Himoissani minäkin kaivoin yhden valkkarin kokeeksi, mutta voi kun oli vielä pieni! Koolla on väliä…
Mai-leen oppia mukaillen odotan elokuun viimeiseen viikkoon. Viikko lisää tulee vyöhykkeen pohjoisuudesta…
Ja odottavan aika on pitkä… mutta nautinto sitten sitä hulppeampi!
Nyt kun syötte niitä kurjekauloja, selostakaapas oikein kädestä pitäen, mitkä on niitä, että osaan itsekkin käyttää sitten. Tässä kuva valmiiksi, suoristin varren selvyyttä antamaan. Siis koko varsiko, kohouman kummaltakin puolelta!
Saatte nauraa näin tyhmälle kasvattajalle!
Pirkkis, kuva puuttuu Ja hyvä kun kysyit, täällä toinen tyhmä kasvattaja odottaa vastausta. Tänään viimeksi mietin että mistä kohtaa se varsi katkotaan syötäväksi, kun loput jää sinne maahan kasvamaan. Vääntäkäähän rautalangasta
Minä katkaisen sen kurjenkaulan ylimmäisen lehden yläpuolelta. Ihan se kurjenkaulan alapää on yleensä kova, mutta latvaa kohden pehmenee. Sen pehmoisemman osan syön, “puumainen” pätkä menee kompostiin. En siis koske siihen osaan vartta missä on lehtiä.
Sattuuko keneltäkään löytymään hyvää reseptiä marinoitujen kynsien tekoon? Kaupassa myytävät on tosi herkkua, tekisi mieli kokeilla valmistusta itsekin. Sipulia näyttää tulevan ihan kivasti, niin olisi mistä tehdä.
No niin, mites nyt noin kävi, että kuva jäi, tässä tulee jälkijunassa.
Milli, tuolla "vapaa sana - keittiössä" on "puutarhurin kokkaus ja resepti" jonne kopioin yhden vanhasta pentistä löytämäni valkosipulinkynsien marinointiohjeen (plus tiedon mistä niitä löytyy vähän lisääkin). Käy kurkkaamassa.
Pliiiiis, laittaisiko joku sinne myös niiden kurjenkaulojen valmistusohjeen - ne reseptithän on kullanarvoisia kun niitä pystyy vuosien takaakin vielä kaivamaan helposti sieltä omasta paikastaan. Se kopsaamanikin oli muistaakseni vuodelta 2000... Kiitollisena ja lämmöllä ajattelen sen kirjoittajaa nyt vuonna 2008
Minä haluan myös niitä kurjenkaulojen ohjeita!
Omat talvivalkosipulini kyllä alkavat kellastuttaa lehtiään ja ‘vetelöittää’ varsiaan kun sipulit alkavat tulla valmiiksi. Jos en ole laiskuuttani regoinut ja antanut vaan olla maassa, niin silloin ovat varret toisinaan päässeet ihan veteliksi ja sipuleita on ollut vaikea maasta löytää syksyn sateissa. Kokeilunostetut valkosipulit voinee käyttää ruuanvalmistukseen ilman sen suurempia ongelmia. Jos varret ja lehdet ovat vihreitä ja terhakoita, tuskin on pakkoa sipuleita nostella, ellei sitten ala käyttää ruoanvalmistuksessa, koska kasvanevat silloin vielä.
Kiitos Nuu reseptistä! Nam!
kaisaliisa antoi ihan oikean vastauksen millin kysymykseen: kun kerran nostit, niin eihän sitä malta olla syömättä:-)
niistä kurjenkauloista sen verran, että ne joita ette itusilmujen kasvatukseen halua käyttää, pitäisi leikkoa pois viimeistään jo siinä rullavaiheessa. ovat tuorreita ja meheviä vielä silloin. sama pätee kuin parsan korjuussa: varsi poikki siltä kohti johon veitsi menee kuin voihin. jos ette heti saa kaikkia syödyksi, niin kevyt ryöppäys ja pakkaseen.
Juuripa sitä söin ja oli hurrrrrrrrjan hyvää
eikös vaan olekin? - sinä kyselit jo siitäkin, miten kuivaus tehdään sitten, kun varsinainen sato korjataan. sinulle ja kaikille muillekin pähkijöille -> lukekaa tämän ketjun sivulta kahdeksan alkaen, mitä me olemme itse kukin tehneet viime ja sitä edellisinä vuosina. ainakaan minä en kovin aio tavoistani poiketa: nosto talikolla, juuritupsut saksilla pois, varret poikkasen 30 senttisiksi ja poistelen epäsiistit lehdet, annan sipulien kuivahtaa kottikärryissä puolipäivää ja istahdan iltasella puhdetöihin kärryjen viereen harjan kanssa ja harjaan mullat pois pinnasta. koppaan hs:ää kosteuden poistajaksi ja siihen ladon sipulit kuivumaan kahdeksi kolmeksi viikoksi. koria on helppo nostella auringonpaisteeseen ja sateen uhatessa kuistille katon alle suojaan. - joskus syyskuussa leikkaan varret lyhyiksi (ovat siinäkin vaiheessa vielä kovia ja jäykkiä; sekatöörejä tarvitaan, saksilla leikaten saa vaan ranteensa kipeäksi) ja kuljetan sadon kotiin. loppukuivatus jääkaapin yläkaapissa lämpimässä. ja säilytys huoneenlämmössä, jos jääppiin eivät mahdu.
voi että kuinka mainio sana mai-leella; “jääppi” - lyhyt ja kuvaava. Siirtyi oitis sanastooni
auts, minä joka periaatteessa vastustan suomen kielen lyhentelyä ja “vääristelyä” vrt televisio = telkku, salatut elämät = salkkarit ja sitten itse teen tuommoisen mokan. "kirotus"virhehän se oli. jääkaappi piti olla mutta myönnän, että vahingossa tuli ihan käyttökelpo uudissana; kyllä tuosta ymmärtää, mitä tarkotetaan.
Valkosipulista ei ole meillä odotettavissa satoa tänä vuonna, taisin mokata jotain. No eipä tuo niin vakavaa, kokeellistahan tämä kasvatus olikin.
Löytyisikö keltään ylimääräisiä itusilmuja? Ostaisin mielelläni, saa laittaa vaikka yksityisviestiä.
Inachis, itusilmuja on tulossa muutaman kurjenkaulan verran, riittää sinullekin. Laita yks.viestiin osoitteesi niin postitan sitten kun ovat valmistuneet, menee varmaankin vielä 2-3 vkoa.
oliko sinulla fellow sitä suurikyntistä lajiketta?minllakin on ,mutta nyt jotenkin näyttää että tämä kanta heikkenee.riittäisikö muutama kynsi tuomaan uutta verta minun valkkareithin!tietysti maksua vastaan!
Eiköhän tuosta liikene muutama kynsi, vaikkeivat olekaan niin suuria tämän kesän tuotokset kuin aikaisemmin ovat olleet. En ole vielä huomannut että kanta taantuisi, mutta laitan nyt kuitenkin uutta tulemaan itselleni noista itusilmuista. Muistuta minua joskus kuukauden päästä ellen ole muistanut, laitan postia tulemaan =)