Suklaakosmos, Cosmos atrosanguineum

Bluedreams, suklaakosmosta koskevan viestisi löydät nyt täältä, sille oli jo oma viestiketjunsa olemassa :slight_smile:

Tässäpä kasvaa meikäläisen suklaakosmokset (3kpl). Pieniä ovat vielä, mutta ovatkin kasvaneet alusta asti pihalla ja vain yöksi olen ottanut ne sisälle. Viimeksi esikasvatin sisällä ja kasvoivat pitkiksi honteloiksi eikä niistä kesän aikana kasvanut suklaata eikä kosmosya. Nyt paremmalla onnella.

jööti, hienolta näyttää kasvusto. Onneksi minulla näyttää samalta, myös minulla ovat olleet pihalla päivät ja sisällä yöt, viikko sitten laitoin multiin.:slight_smile:

Tänään törmäsin suklaakosmokseen (jee) ja olihan se pakko matkaan ottaa kun ei edes kalliskaan ollut. Kyllä ne kukat suklaalle tuoksuu kun niitä tässä on urakalla nuuhkittu =). Viime kesänä sen ensimmäisen kerran näin ja siitä asti on mielessä kummitellut. Kuinkas monella suklaakosmokset selvisivät talvesta?

Minulla selvisivät talvesta hengissä viileällä vintillä, mutta taisin ottaa ne liian aikaisin keväällä huoneenlämpöön, kun kasvatti ensin ihan vauhdilla uutta vihreää, mutta sitten kasvustot alkoivat verso toisensa jälkeen lerppua ja kuolla. Nyt kasvi on istutettuna ulos ja on hengissä, mutta näyttää tosi rääpäleeltä. Onneksi löysin puutarhakaupasta keväällä myös suklaakosmoksen juurakoita, joita ostin pari. Ne näyttävät voivan ulkona paljon paremmin kuin se talvehtinut. En osaa sanoa, mikä talvetuksessa meni varsinaisesti pieleen, kun oli vasta eka vuosi, jolloin talvetin.

Minulla talvehtivat +5 - +10 -asteisessa autotallissa omassa ruukussaan. Nostin vasta äskettäin ulos, vaikka aloin kastella ehkä kuukausi sitten. Uudet versot ovat hyvännäköiset, mutta korkeintaan vaaksan mittaiset.

Taidankin laittaa oman kosmokseni sitten ruukkuun, jotta saan sen syksyllä kätevästi varastoon talvehtimaan.

Nuppuja näkyvissä!

Mulla oli ainakin yksi nuppu jo pari viikkoa sitten. Mikä lie tilanne nyt en tiedä.

Minä otin tämän kasvin helpomman kautta ja ostin valmiin taimen. Köyhdyin kylläkin kuus ja puoli euroa. Tuoksu on suklainen. ja väri oikeasti tummempi, huono kuva

Jee, eka nuppu mukuloista kasvatetuissa kosmoksissa. Toivottavasti tulee paljon kukkia.

Nyt on jo monta kukkaa ollut auki ja uutta pukkaa koko ajan.

Ensimmäinen ale:n taimiostos,hieno suklaakosmos 2€, kyllä se tuoksuu hyvälle:))

Ostin keväällä kaksi juurakkoa ja istutin ne yhtäaikaa melko isoon ruukkuun. toinen alkoi suht pian kasvaa ja on kukkinutkin jo useamman viikon. Tänään huomasin että se jo kuolleeksi luulemanikin on kokenut herätyksen ja kurkistelee mullan pinnalla.

siemenistä kasvattamani suklaakosmoksen taimet (10kpl) ovat alkaneet kukkimaan… :O))… käsittämätöntä riemua!!!

Hienoa Bluedreams, tuttu tunne jostain onnistumisesta! Tuleeko siemenkasvatuksista aivan samanlaisia kuin mukuloina hankituista? Ovat sama laji? Millon kylvit siemenet?

Mietin juuri ihan samaa…

Olen kahtena edellisenä talvena talvettanut suklaakukkani ja kallani viileässä maakellarissa. Ikean 70 cm halkaisijaltaan oleva pyöreä ruukkuni on kuitenkin niin painava, että nyt tyhjesin mullat pois ja otin juurakot talteen turpeeseen. Kaksi juurakkoa on kasvanut muheviksi, loput ovat melko pieniä,mutta silti kaikki kukkivat runsaasti. Ensi keväänä istutan ne sitten uuteen multa-hiekkaseokseen, jos ne tulevana talvenakin menestyvät. Keräsin myös siemenkodat kaakaopurkkiin : )

jep jep… samaa lajia ovat ja ulkonäkö on sama kuin tuolla mukula lähtöisellä! Ainoa ero on , että näissä (8kpl) on jokaisessa yksilössä hieman vaihteleva määrä terälehtiä! Lisäksi terälehtien kärjet ovat hieman vaihdellen hampaisia… tuttua on tuo kaakaomainen tuoksu kukissa (yleensä voimakkain iltapäivällä ja illalla)

p.s. Anniina… jos nuo siemenkodat ovat tuosta steriilistä kloonista, joka on myynnisssä niin ei ole kyllä tulollaan siemeniä niistä… :O((

Omat siemenet ovat kylvetty kevät talvella maaliskuulla, joten tämän kesä pitkä lämpö on ollut eduksi taimien saattamisessa kukkiviksi!

Tilasin suklaakosmoksen juurakoita Korpikankaalta. Saa nähdä, millainen tuttavuus tämä tulee olemaan.