Selviävätkö nämä kotimaiset sammalet ympäri vuoden lämpimässä, vai kaipaavatko kylmää lepokautta? Eikös esim. sammakkoterraarioissa käytetä jotain trooppisia sammaleita?
Jotenkin tuntuisi, että kotimaiset sammaleet vaatisivat viileän kostean kauden, syksyllähän niiden kasvamisen oikein huomaa.
Muista lajeista en siis tiedä, mutta rahkasammal tulee toimeen ja kasvaakin. Kuivumaan sitä ei saa koskaan päästää.
Tiedän terraarion, jossa kasvaa paksu rahkasammalmatto. Pohjalla on kerros kevytsoraa, sen päällä jo toista vaaksaa kasvanut sammalkerros, ja siinä kaikenlaisia kihokkeja ja muita jännittävyyksiä. Normaali huoneilma, ehkä öisin viileämpää kuin tavallisesti huoneissa. Myös valoa on paljon 12 h/vrk.
Tämän kukinta on jo loppupuolella Ruissalossa, mutta tuoksu on edelleenkin voimakas.
Sain stanhopean jossa bulbit on ruttusia kuin rusinat, onko niitä mahdollista saada enää pulleiksi?
Mun stani on semmosessa puuritilä kehikossa ja tänään huomasin että sieltä ravosta pukkaa uutta alkua, minä jo luulin että tapettua tuli tuokin kukka
Samoin täällä tulee uutta versoa, olisiko sitten samaa mallia kuin Jadeliilalla. Tämä omani suostuu kasvamaan vain talven pimeimpinä kuukausina, kun jotkut lajit ilmeisesti ahkeroivat ympäri vuoden. Katsotaan tulisiko kukkia. Edellisenä talvena tuhosin hyvät alut liialla ilmankosteudella. Nyt kokeillaankin sitten loiventaa tätä puolta. Alustan pidän kyllä kosteana sen ajan kun jotain tapahtuu.
Muuten ei ne bulbit oikene uudelleen. Ruttuisuus on oikeastaan niiden normaalitila.
No sitten saavat olla ruttusia =)
Stani on kuivattanut kaikki uudet alut, se joutuu olemaan ikkunalla jonka alla on patteri, järkevintä varmaan hakea sille paikka viileämmästä
Nimilapun mukaan Stanhopea tigrina kaupungin kasvihuoneessa. Milloinkohan nuo mahtaa aueta jos pääsis vaikka kuvaamaan. Nämä kuvat otettu lauantaina.
Avautuvat nopeasti, päivässä tai kahdessa. Kuihtuvat myös nopeasti. Kannattaa mennä katsomaan, ovat tosi jänniä ja tuoksu on ylen vahva. Sen pölyttäjät keräävätkin kukista tuoksuaineita.
Pitää yrittää huomenna päästä.
Nyt vasta pääsin katsomaan niitä ja oli vielä kukkia.
no onpas mielenkiinoisen näköinen kukka. Hassunhauska lepakkokorva jolla etanan sarvet ja koukkunokka:) Yritin tänään helsingissä vieraillessa käydä talvipuutarhalla mutta remontissa näkyi olevan ja avataan jälleen syyskuussa vissiin. Pitänee suunnata turkuseen niin pääsee siellä ihailemaan kasvihuoneen komistuksia:)
"Talvipuutarha on suljettuna remontin takia keväästä 2010 syksyyn 2011" - monta turun-keikkaa ehdit tehdä…
Helsingissä Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa on myös orkideoita…
Ja täältä meiltä löytyisi niille nimetty ketju, kun joku siellä käy, niin kuvia kiitos!
hyi ku minulla on vähän stanhopea kärpänen päässyt puraisemaan kun selailin eri orkideoita englantilaisella sivustolla. Se on nätti lehdistöltään ja kukka ah niin erikoinen. Värejäkin oli muutama. Onkohan lehdistö hankala pitää nättinä ja onko ikkunalle sopiva kasvi vaiko kaappi kasvi?
Nyt pitäisi löytää henkilö, jolla on kasvatuksessa joku Stanhopea-suvun edustajista. Tietäiskö kukaan?
hei!
mulla on Stanhopea tigrina. Se on kyllä vielä todella pieni. Kolme pientä pikkurillinpään kokoista bulbia. eikä mulle ole mitään kasvatusvinkkejäkään antaa. se on ollut mulla noin puoli vuotta ja toistaiseksi ollut lähinnä juurihoidossa. yhteistilauksesta kuitenkin ajattelin pari uutta tilata.
Joo, mut en mä kyllä usko, et Olivia multa mitään uutta oppii.
Kiitoksia Nummentonttu ja kaikkea hyvää tuolle pienokaisellesi!
Stanhopeat kuuluvat niihin orkideoihin, joita kasvatettiin yleisesti 1900-luvun alkupuolelta lähtien, mutta jotka katosivat kasvatuksesta keskuslämmitykseen siirryttäessä. Nyt haluaisin kartoittaa, josko joku urhea niitä kuitenkin kasvattelisi ja miten niiden kanssa tullaan toimeen.