Minun suklaakukkani on kukkinut melko vähän, mutta se on mielestäni kukistani kaunein väriltään, syvän ruskean tummanpunainen. Tuoksu on melko hento, mutta eipä ole ollut lämpimiä hetkiäkään, jolloin kukka olisi päässyt oikeisiin olosuhteisiinsa.
…nyt on tämä mies onnellinen!! Sain juuri lupauksen harrastaja’kolleegalta’, että lähettää sellaista harvinaista herkkua kuin Cosmos atrosanguinean (suklaakosmoksen) siemeniä!!! Sieltä pain maailmaa kun on löydetty itävää siementä tuottavia suklaakosmoksen taimia!!! =O)))
Jännää! Kerrothan sitten meillekin, miten niiden siementen kanssa kävi? Oliskin mukavaa, jos tuo ihanuus lisääntyisi siemenistä, ihan mielellään sitä soisi pihalla kasvavan vähän enemmänkin kuin tuon yhden puskan verran.
nyt ovat siemenet kolahtaneet postissa kotisuomeen… ;O)))… tässä nyt mietin, että kylvääkö jo nyt vai laittaisikoitämään vasta keväällä…!!!
Suklaakosmoksen talvetukseen neuvoja kyselen kokeneemmilta? Äidin kellariin on matkaamassa pelakuiden mukana, mutta annanko olla ruukussaan (kasvoi ja kukki kasvihuoneessa), rapistelenko mullat pois vai mitä teen?
Sama asia painaa täälläkin.
Aijjuu. Mullakin on vielä penkissä - ja kukkivat niin vimmatusti. Toivottavasti en unohda niitä ulos...
Kokeneempi en ole, ekaa kesää ovat mullakin. Mutta minulle tulee niistä jostakin syystä daalia mieleen ja meinaan samoja hoito-ohjeita soveltaa myös talvetuksen kanssa.
Otin pistokkaitakin mökin sisälle. Ainakin toinen on lähtenyt ilmeisesti juurtumaan, kun vielä sinnittelee.
Täytyykin muistaa ensi viikonloppuna kaivaa ne talteen ettei unohdu.
Mulla samoin vasta eka kesä takana. Muistaakseni Merlin neuvoi kohtelemaan kuten daaliaa, ja niin aion toimia.
Kaksi talvea takana siten, että olivat kevyen turpeen seassa viileässä autotallissa. Tänä vuonna aion kokeilla siten, etten nosta mullasta pois, vaan koko ruukku sellaisenaan sisään.
Kerrohan Merlin sitten keväällä kuinka kävi!
on talvehtinut, ainakin meillä, ihan hyvin hiekkamultaisessa kasvualustassaan ruukussa… kunhan ei liika vedellä tuhoa juurimukuloita…ovat arkoja talviselle kosteudella…
Istuttelin tänään uusia mukuloita, varmuuden vuoksi, jos vaikka eivät olisi viimevuotiset talvehtineetkaan.
Erinomaisen huonosti olen muistanut autotallin asukkeja kastella eikä ruukuissa onneksi kasvua näy (toisin kuin ruostekukat, jotka ovat alkaneet elää kevättä).
Viimevuotiset ovat vielä naapurin varastossa. Mutt noi jotka justiinsa istutin, uutta versoa pukkaavat.
Mutta on Eurobulbilla käynyt moka, sillä tuossahan on ihan selvästi myös ihmekukan alkuja näkyvissä. Pitäiskö tehdä valitus, puolet tullut vääriä.
Olen tässä yrittänyt selvittää miten ison ruukun tuo juuurakko vaatii.
Mulla on kaksi juurakkoa ja ajattelin istuttaa ne samaan ruukkuun, joka on halkaisijaltaan n 30cm. Onko liian pieni?
Vaikka tuon suklaakosmoksen juurakko on samantapainen, kuin daalian, ei se kuitenkaan kasva eikä paisu samalla tavalla. Viime kesänä minulla oli yksi suklaakosmos maahan istutettuna, syksyllä ylös ottaessa juurakko oli melkoisen pieni, kukinta oli hyvä ja kesti kauan. Juurakon talvisäilytys vaan ei onnistunut. Uskon, että tuo 30 cm ruukku on ihan passeli kahdelle juurakolle.
Kiitos illis !!
Nostin talvehtineen suklaakosmoksen vintin kylmästä viileään huoneeseen noin viikko sitten, ja nyt puskee vihreää!
...jippii hurraa
Nyt sitä sitten kasvaa taas koton kahta eri kantaa tästä herkullisesta kukasta. Ensinnäkin kaverini toi Latvian matkaltaan uuden juurakon ''steriiliä'' kantaa, joka viime vuosikymmeninä ollut ainoa mahdollisuus saada ko. kaunista kasvia. Nyt ovat lisäksi Uudesta Seelannista saamani suklaa- kosmoksen siemenet itäneet......kun ovat sittten siellä päin maailmaa pitäneet elossa siemeniä tuottavan kannan... ja tämä on tietysti UPEAA koska luonnosta on tämä kasvi hävinnyt sukupuuttoon...
Jospa näissä siemenissä sitten piilee suklaakosmoksen uusi tuleminen... niin suomessa kuin sen kotiseuduilla Meksikossa...