Tähtiputki , Astrantia

Minä olen sitten niin ihastunut näihin variegatoihin, oli kyseessä melkein mikä perenna tahansa. Tässä Astrantia ‘‘Sunningdale variegated’’. Ostin hirveässä lumisateessa (silloin, kun se oli…) Kontulan Muhevaisesta ja hyvä tuli.

Niiden myyntilapussa luki muuten hauskasti: "Kukkii laiskasti." Ei haittaa, lehdet ovat ne ihanat!

Hyvin miun omanikin talvehti. Emo toi viime kesänä Särkältä.

Kurppa, ja muut: anteeksi, kirjoitin ajatukseni tosi epäselvästi! Tarkoitin, että täällä etelässä oli eräänä toukokuun alun päivänä aivan hirveä lumimyräkkä, ja juuri sinä päivänä olin päättänyt lähteä tutustumaan sellaisiin puutarhamyymälöihin, missä en ollut ennen käynyt. Olen siis ostanut nuo aivan vasta.

Intopiillä tosi kauniita tähtiputkia. Taas yksi "tahtoo tollasia kans" kasveja.

Tästä se alkaa.

Astrantia major
Tullalle terveiset 1½ vuotta sitten saamaltani taimelta, joka on paisunut tänä vuonna muhkeaksi.

Tällaisen punaisen (tunnistaisiko kukaan näiden lajikkeita?) löysin torilta, mutta sen kukat eivät ole yhtä suuret ja kauniin muotoiset kuin tuossa hailakammassa.
astrantia major

Lajikkeita on paljon, kaunein nimi ehkä ‘‘Rosensinfornie’’. Vaikka täällä voi tutkia.

Ihan kiva linkki:/ Juuri kun luulin neljän olevan jo tarpeeksi:D

Tähtiputken alkuja keväällä

Tämmöistä ihmettä eurobulbilta!

Oliskohan kellään tämän vauvakuvaa?

Ihan pienenä vauvana sirkkalehdet ovat pitkähköt, soikeat, hieman kiiltävät.

Mulla on isotähtiputki vauvoja penkit täys, on varhaiskypsä :slight_smile: helppo erottaa muista, taitan huomenna sulle kuvaa…

No tässä Pitkolle tähtiputken eri ikäisiä vauveleita. Saa jo varhain ominaisen lehtimuotonsa, siksi helppo erottaa. Ihan ensimmäistä tiittiä en nyt löytänyt. Kuvassa myös varjoliljan alkuja, maahumalaa ja sananjalka. Se on kyllä poistettava, vaikka kaunis onkin, varjostaa kaiken alleen.

Tummanpunainen tähtiputki on huomattavasti valkoista ja vaaleanpunaista näyttävämpi. Keltainen nappileinikki saa häädön… ei sovi ollenkaan noihin väreihin.

Hadspen Blood

Annemamma, häädetyille olis täällä koti:D!