Ensi viikolla on luvattu ukrainaan lähes 15 pakkasta.
Ihmisiltä on sähköt, lämmöt ja vedet pois ja heitä ei päästetty evakoitumaan lupauksista huolimatta.
Ei näytä olevan ihmisen julmuudella rajaa. :crying:
On jokseenkin outoa, että venäläiset sotilaat tottelevat, vaikka voisivat isona joukkona kääntyä käskijöitään vastaan, pistää nämä päiviltä ja palata koteihinsa.
Meillä on vuokralainen jolla kaksoiskansalaisuus.
Kysyin eilen viestillä missä on.
Sanoi, että Venäjällä tämän kuun loppuun.
Varoittelin talouden alasajosta, rajojen kiinni menemisestä? Ettei kannata uskoa mitä siellä uutisoidaan.
Hänen poikansa perhe pitää yritystä jossa asuu paljon vammaisia lapsia.
On kohta heilläkin vaikeaa.
Nyt vielä kertoi asioiden olevan hyvin?
Venäjän asukkailla on sentään koti.
Ukrainalaiset asuu kellareissa, metrotunneleissa, tai taivasalla.
Kyllä talvipakkasilla on karua asua ulkona ilman kunnon varusteita ja ilman ruokaa.
Liian monet tulevat kuolemaan kylmyyteen ja nälkään, pommitusten lisäksi.
Hirvittävä tilanne kaikkiaan.
Ahdistuksesta ja pelosta puheenollen, sanon vielä tämän verran nyt kun aika on kypsä.
Vaikka ei uskoisikaan Jumalaan voi silti kokeilla rukoilla kun ahdistaa!??? se ei maksa mitään, ehkä olo tuntuu hieman hölmöltä, mitä väliä? Teenkö todella tämän? Rukousta voi ja saa silti kokeilla.
Rukoilla ei tarvi osata, vielä monet osaavat Isämeidän rukouksen. Voi olla hiljaakin, pääasia että siinä nöyrtyy Jumalan edessä, se jo hoitaa ihmisen sielua.
Kukaan ei ole Jumalan armosta osaton!!! Voi "sanoa vaikka Isä meidän joka olet taivaassa, auta minua syntistä. Sekin on jo paljon. Siinä voi herkistyä kovastikin, mutta sitä ei tarvi pelätä. Jätä itsellesi aikaa tuohon hetkeen ja pysähdy siihen hetkeksi ja laske aseesi.
Hän Isämme Taivaissa rakastaa sinua, minua, ihan jokaista ihmistä ja haluaa kuunnella huoliamme.
Kaikkine huolinemme saamme kääntyä korkeimman puoleen, pyytää suojelusta ja apua, myös halutessaan kiittää ja hän odottaa tuota yhteydenottoamme kädet avoinna, syli täynnä armoa ja rakkautta.
Jumala loi ihmisen alunperin yhteyteen kanssaan ja sitä ihminen kaipaa ja janoaa alati, mikään muu maailmassa ei voi sitä sielun turvapaikkaa täyttää.
Tämä ei ole tuputusta vaan vinkki ahdistuksen torjuntaan. ![]()
Ei minua ainakaan ahdista.
Ennemminkin olen järjettömän vihainen tästä sodasta.
Siihen ei rukoukset auta, toivottavasti joku muu sentään.
Ei auta vaikka koko eurooppa rukoilisi, jotain muuta on varmaan pakko tehdä.
Aivan järjettömän älytöntä pistää miljardeja omien maiden puolustamiseen ja toisten tuhoamiseen, kun saman rahan voisi käyttää ihmisten ja maapallon hyvinvointiin.
Mutta eihän ne tavallisen pienen ihmisen järkeilyt mitään ikinä muuta.
Niinpä.
Siperian kylmä kouraisee itään, mutta meillä on lämpenevää luvassa.
Me emme valitettavasti asioille mitään voi.
Ainoastaan auttaa heikompia.
