Tänään olen surullinen (alkaen 19.1.2018 ->)

Minun jo edesmennyt mamma sanoi Putinista “Älä luota hymyilevään hulluun”. 
Olemme käyttäneet tätä lausahdusta siskoni kanssa sen jälkeen, se on mielestäni hyvin osuva.

Ihmettelen usein miten jonkun pakolaisen hätä on suurempaa joidenkin mielestä kun toisen. Toisille ollaan avaamassa ovia, toisille suljetaan rajoja. 
Kodin ja maan hylkääminen pakon edessä on varmasti kaikille yhtä vaikeaa.

Oma mielipiteeni on että ensisijaisesti pitäis viedä turvaan lapset ja muutenkin hauraat ihmiset sodan jaloista. 
Mutta ei ole järkeä että maansa jättävät ne miehet ketkä pystyvät puolustamaan maataan. Naisillekin löytyy tekemistä varmaan huoltotöissä ja hoito töissä.
Niin suomessakin sota-aikaan on naiset, vanhat miehet ja muuten sotaan kykenemättömät miehet pitäneet maan tolpillaan.

Isäni oli lähteny vapaaehtoisena puolustamaan suomea 15 vuotiaana.
Sodan loputtua on pitäny käydä vielä armeija.

Naiset ja lapset on lähdössä Ukrainasta, alle 60-vuotiaat miehet jäävät maataan puolustamaan. 

niille jotka ihan oikeasti haluavat tehdä jotain hyödyllistä.

Eivät ole rusakot aiempina vuosina näistä koskaan kiinnostuneet. Ylempi on siemeneztä kasvatettu hevoskastanja ja alempi siemenestä kasvatettu luumu :slightly_frowning_face:.
Onkohan mitään konstia koittaa pelastaa näitä.

Rillari, ensiavuksi ainakin voisit pyörittää syötyjen kohtien ympärille ihan tavis elmukelmua. Kun syötyjä omenapuiden runkoja yritin pelastaa joku vuosi sitten niin muistelen että sivelin runkoon ensin jotain ruskeaa suoja-ainetta ja sitten rullasin kelmua kunnolla päälle.
Kelmu varmaan se tärkein ettei pääse runko kuivumaan. 

Mulla jänikset silloin söi pahasti kolmen nuoren omenapuun rungot. Ne kaksi joissa runko oli kaluttu isolta matkalta ihan ympäri eivät selvinneet pitkälle (toinen kuoli seuraavana kesänä ja toinen sitä seuraavana) , mut kolmas joka pääsi vähän vähemmillä vaurioilla selvisi ja teki viime vuonna mulle ihanan omenasadon kokoonsa nähden.

Ja siis elmukelmu oli se pelastava toimenpide !

Niin siis kieputetaan vihreää 120 cm korkeaa aitaa aina syksyllä puiden ympäri ja nuoren taimen tyvi myyrä suojalla noin 60 cm …muuten ei olisi mitään pihassa, peurojakin meinaan loikkii nykyään rusakon lisäksi.

Jänis hyppää hyvin korkeuttakin.
Katottiin yks ilta kun istuttiin keittiössä iltapalalla ulos kun varasvalo syttyi palamaan niin jänishän sieltä tietä pitkin tuli.
Pihassa on suorareunainen lumipenkan reuna, korkeus reilu 80 cm.
Kepeästi hyppäs pupu penkalle, ei mitään vaikeutta ollu. Olis varmaan menny korkeammallekin.
Nyt kun alkaa hanki kantamaan niin kannattaa katsoa että aidat on tarpeeksi korkealla lumesta aidan molemmilta puolin.
Ei riitä että lapioi aidan ulkopuolen jos verkko metrin korkuinen.
Yllätys oli meillekin tuo hyppy mutta kun sen näki niin ymmärtää paremmin miten kannattaa suojaverkot viritellä.

Olen nähnyt puiden runkojen suojana myös salaojaputkea …ei ehkä järin kaunista mut rungon suojaa se:crazy:kin 

En haluaisi sanoa tätä mutta, Kyllä suomalaisilla olisi tosiaankin syytä huoleen, ei sitä pelkällä naurulla ja laululla selvitä jos tuo Idän karhu suuntaa katseensa tänne ja nyt kun suomi on auttanut Ukrainaa aseellisesti, mikä oli pahoin pelkään edustajiltamme jälleen kerran emä virhe. Hurjistuneella naapurinpäällä on siinä nyt mitä maittavin tekosyy karkeaan epäluuloon ja synkimpiin antipatioihin.

Onhan heidän johtajansa kertonut aikovansa palauttaa entisen Neuvostoliiton mahtavuuden kaikessa loistossaan ja ottavansa karanneet alusmaansa takaisin, tuskin hän huumepäissään houraili ja vaikka niinkin, niin voisiko äänennlausuttu julkinen puhe olla enää pelkkää utopiaa?
Pahoin pelkään, että kyllä hän on ollut tosissaan jo varsin kauan ja huolella suunnitellut kaiken jo pitkälle, näkeehän sen kaikesta, ettei hän höpöttele lämpimikseen.

