Tagetes: Kukkia ja pihamaata (II)

Ikkunaköynnöstuki on vallan mainio idea! Juu ja jos löytäisi jostain vanhan oven, senkin voisi laittaa ihan silmänlumeeksi pihan perälle; "ovi ei minnekään", ja köynnöksiä molemmin puolin.naurua

Niin ihana piha sinullakin Tagetes ja hienoja otoksia. Viimeisimmistä kuvistasi kuolasin noita pikarililjoja. Kaikkea rupeaa tekemään mieli galleriaa seuratessa.

Vanhojen rakennusten kaikki osat, ikkunat, ovet, hellanrenkaat ym. ovat jo hinnoissaan, jos niitä lähtee liikkeistä hakemaan. Vanhat pokat voivat maksaa kymmenistä jopa satoihin euroihin. Viime keväänä seurasin netistä hintoja kun mieluilin vanhaa ikkunanpokaa rekvisiitaksi mökille.

Lomalla käytiin Norjassa ja Ruotsin läpi ajettaessa siellä oli monessa kylässä loppiksia, eli pihakirppiksiä joita ihmiset pitivät vanhoissa aitoissaan. Yhdellä navetalla oli kahdeksanruutuinen ikkunanpoka 150 kruunulla. En muista tarkkaan, mitä se euroissa teki, mutta muutaman euron vaan. Ja poka mahtui juuri ja juuri vuodevaatteiden päälle takapenkille poikittain ikkunan kohdalle, kun se oli autossa leveämpi kohta kuin penkki.

Suunnitelmissa on virittää se mökin sisääntulon kohdalle kahden puun väliin niin, että kukkivat perennat näkyvät ikkunan takana pihalle tultaessa. Eikä haittaa mitään jos se joskus lahoaa. Sitten keksitään uutta.

Niin että pitäkää aarteistanne kiinni te, joilla niitä löytyy omista nurkista. Käyttötarkoitukset on rajattomat ja hinnat nousevat koko ajan.

Kävin tänään kuin ohimennen taas valokuvaamas mein äiteen pihan kasvillisuutta.

Upean kokoisena tämäkin kärhö kukkii just nyt. ( Juu, enkä muista mikä kärhö allapäin )

Viis vuotta sitten joku myyrän pahus oli syöny sen tyvestä poikki, mut äkkiä kasvoi uudelleen täyteen loistoonsa.

Pakko oli ottaa myös lähikuva, vaikka melkein kaikilla pihoilla tämäkin jo on...

Paitsi mulla.

Valkoinen särkynyt sydän loistaa auringossa.

No näitä olen sentään älynnyt itselleni mankua. mummulassa kukkii jo, taaskin nimi hukassa, mut mulla vasta nuppuaiheella.

No tän nimee en tosiaankaan tiedä, mut kaunis on väriltään.

Tämä oranssi on Tulikellukka

Isokukkainen kvitteni kukassa. Niitä oli useampi pensas jokunen vuosi sitten, mut muut kaivettiin ylös ja menivät ties minne. Tyhmä minä en ottanut niistä itelleni edes yhtä.... Oon joskus tehnyt marmelaadia kvittenistä ja omenoista. Kukaan mein perheestä ei siitä tykänny, mut vieraat kyllä veivät ilosina purnukat mennessään.

Kiitos mumimyy. Arvasin et joku sen tietää.

Voi juku, mutta on kaunis. Mä haluun tota pyydän kauniisti kerää mulle pari marjaa jos tulee yritän jos lähtisi kasvaan

Koristeomenapuu loistossaan. Kamalia kuivia pikkuomenoita tulee ainakin ziljoona, mut niitäkin lapsenlapset syö....mummulassa kun kuulemma kaikki on niin hyvää.

Jaa no mikäs siinä, koitan muistaa. Täytyy pistää oikein paperille, pää on selluloosaa suurimman osan aikaa.

Vähän niinku maisemaa...

Aidanvieressä kasvaa joku villiomenapuu. Se on joskus kauan sitten itellään siihen siemenestä lähtenyt. Omenat ovat pieniä ja maistuvat ihan vähän, sillain haikeasti, kanelille, muttei niin paljon ku oikia kaneliomena. Ei vedä valkoisuudelleen vertoja istutetut omput.

Ja taas lopuksi: lipstikka eli liperi. Mein äiteellä se on valtava puska, metri kertaa pualtoista ja korkeutta nyt jo ainakin samanverran. Mulla sellanen ruippana. Tosta kerään satoa minkä ehdin, lykkään sitä kaikkeen mahdolliseen. Meillä kun koitetaan jotenkin välttää tota natriumglutamaattia, ni tuo lipstikka on aivan ehdoton! Sitä ku tunkee ruokaan ku ruokaan ni mukulatki sanoo et taas on tehty syötäväksi kalpaavaa sapuskaa...

Wau, mahtava lipstikkapuska! Minulla on toista kesäänsä kasvava alku, ja taitaa olla 3 pientä lehdykkää sieltä mullasta tällä hetkellä ulos tunkenut. Pitkä on matka tuollaiseen, mutta toivottavasti päästään perille :slight_smile: Elän toivossa jos tänä kesänä edes vähän jo saisin siitä ruuanlaiton apuja. Saatan kysyä sinulta vinkkejä tulevaisuudessa, siis kunhan satoa alan saamaan :slight_smile:

Juu tota, toi lipstikka tarttee vahvan maan ja paljon kosteutta kasvaakseen oikein komiasti. Eli just vastakohtaa siihen miten meikäläinen sitä kasvattelee ( ja vielä kun raukan kaivoi viime talvena mein Mimmi ylös kokonaan…).

Tänä vuonna aion sitä oikein vedellä ja kanankakalla vaalia, eiköhän ala puskea kunnolla kasvua! Mein äiteen lipstikka kasvaa kiinni kymmenvuotista puutarhajäte kompostia, luulen et siinä sen salaisuus.

Ennenwanhaan uskottiin varsinkin suomessa, et lipstikka karkottaa pahat henget ja noidat. Ja että se tehoaa niin karjan ku immeistenki vaivoihin (paljon esim. c-vitamiiniä?) Se istutettiin ulko-oven tai kuistin pieliin. Hmmm… mihinkäs ne potat oikein tyhjennettiinkään aamusella?

Natriumglutatamaatti?

Buah hah hah haa…Elä sinä lue noin tarkkaan… Tässä silmät ristissä koittaa jotain muka viisasta skriivata. Puolen päivää oon piällysmiehenä kekkuloinu, se vasta hikistä hommaa onkin! Just aattelin et nyt nukkumaan ja sen aion tehä. Parempi niin. Tiiä mitä vielä tänne kirjoittelen…