Mai-leen kanssa samassa tahdissa. Ennen vappua kylvetyistä saa korkeintaan rönsyilevää maanpeittoa jos hyvin käy. Että pistäkää vaan ne siemenenne itämään niin saadaan iso parku loppukesäksi.
Tamarillo, eiköhän vain itselläsikin ole jo kurpat tulollaan? ;O) Oon vain huomannut, että eihän kilpailussa kaikkea paljasteta…
Ei toki kaikkea paljasteta mutta siemenet visusti vielä tallella. Osa vasta tulossa rapakon takaa. Tuohon pihatilkkuun saataan idättää huhtikuun alussa, palstalle menevät lähempänä toukokuuta. Turhaan mä kompostiin kannan liian honteloiksi venähtäneitä taimia kun ainoan lampun alustan on vallannut chiliviljelmä.
Tai jos ei kasvattais kurpitsoita lainkaan, pelkkää squashia vaan,Wihreä on in, kysy vaikka BOOM BOOM:ilta300 kiloa vihreää möykkyä,mikäs sen omituisemmalta enää voisi näyttää punnituksessa.
Tamskun pussipläjäys saapui eilen. Kauniit kiitokset! Niitä saakin nyt sitten syynätä usempaan otteeseen jotta mikä, mihin & milloin!
Vappuidätyksessä on riskinsä, uskokaa pois. Minä ryhdyin idättämään vappuna viime vuonna ja perskutarallaa kaikki siemenet mätänivät Siitähän oli seurauksena auttamaton aikatauluviive. Mutta onneksi eräs tyyppi tuli sitten taimineen apuun. Niin että minä en uskalla ainakaan vappuun asti ootella. Comsicomsaa - kukin tyylillään.
papula:-) tarkoitus on käyttää vapun kuohujuomat itse, ei kipata niitä mädättämään kurpitsan siemeniä.
Oliskos siinä mitään taikaa että käyttäisi ne vappuna ulos tulevat kuohujuomat lannoitteena? Seuraavat olis sitten juhannusjuomat ulostuloversiona? Saattaa olla turhan väkevätä ainakin alkuunsa niin että vettä sekaan.
Sillon pitäs syöttää kurpat muille…
fellow, taikaapa juuri - sehän on ihan vaan köyhän naisen jaakon taikaa. vedellä laimennettua viinaa ja pissaahan se on kalliissa putelissa. - emo, kyllä taiottu kelpaa omaankin käyttöön.
Kurpat on kavereita, niiden syöminen kannibalismia
Ja niiden juottaminen rääkkäystä... ne halkee jos ne saa vääriä aineita... ainakaan siideri ei niille käy...
Nimim. Kokemuksesta viisastuneena. Kait.
Meillä muuten löytyy jokaiselle kurpalle käyttöä. Vaikka välillä oon saanu niitä paljonkin kasvatettua, niin yhtään ylimääräistä ei oo jääny kun on sen verran noita syöjiä. Viimeistään jo marras- tai joulukuussa saa laskea että miten ne saa parhaiten riittämään...
Minä en edes ajatellut kurppien syömistä, mulla on ihan muut tavoitteet tässä… Eikä sitä “emännän taikaa” tarvi sen hetelmän päälle päästellä, vaan sinne kasvin juureen. Kovimmat jätkät laskee laulellen vesiä ihan suoraan, eihän tosimiesten kurpat mitään lantrinkiä kaipaa =)
Heh-heh mai-lee! Vai kuoharit nautitaankin ite Oon siis ollu ihan väärillä jälillä, kiitos kun oikaisit! Mut voishan pienet prosentit taimillekin olla hyvästä? Ehkäpä ne kasvaisivat sitten iloisempina? Emännän taikaa, ja isännän taikaa... Hyviähän ne Meillä ainaskin käytetään...
Piti vielä sanomani, että aprikoosi-kurppasose on taivaallisen hyvää! Tein siitä erittäin vähäsokerista versiota (säilön pakasteessa). Sitä ja maitorahkaa, niin on mielettömän hyvä, vähähiilarinen jälkkäri. Nam!
Papula, kuullostaa hyvälle. Saisko ohjeen?
Kurpitsa-aprikoosisoseen ohje oli jossain viimevuotisen sodan sivuilla... Mutullakin sen voi tehdä: 3 pussia kuivattuja aprikooseja, 2-3 l kurpitsaa paloina, hiukan vettä. Keitetään pehmeäksi ja lisätään vain senverran sokeria kuin tarvitsee. Sekoitetaan sauvasekoittimella tai tehosekoittimessa tasaiseksi soseeksi. Muistaakseni alkuperäisessä ohjeessa oli aika paljon sokeria, mutta kun sekä kurpitsa että aprikoosit ovat jo itsessään makeita, ei minusta tarvitse niin paljon. Voi maustaa sitruunamehulla.
Tässä mun ohjeeni, siellä se oli viime vuoden sodassa.
Kurpitsa-aprikoosihillo
4 l kurpitsakuutioita
vettä(vähän)
2 pss kuivattuja aprikoosia(puolitetaan)
2 tlk säilyke aprikoosia
1 1/2 kg hillosokeria
-kurpitsakuutiot
haudutetaan puolitettujen aprikoosien kanssa kypsiksi. Sekoitetaa hyvin
ettei pala pohjaan. Olen lisännyt vettäkin lisää joskus
pohjaanpalamisen estämiseksi. Melkein valmiiseen kypsään soseeseen
lisätään säilyketölkki aprikoosit liemineen, annetaan vielä niidenkin
pehmetä vähän aikaa.
-sauvasekoittimella soseutetaan, lisätään hillosokeri, kypsennetään ohjeen mukaan.
Itse
olen lisännyt tähän ohjeeseen sitr. raast. kuorta(2:den) ja
sitr.mehua(2:den). Samoin olen loppuvaiheessa lisännyt 1 pss:n sinistä
melatonia(pieneen sokerimäärään sekoitettuna) ja keittänyt vielä pari
minuuttia.
On tosi hyvää
Syksyllä sitä on mulla pakkasessa 350 kiloa Nyt ei ole kuin yks ''pikku'' ongelma...mistä saan niin suuren sauvasekoittimen
Kävisiköhän sementtimylly.
Kiva kun tuli ohjeita, noita ihan varmasti kokeilen. Siis jos ei tuu mikään ihmeen katovuosi. Taidan tehdä oman version sitten noiden kahden väliltä, niin ei tarvii arvailla kumpi on parempaa, kun molemmat vaikuttaa heti hyviltä. Ja eihän niihin mene kuin ihan pieni pala vain siitä mun jätistä.