Suppilokukka (Gloksinia), Sinningia

KIITOS Raili nimestä.

Eli kun pistokkaasta läähtevät kasvuun niin eiku ruinaamaan joltakuta minisinnigan pistokasta paludaariota koristamaan:)Enybody?

Minkähän kokoinen minin pistokkaan pitäisi olla ? Minulla ovat kasvaneet mukuloista ja yksi tuli valmiiksi juurrutettuna pistokkaana.

Minä voisin saada tuosta Glory Beestä (kuva s.66) oksan , ehkä reilun 3 cm. Saiskohan siitä mitään. Nämä ovat uusia minulle enkä tiedä minkä kokoisiksi ne tuosta yleensä kasvavatkaan.

Minä yritin 3cm juuruttaa mut huonosti kävi,ei pituus tainut olla ihan sopiva vielä.mutta pari lehtä on kokeilussa jos onnistui juurtumaan

Mulla yksi pistokas oli ehkä n 2cm ja se ei onnistunut, muut olleet reilu 5cm ja ne juurtuneet helposti.

Kiitos Juti ! Taitaa olla paras antaa vielä vähän kasvaa. Minkä kokoinen ruukku mineille olisi paras ?

Mulla on ainaki pienemmissä 6x9 taimiruukuissa ja ylensäkin pienemmillä pistokkailla.
tälläiset ruukut.

Keväällä istuttamani gloksiinin mukulat pääsivät kuivahtamaan kunnolla, kuolo korjasi jo yhden ja kaksi muutakin henkitoreissaan,mutta kysymykseni kuuluu : voiko mukuloita jotenkin talvettaa jotta olisivat ensikeväänä valmiina ?

Voi, mullon aina se tiskikaapin alakaapissa, keväällä sit nostan sen ikkunalle

Kiitos Jadeliila, sinne vain mustanmerenruusujen viereen päätyvät gloksiinit : ) Tyhmyyttäni olen aina nakannut kukinnan jälkeen kompostiin ennen, Kyllä tämä Pentti on oiva keksintö : )

Sinningia pusilla, mikrominejä.

ihania microja:)

Texas Zebra

Tälle odotin sinistä kukkaa, mutta…

Country Bumpkin

Joltain jenkisivulta löysin maininnan, että tekee kahdenlaisia kukkia. Se jäi epäselväksi josko molempia värejä  tulee saman kasviin.  

Tänään tuli Hongongista nämä kolme  kukka mukulaa.

Keväällä kukki mukulana hankittu punainen (nimi jossain laatikossa) jonka piti olla tummahko kokopunainen ja olikin valkoinen suppilon sisus ja muuten kirkkaan punainen. Koko kesän se on kyhjöttänyt ikkunalla kukkimatta ja meinasin heittää sen tänään aamulla pois. Siinä onkin neljä nuppua. Nyt sitten käy niin että kukinnan jälkeen ei armopaloja jaella ja se saa lähteä.

Jaksaisitko postittaa sen poisheittämisen sijaan…? Oma ainokainen mukulani mätäni (tai jotain) kesän aikana :frowning: (niin ja postikulut tietty maksaisin siitä)

Jadelilan neuvosta otin vaarin syssyllä ja laitoin gkoksiinin mukulat komeroon. Nyt kaivoin ne esiin ja kappas vaan : heiveröistä vartta ovat kasvaneet jo viitisen senttiä pimeydessä ja kuivuudessa ! Kiitos Jadelila : )

No niin, minen ihan huruakka olekkaan :smiley: Mää kans nostin pilkkukloksin päivänvalohon ja kovasti on jo lehet muuttuneet vihreiksi. Seepra on ollu ikkunalla vihreenä koko talaven

Mullakin polttelis jo viimeinkin kokeilla suppilokukan kasvattamista.
Olen aina vain "ihaillut kaukaa" suppilokukkia, mutta en ole uskaltanut yrittää. Onhan se haasteellisen maineessa. Legendan mukaan, sen kukittamisen ja kasvattamisen onnistumiseksi pitää olla oikein todellinen viherpeukalo. Varsinainen tulikoe siis?

Jo vuodenvaihteessa päätin kaikestahuolimatta, että tänä keväänä viimeinkin kokeilen ja yritän kasvatusta, jos vain jostain löydän ajoissa mukulan… Pahalta näyttää.
Täälläpäin en toistaiseksi ole mukuloita nähnyt myynnissä.( Ne tulee varmaan taas syksyllä täälläkin kauppoihin kuten mustiksetkin…varmaan jotain tukkuvaraston loodan pohjallis poistoja, halvalla)…