Se kasvaa enintään metrin korkeaksi. Sen hevoskastanjan lehtiä muistuttavat lehdet muodostavat pensastavia kasvustoja. Sormivaleangervoa kasvatetaan perennana. Se menestyy ravinteikkaassa kosteahkossa maassa varjoisalla paikalla ja kukkii keskikesällä suurin, kellan- tai punertavanvalkoisin ja tuoksuvin kukkatöyhdöin. Lehdistö on uutena pronssinpunaiseen vivahtava ja saattaa saada myös pronssisen syysvärin.
Kasvupaikka puolivarjoinen, kosteahko ja ravinteikas. Uudet lehdet paleltuvat keväthallassa herkästi. Ei siedä talvimärkyyttä. Kestävä ainakin eteläisessä ja Keski-Suomessa.
Poistin kuvan tarkistan lajimääritykden