Talvivalkosipuli, Allium sativum(2007...31.3.2021) SULJETTU, jatkuu: Valkosipuli

Näin on.:slight_smile: Mulla on kirja “säilöntää ilman etikkaa” ja sieltä ne herkkujen ohjeet löytyy. Jahka taas ehdin kääntää :slight_smile:

On ne naatit vaan niin hyviä! Kitkiessä jos tulee vahingossa nyppäiseeksi pienen naatin niin onhan se syötävä ettei mene hukkaan (ja sit ei miehen tarvii arvailla mitä sitä on tullut tehtyä). Minä olen syönyt "kurjenkauloja" sellaisenaan leivän päällä, ja hyvää on.

Mitä ovat valkosipulin varren tyveen muodostuvat pikkusipulit? (Eikös ne itusilmut tule niitten kurjenkaulojen päähän?)

Onkos nämä nyt niitä joihin tulee niitä pikkusipuleita. Ja näitä on paljon tulossa.

Tällaiset pikkusipulit olivat muodostuneet talvivalkkarin kukkavarren sisään!

Ahaa, tuleekohan mullekkin tuollaisia!

Vähän tuo on outo ilmestys, melkein kaksi syötävän kokoista kynttä. Ei ole aikaisemmin tullut tuollaisia, vaan kukkavarren päähän on tullut sellainen normaali itusilmupallero, siis se "kurjenkaula". Olen katkonut lähes kaikki kukkavarret, kun tarvetta itusilmuille ei ole. Tästäkin yksilöstä oli jo aikaisemmin katkaistu se "kurjenkaulaosa" pois!

Kurjenkaulat kannattaa katkoa ja syödä. Valkkari ei silloin turhaan käytä voimiaan itusilmujen tekoon vaan tekee suuremman sipulin maan alle. Itusilmujen nuoret varret (ei puutuneet) on tosi hyviä esim. kiehautettuna voin kanssa tai vokattuna. Jos tarvetta ja halua kasvattaa pikkualkuja itusilmuista niin silloin ei tietenkään saa kaikkia kurjenkauloja katkoa

Jaahah, no kiitokset tiedoista! Taidanpa huomenna mennä niitä sitten katkomaan.

Erityisesti ranskalaistyyppisillä valkosipuleilla (thermidrome, messidrome ym) on ongelmana, että ne tekevät varsisipuleita meidän ilmastossamme. Venäläisperäisillä (aleksandra ym)tämä ongelma on vähäisempi.

Kiitos habakuk, ilmeisesti siitä on minulla kyse! Jossain sipulissa on varressa jopa kaksi varsisipulia. En tiedä sipulini lajiketta, ostin ne Prismasta, eikä pusissa tainnut edes lukea muuta kuin talvivalkosipuli.

Hei millähän reseptillä noita valkosipulin kurjenkauloja voisi säilöä? Tänään vasta älysin niitä keräillä ja niitähän olikin yllättävän paljon. Ihanan tuoksuisia.

Nobile

Noi pallukat on keskellä vartta ja se varsi on kova, pallukan sisälle en ole katsonut, mutta se varsi oli ainakin hyvää söin sitä pilkottuna salaattiin ihan sellaisenaan.

Kurjenkauloja olen säilönyt pakastamalla, pätkiksi, nopea ryöppäys, jäähdytys ja pakastimeen kaksinkertaiseen pussiin (ettei tule haisuja kauheasti läpi). Antaa talvella ihanaa kesänmakua vokkiin tai soppaan.

Kiva kuulla, että kurjenkaulojakin voi käyttää hyödyksi. Aina täältä Pentistä oppii uusia juttuja :slight_smile:

kerkesin väsätä tälläiset kotisivut talvivalkkarilleni, käykääpäs tutustumassa!naurua sipulit kasvaa muuten kohisten, on vettä taivaalta riittänyt!

www.talvivalkosipulia.net

Vie aika mielenkiintoiselle etusivulle tuo linkki. Tosin ehkä hieman vaikealukuinen ihan näin tavikselle. silmän isku hymy

Talvivalkosipulit mallia aleksandra ja leningradskij on nostettu maasta, pesty ja asetettu kuivumaan täällä 1b:llä. Muutamat sipulit olivat jo menneet yliaikaisiksi eli sipulit olivat ‘auenneet’.

ovatpa aikaisessa. aleksandra oikoo vasta rullalla ollutta kaulaansa minulla. ja itse asettamani nostopäivä 23.8. on neljän viikon päässä. riskeeraanko siihen asti vai otanko yhden koenoston?

ympäri pihaa villeinä kasvavia olen nostellut jo pitkään - tänään viimeksi yrttimaalta persiljan tieltä - ja kaikki ovat kyllä olleet tiukasti “kiinni”.

mai-lee, käsitinkö oikein, että ne kaularullat suoristuu tässä vielä ennen nostoa? Ekakertalainen varmistelee :slight_smile: