Suklaakosmos, Cosmos atrosanguineum

ja tältä ne suklaakosmokset tänään näyttää (sain tilauksessani neljä juurakkoa…)

http://lh4.ggpht.com/_f2wiNSKVIQA/S7Wveb3ZzHI/AAAAAAAADJM/a-y_WU3LiEo/s512/004.JPG

Näillä korkeutta n. 36 cm.

http://lh4.ggpht.com/_f2wiNSKVIQA/S7Wvh0cvvlI/AAAAAAAADJQ/sb5A60PBYaM/s512/005.JPG

ja näillä hurjat 40 cm (nämä menossa lahjaksi). Pitäisikö ehdottaa näille latvomista?

http://lh6.ggpht.com/_f2wiNSKVIQA/S7Wvkqrm6XI/AAAAAAAADJU/TgoE4FeC5Cc/s512/008.JPG

nämä vaivaiset 16 cm korkeimmat, vaikka tämä juurakko on laitettu multiin ensimmäisenä (uutta kasvua lisää mullasta pilkottaa…). Lieneekö suurella ruukulla osuutta asiaan, kun laitoin tämän tarkoituksella heti siihen ruukkuun, johon sen olis tarkoitus jäädäkin?

Suklaakosmos kukassa. Tuoksuu suklaalle ja värikin on suklainen eli oikeasti ehkä vielä himpun verran ruskeampi…

Kannattaako enää tässä vaiheessa ottaa pistokkaita suklaakosmoksesta?

Eikös sen juurakon saa kohta nostaa maasta kellarin puolelle, itse en ottaisi pistokkaita vaan nauttisin mahdollisesta kukinnosta “loppuun saakka”. Olen siis omani talvettanut kuten daalian juurakot.

Sitä vaan tässä mietiskelin kun noita nuputtomia haarojakin on paljon. Ei haittais kukintaa niiden katkaisu :wink: Jos ois järkevää niitä ottaa niin laittaisin ne eteenpäin.

Mikähän saa suklaakosmoksen kukkavarret taipumaan piloille?

Tässä vielä toinen suklaakosmoksen kukan kuva tältä kesältä. Tästä näkyy sen väri paremmin. Jouduin pitämään kuvatessa kiinni kukasta, koska tässäkin oli aivan kukkavarsi taittunut.

Siis peukku tuolle kukan värille, ei ongelmalle.

Laitoin suklaakukan ruukkuineen ja multineen talvisäilöön, jossa on +10 astetta. Kastellut oon muutamia kertoja talaven aikana. Säilytyspaikka on pimeä ja kasvua on nyt noin 10 cm. Samassa isossa ruukussa on kaks issoo juurakkoo vai mukuloitako ne sit ovat ja yks laventeli.

Kannattasko se ruukku ottaa sieltä jo valoisampaan paikkaan ja istutella ne uuteen multaan?

Sekaannuin tähän kasviin Viherl:ssa. Mahdottoman upea väri ja vielä tuoksuukin. ( Niin monet kasvit on nykyään jalostettu tuoksuttomiksi. ) Luulin monivuotiseksi, mutta jos juurakko pitää talveuttaa kellarissa…  Gladioluksen sipulit eivät ainakaan ole kasvaneet seuraavana vuonna kellarissa olon jälkeen. Kellarini taitaa olla liian kostea. Perunat siellä kyllä viihtyvät hyvin kevääseen asti ja porkkanat. Kaikki muu märäntyy.

Onnistuisikohan talveuttaminen jääviileäkaapissa? Ainakin juurakko olisi useammin silmien alla ja kastelun tarpeen yms. huomaisi paremmin. Minulla on nyt myös ensimmäinen daalia, jonka talveuttaminen tulee ajankohtaiseksi.

Kannattaako kosmos talveuttaa purkkineen multineen vai erottaa juurakko mullasta?

Ruukussaan olen kellarissa talvettanut. Viime vuonna otin pistokkaita ja piti kokeilla huoneenlämmössä talvetusta niillä, mutta pistokkaat pääsivät kuivumaan. 

Ok. Yritän sitten ruukussa saada sen hengissä menemään.

Onkohan suklaakosmoksen juurakko erityisen herkkä mullanvaihdoille tms. Laitoin huhtikuun alkupuolella kaupasta hankkimani juurakon aluksi maitopurkkiin, mutta sehän kasvoi nopeasti ja siirsin sen muutama viikko sitten suurempaan multatilaan, johon laitoin uutta multaa ja kanankakkarakeita pohjalle. Noin viikon kuluttua mullanvaihdosta lehdet alkoivat kuivua ja nyt kokoa maanpäällinen osa on ruskeaksi kuivanut. Hieman epäilyttää, näenkö sittenkään tummanpuhuvaa kukkaloistoa tällä kasvukaudella.

Ottiko nokkaansa kanankikkareista?

Tiedä sitten, oliko syynä kanankakka vai parvekeulkoilu päivisin liian viileässä yhdistettynä mun kasteluintoon. Häilyvien muistikuvieni mukaan mulle on vuosia sitten käynyt samalla tapaa, että juurakko nuupahti yhtäkkiä. En ole nähnyt noita juurakoita myynnissä muutamaan vuoteen.

Tarkoitus oli äsken heivata juurakko kompostiin, kun katsoin vielä tarkemmin mullan tasolle. Jotain vihreää tuolta on nousemassa uudelleen. Ehkä tässä tarinassa on sittenkin onnellinen loppu.