Ja sitähän euroopan yhdistyminen on onneksi saanut sentään aikaan. ![]()
Toivon kyllä minäkin, että suomalaiset ei alkaisi rasistiksi itänaapurin kieltä puhuvia kohtaan.
Se ei johda hyvään.
Lasten kanssa on takuulla haastavaa olla tarkkana.
Heille on varmasti vanhempien hyvin vaikea kertoa asioista ilman negatiivisia sävyjä.
Varsinkin kun sotaa paenneista useat puhuvat venäjää, heille soisi rauhan täällä sentään.
Miljoona luvattu puten pidätyksestä, miksei joku tosi rikas lupaa enempää niin voisi tapahtua. Ennustan että valta vaihtuu kuitenkin piakkoin, toivottavasti ei mene huonompaan suuntaan.
Uskon, että pian oma lähipiiri syrjäyttää puten. Raha puhuu.
Toivotaan vaan, ettei seuraava ole yhtä hullu.
Venäjälläkään ei saa keskustella kaikista aiheista.
Eiköhän ole parempi, että Suomessa asuvat venäjänkieliset saavat äidinkielellään oikeaa uutisointia sen Venäjän syöttämään propagandan sijaan.
Se, että meillä on sananvapaus ei silti tarkoita sitä, etteikö sanomisistaan voi joutua vastuuseen. Esim kunnianloukkauksesta voi saada syytteen, tosin onneksi nyt sitten natsia saa kuitenkin sanoa natsiksi.
Venäjä ei ole koskaan ollut demokraattinen valtio, eikä siitä sellaista tule. Siellä on jo seuraava putin jonossa. Joku venäläinen politiikko sanoikin noista pakotteista, ettei niistä ole niin väliä. Niitä tulee ja menee. Euroopan muisti on lyhyt. Vähän aikaa ne ärisee ja sitten homma jatkuu entisellään. Eihän koreassakaan mikään muutu vaikka porukka kuolee nälkään. Kunhan tämä hässäkkä on hoidettu, niin tuotapikaa on suhteita luomasssa unkari, turkki ja mahdollisesti ranska.
ps. suurin osa maailman valtioista on diktatuureja ja äänestysprosenteista päätellen ei se demokratia euroopassakaan hyvissä kantimissa ole.
Totta, seuraava siellä on jo jonossa, mutta eroa kuitenkin noilla heidän johtajilla. On leppoisampaa ja sitten (sota)hullua. Ei aina ole tarvinnut tähän malliin pelätä, mitä siellä nyt keksitään.
Toistaiseksi on veikkailtu, että Puolustusministeri Sergei Šoigu olisi seuraava putin
Elämme järkyttäviä aikoja. On alkanut näyttämään sille, että idässä kuka hyvänsä kauan hallinnut stalinoituu jossain vaiheessa. Tänäänkään ei tullut uutista mitä eniten odotan… Nimittäin, että putte olisi istunut vahingossa semmoisen viallisen ikkunan ikkunalaudalle… Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Muutoin olen sitä mieltä, että saapa ihminen turvaa ja/tai lohtua mistä hyvänsä, mikä ei vanhingoita muita, on hyväksi.
Miraemmi, kepu menetti paikkoja viime eduskuntavaaleissa, heitäkö tarkoitat häviäjillä? Muut olivat paikoissa plussalla tai samoissa kuin edellisissä vaaleissa. Persujako kaipaat hallitukseen ![]()
Olisim pitänyt ajatella aiemmin tuotakin asiaa. Suomen päättäjät kulkee vähän jälkijunassa.
Kuka nyt haluaisi venäjän kansalaiseksi.
Jos venäläiset täällä menisivät armeijaan niin nyt vasta hullua olisi…sitten menisivät Suomen hyvillä opeilla toiselle puolen rajaa meitä ampumaan…
Ex naapurin poika oli tosi tyytyväinen kun sai suomen kansalaisuuden. Venäjällä armeija on 3 vuotta, täällä 1 vuosi tai vähemmän