Varalta pitäisi jo suomessa kiireellä pommisuojat äkkiä tkartoittaa, yhjentää, tarkistaa ja kunnostaa  ja alkaa ylipäätään vaivihkaa varautumaan, että ihmisillä on etenkin kaupungeissa suojia tarpeen tullen sekä ruokavarantoja.

Jesaja sanoo näin, luvussa 65.


“Minä olen kyllä ollut lähellä, mutta he eivät ole minua etsineet, olen ollut läsnä, mutta he eivät ole minua kyselleet, olen sanonut “Tässä olen, tässä olen!” tälle pakanakansalle, joka ei kutsunut avuksi minun nimeäni”.

“Päivästä päivään minä ojensin käteni tätä vastahakoista kansaa kohden, kansaa, joka kulkee väärää tietä oman mielensä mukaan, kansaa joka yhä uudelleen minut vihoittaa…
Tämän kansan teot täyttävät sieraimeni vihan savulla, minun vihani likehtii päivästä päivään”.

“Minun edessäni on kirjoitus: En minä vaikene! Kaiken minä olen maksanut, ja minä maksan suoraan käteen.”

En minä vaikene, sanoo Herra.

Jumala taivaassa joka on luonut tämän koko maailmankaikkeuden, varoittaa meitä näin sanassaan.

Tällä kaikella minä tahdon sanoa, koska minun on nyt viho-viimeinen pakko, että koska suomen kansa on hylännyt pyhän Jumalan ja hänen sanansa siunauksemme ja rauhamme viedään meiltä, ellei malli äkkiä radikaalisti muutu, jollei muutu me kaikki saamme todellista raippojen raippaa synneistämme  ja se raippa lyö kenties lujemmin kuin ikinä osaamme arvata.

Pahoittelen kenties kovia sanojani (Jumalan sanaa en pahoittele, sitä en tekisi) mutta, jonkun se on sanottavava ja mitä nöyrin velvollisuuteni kristittynä on kertoa totuus, jonka kaikki sydämen Kristityt jo syvällä sydämmessään tietävät ja tuntevat todeksi.

Toivotaan että putte syöstään vallasta ennen kuin ehtii tänne asti. Ja toivoa sopii että seuraajansa olisi vähän inhimillisempi. Iloitkaamme kauniista kevätsäästä niin kauan kun on mahdollista.

Väestösuojiin ei saa viedä lemmikkejä.
Ne pitää jättää kotiin ja ruokaa ja juomaa tarjolle.
Voin ihan suoraan todeta, että näin en toimi.

Olen koirilleni luvannut pitää heistä huolta aina ja sen myös teen.
Jos ei suojiin pääse vaihtoehdot hätätilanteessa on pako tai jäädä kotiin ja piiloutua nahkeaan homeiseen kellariin.
Koirat on mun perhettä ja en pystyisi elämään itseni kanssa, jos en heistä huolehdi viimeiseen asti.

Väestösuojana minulla maakellari. Hyvin käy sirpalesuojasta. N. 3 kilometrin päässä sotilaallinen kohde, johon tulisi  ohjuksia.
Tosin nyt on todettu, että Venäjän sotilaallinen iskukyky heikko. Ei ihme että pitää pelotella ydinaseilla.
Nyt kun Suomen kriisiajan ammustäydennykset lienee varmistettu, että Hornetit saa asetäydennystä ja voivat toimia yli 2 viikkoa, niin ei ole Venäjästä muuta murhetta kuin ne ydinaseet.
Ei ole Venäjän varusmiesarmeijalla kovin kova into sotia. Tästä voi olla iloinen. Oman maan puolustajan into puolustaa on aina parempi, vaikka kovin on passien haussa ruuhkaa, täytyy myöntää…

10 minuutin kävelymatkan päässä väestösuoja. Taitaisin jäädä kellariin, katto valettua betonia. En kyllä ihan heti kotoa lähtisi. Varustaudun täällä, toivottavasti turhaan.
Otan nyt pikku viskin, jottei tulisi sota uniin…

Minulla meni viime viikolla uniin. Säpsähdin unessa siihen kun poltin tupakkaa “kaksin käsin”. Mietin että miksi poltan, kun olen lopettanut jo yli 10 vuotta sitten. Ajattelin, että olenpa tyhmä, kun aloin taas polttamaan. Sitten muistin “sotatilan” ja tuumasin, että eipä paljon väliä vaikka poltankin.

Ekstra panacod annoksella saa huimat unet …mut saa nukkua ilman huolen häivää ja pää pusikossa. 
Nato jutut ja puttepossun tekoset naapurissa on asioita joille mitään ei mahda vaikka päällään seisoisi.
Fatserin tuotteet meni boikottiin kun ei vetäydy puttelasta…

Minä olen nukkunut hyvin, käytän sitä omaa ideaani niin ei sota vie unta. Ainakaan vielä, eri juttu jos tulee lähemmäksi paukkuun. Pian se ehkä helpottaa kun putesta luvattu palkkio, miljoona dollaria.