Kermesina, thank juuu! Siis ihan Porvoosta, tästä mun kulmilta. Pitää tutkia tarkemmin mutta jos se on joku Ruottinkielinen niin en kyllä varmaan saa sitten asiaani selväksi. Yritän kuitenkin nyt jatkaa metsästystä.
Joo, mäki oon kuullu et joltain porvoolaiselta saa parhaat siemenet! Kerron jos vaan nimi tulee mieleen! Meillä kun ei Keravalla myydä noit Grant Gigant tms siemeniä niin pitänee tyytyä niihin mitä oon saanut tuolta rapakon takaa ja muualta Euroopasta Mut 2010 sitten kyllä laitan jotain porvoolaisia, siihen mennessä kyllä saadaan nimi selville ja rynnätään kaikki sinne pusseille!!!!
Saakos tämmöinen juuri tätä kisaa varten kirjautunut uusi sotija ilmottautua ja osallistua myös? Valtaisat lantakasat on valmiina ja voitan varmasti koska meidän tontilla on joku lihavuusgeeni. Nuo lannantuottajat on niin paksuja, että uskon sen lihavuuden lannan välityksellä siirtyvän siihen kurpitsaankin. Ja jos joku ei usko, niin tulkoot meiltä hakemaan lihavien hevosten ja palleroisten kanojen tuotosta ja koittakoot itse.
Ihan sivujuttuna, tarvitsisin kai myös ne supersiemenet, autatteko siinä hiukan?
Heititpä kiusauksen ilmoille… Kurppa10 LaardikoninMIETISKELYtuotosta yllinkyllin ja aivan meirän naapurustossa(?), noudettavissa…? nelosella asustelen myös.
Mutta oikeesti, jossain siemenluettelossa oli jtn jättien siemeniä, viisaammat kertokoon, sotimaan olis kanssa kiva ryhtyä kun on nyt
tätä luppoaikaa…
Vaikuttaakohan särki samalla tavalla kurpitsan kasvuun kuin silakka. Tuossa tontin kulmalla aukeaa nimittäin järvi jossa on roskakalaa sakeana. Ainakin yhen katiskan laitan keväällä lannokkeita varten veteen niin ei ainakaan siitä ole kiinni jätin kasvattaminen.
Maito sensijaan tulee liian kalliiksi jos laktoositonta joutuu käyttämään ja piimää on itelläkin varaa ryypätä vain eläke-ja tilipäivinä.
Joujoujoulupukki....
Kurpitsa10 ja pikkulumikukka, multa ainakin saa jättien siemeniä postikulujen hinnalla, laittakaa hölöä tulemaan. Ne joille olen jo lähettämässä, siemenet postitan kahen viikon sisällä, kiitosh kärsivällisyydestä
No oikeestaan sitä maitoa monet käyttää ku niil loppukesästä uhkaa "powder mildew".. ( suomeks joku home) joka helposti iskee kurpan lehtiin. Ne ruiskuttaa laimennetulla maidolla lehtiä estääkseen sen tuloa / kehittymistä. Muuten toi maitojuttu on vähän kiikun kaakun, kuten tos ohjelmassakin sanottiin... toiset uskoo, toiset ei
Meil ei onneks oo (vielä) noita monia tuholaisia...toivottavasti ei tuukkaan
Veronica. Kyllä kaikki roskakalat tekee saman asian. 50 luvulla laitettiin keväällä katiskasta ylimääräinen ämpärillinen pikkukaloja marjapensaille tai omenapuille. Juurialueelle kaivettiin kuoppa ja siihen ämpärillinen ja multaa päälle. Joskus muutaman päivän haisi.Siellä se maatui, Kovalle savimaalle kaikki lisäys on tarpeen. Savi on edelleen kovaa.Kurpitsalle istuskumpuun ensimmäiseksi kerros kalaa
Hienoa, mie laitankin sitten puolen metrin kerroksen ja väliin hevon munkkeja. Jo on kumma jos ei kurpitsa kasva
Jos laitatte kaloja niin varmistakaa ettei supikoiria ole lähistöllä!Ovat sellaisia elukoita että kaivavat kaikki kalat suihinsa. Minä “istutin” joka ruusun juureen särkiä, ja yhtenä aamuna oli kaikki kalat kaivettu ylös, ja haju oli melkoinen…
Täällä kyllä pari supikoiraa näkyi syksyllä öisin. Se on sitten suojeltava kurpitsa niiltäkin. Eikös ne sitäpaitsi ole kaikkiruokaisia.
