Sama täällä, Ritausma on melkein valkoinen. Ostaessani luulin kuvien perusteella, että ovat kauniin vaaleanpunaisia.
Agrista ostin tänään ton jo keväällä haaveilemani ‘Ritausma’ ruusun. Viimonen kipale oli ja nuppuvaiheessa.
Täällä Ritausma kukki tosi sievästi, kukat olivat ihan hennon vaaleanpunaisia vähän tummemmilla terälehtien reunuksilla, ja vaalenivat vanhetessaan. Tykkään
Tässä vielä kuva.
Tosi herkullinen tuo omenankukan väri!
Tätä on nyt pakko kuvata enempi, on niin kaunis ja hyvän tuoksunenkin. Hyvä et ostin, suosittelen muillekkin.
Onks tää nyt se Ritausma?
En ole ollut hirveän innostunut ruusuista, mutta muutamat lajikkeet ovat vieneet sydämeni ensi vilkaisulla. Törmäsin puutarhaliikkeessä erityisen kauniskukkaiseen valkoiseen ruusuun ja kurkkasin lajikenimeä. Se oli kaimani "Marke", joten pakkohan se oli mukaan saada :)! Hakukone tiesi lajikkeesta hyvin vähän. Tietääkö joku onko kyseessä suomalainen lajike ja miten vanha?
Araminta, sitähän tässä olen kuvaillut useampaan otteeseen nyt perätysten.
Niin arvelinkin, mutta halusin varmistaa, ennenkuin paan hankintalistalle. Kiitos Myskimalva!
Juuri tuota Sointua googletin ja soittelin lähipuutarhamyymälöihin, mutta en ole vielä löytänyt P-Karjalasta.
Mitenkäs kun suunnittelin tänä keväänä leikkaavani Ritausman kokonaan alas. Juurivesojahan tuo ei ole juuri lainkaan tehnyt, niin miten mahtaa käydä, lähteekö sieltä juuresta kuitenkin jotain uutta kasvua. Omajuurinen on, kukki kyllä viime kesänä kauniisti, mutta omaa silmää ärsyttävät pitkät kaljut varret, joiden päissä sitten on lehdistö ja kukat.
Minäkin olin aikeissa hankkia Ritausman sillä perusteella, mitä olin netistä siitä lukenut. Nähtyäni kuinka hirveän piikkiset varret siinä on, päätin olla ostamatta sitä ja valitsin sen sijaan Louise Bugnet -nimisen lajin. Onko kenelläkään siitä kokemusta?
Minulla on Louise Bugnet ollut jo monta vuotta.
Varma kukkija touko-kesäkuulla,katto mun avatar-siinä on kukka.
Nyt jo silmuja näkyvissä.
Tekee vielä yksittäisiä kukkia pitkin kesää,on kaunis mun mielestäni.
Minulla kasvaa luoteeseen olevalla,eli ilta-aurinko paistaa siihen.
Oi, onpa kaunis! Ai se kukii jo niin aikaisin? Tiedoissa luki muistaakseni 6-8.
Tarhakurtturuusuista olisi kysyttävää.
Haussa on mahdollisimman vähäpiikkisiä kyseisen lajin pensaita. Osaatteko sanoa, millainen on piikkitilanne näissä esimerkiksi: Jens Munk, Monte Cassino, Monte Rosa ja tuossa edellä Tupsukin mainitsema Louise Bugnet?
Periaatteessa etsin vähäpiikkistä, puolikerrotuin tai kerrotuin kukin kukkivaa tarhakurtturuusua. Olen kyllä löytänyt eri taimitarhojen sivuilta paljon tietoa, mutta missään ei ole ollut selvää mainintaa kunkin ruusun piikkitilanteesta.
Olisi kiva, jos olisi maininta "vähäpiikkinen, paljon piikkejä… " jne. niissä tiedoissa, joissa näkyy kukan väri ja muoto ja kiulukoista maininta jne.
Mutta jospa täällä sitä tietoa taas löytyy. Paljon kiitoksia jo valmiiksi
Pahoittelen, että jotain outoa tapahtui, eivätkä viestini tulleet esille ollenkaan - enkä osaa poistaa noita tyhjiä viestejä.
Piti se sanoa vielä kurtturuusuista, että sain tiedon, että myös Rosa rugosa-ryhmään kuuluva valkoinen Blanck Double de Coupert on piikitön ruusu.
Että kyllä noita piikittömiksi mainittuja kurtturuusuja on olemassa, mikä on ilahduttavaa
Vielä yritän saada selville noiden piikkitilanteen, joista ensimmäisessä kurttu-viestissäni kyselin. Monte rose, Jens Monk ym.
Haha, miten minä teresanruusun unohin. Mulla on niitä 5 kpl, ja kyllähän se aika vähäpiikkinen on. Vanhoissa ruusuissa on semmosia pieniä ilkeitä piikkejä jonkin verran, ettei nyt ihan paljain käsin viitti käsitellä. Mutta noin niinkuin yleensä hyvinkin siloinen ruusu. Tuo Blanc Double de Coupert näyttää ihanalta. Ei vain antanut yhtään hakutulosta Suomesta. Höh.
Mun ens kesän ruusuhankintalistalla on ‘Sointu’ ja ‘Karjasillan Kulkuri’. Ne on niin niiiin ihania.