Niin tuota niin että... se mikä oli ohjelmassa käännetty suomeks pelkästään "kala" (fish), niin tarkottaa sellasta tuotetta kun "fish emulsion". Et ei ne oikeesti kaloja kaivele kurppapeltoon siellä...
Tossa yks linkki. Se fish emulsion on kaloista tehty tuote jota ne ruiskuttelee sekä lehtiin että antaa kasteluveden mukana... Ja jep, Korpikelloa kantsii kuunnella, ei oo kamalan kiva sit aamulla mennä kattomaan kun joku on myllänny kurppapellon nurin ja kurpat siinä samalla
Mitähän se oli sitten se melassi jota ne siinä käytti. Pitäisköhän joltain siankasvattajalta kesällä hakea sitä kuivattua sokerijuurikasta jota käytetään rehuna ja liottaa siitä jotain uutetta. Oletan että kaliumia sillä koettivat lisätä. Se nyt ainakin olisi jo aika luomua.
jos sikatilalta ette saa raaka-ainetta hankituksi, älkää unohtako tätä hyvää kaliumin lähdettä.
Tuo fish emulsion taitaa olla kalatehtaitten perkuujätteistä käytettyä sotkua. Varmasti särki-ämpärillisen hautaaminen on paljon siistimpi homma, päälle vaan sopiva ritilä multakerroksen päälle.
Eihän kesä-ja heinäkuussa ole yötä ollenkaan , kuka nyt nukkumaan menisi kun voi ulkonakin olla.
Pitäisikö mun nyt alkaa kalastustakin harrastaa? Apua, en mä ehdi! Munhan pitää silloin vahtia ja hoivata niitä kurpitsoita kotona. Vai pitäiskö nyt äkkiä alkaa kalastaa ja pakastaa ne, niin olisivat valmiina kun on kasvatusaika?
Kävin jo tänään tutkimassa siemenkaupassa valikoimaa ja kyllä huvitti kun pusseissa luki päällä Jättikurpitsa ja sitten pienellä präntillä takana että kasvaa 1,2-1,5 kiloiseksi. Hah, mitä kääpiöitä ne luuleekaan mun kasvattavan! Laitoin nyt äkkiä Kaarinalle viestin ja odotan jos saan niitä supersiemeniä. Upeeta kun löysin tämän kurpitsasodan!
Kannattaa myös muistaa ohjelmassa esiintyneen Herra Potterin 82v. tärkein neuvo. Hedelmä kasvaa todella isoksi vain jos kurpitsan versoja leikataan pois mahdollisimman paljon. "me ei haluta kasvattaa salaattia vaan hedelmiä" tokaisi Potter.
Jaa niitä siemeniä, munkki viuhui eilen, satakunta metriä meidän kotiovelta löytyi siemenlähde,WOOHOO! Ehkä tämä onnistuukin tänä vuonna.
Meillä mies ehdotti, että nyt varmasti saisi jostain jättitrampoliineja halvalla kurpitsan alustaksi ja siihen katos helposti päälle. Pitää myös käydä sormuksen kanssa katsomassa otollisin kasvatuspaikka:D
Minä sanoin ohjelman jälkeen lapsille, että ens kesänä onkin kurppa trampalla…
Hirveä meteli nousi
Mä ostin melassia Agrimarketista.. Se 20 kilon ämpäri riittääkin sit lasten lapsille asti
Fish emulsion on edelleen eri juttu ku ite kalat... riippuu mitä vaikutusta niiltä hakee tietty
.....murmelit on Etelä-Suomen lemmikkieläinkaupista loppu....saavat syksyllä kuulemma vasta uuden erän maahan....
Kaarina, eiks siirappi aja saman asian? On tosin vain hivenen kalliimpaa....