Tohvelikukka, Calceolaria

Kaupasta ostetut kyllä tahtoo kupsahtaa minullakin, nyt olen saanut uudelleen kukkimaan. Talvea odottelen tuon kanssa mielenkiinnolla mitenkä käy. Vanhat (samat kun PirjoAlla ) kolme kappaletta kyllä kukkivat, niistä ensikeväänä pistokkaita jakoon. Tiedän kyllä että muitakin penttiläisiä on onnistanut tohvelin kasvatuksessa ei ole sen kummempi kasvatettava kuin soilikki. Minusta tuntuu että on sellainen laiskan kasvattajan kukka joka sohasee kukan multaan ja ei liikaa kastale, lannottaa kun muistaa saa kuivua ja vaikka on kuin roikkuva tiskirätti niin silti silloin reilulla kastelulla selviää!

Tossuja, tossuja, satoja tossuja:)

On hienot tossut. Pääsenköhän koskaan samaan?

minun osteeu tossuni kupsahi,en tainnut osata hoitaa sitä olikeen,miten saatte noi tossut noin upeiksi kasveiksi miten on talvetuksen laita.

Kakapo, paljon valoa, melkein suoraan auringossa. Verannalla on vain yksinkertaiset ikkunat saa varmaan oikeanlaista valoa:) Viime vuonna oikeastaan jo kyllästyin koko tohveliin kun kukki lähes koko talven! No nyt taas on kyllä hieno!

Kaupasta ostettukin kukkii yhdessä oksassa ja on kasvanut, lisää tossuja odottelen:)

Minä sen kerenny tuohon kyllästyä :smiley: tuo on niin hankala hoiettava

Jadetsu, ei se sen hankalampi kun Soilikit:)

No on se. Kertaakaan ei mulla kukkinut ja soilikit sentään ainakin kerran kukkineet ennen kuolemaa.

No mulla senthän teki yhen kerran tossut ja kuoli vasta sitte :smiley:

Nyt alkaa kukkia myös uudestaan keväällä kaupasta ostettu! Osa tossuista vielä pieniä:)

Aivan eri mallinen tuo kaupan kuin tämä vanha.

Soilikkien kasvatuksestasi olin iloinen ,mutta nyt oon katellinen ,vallan mahtaia kukintoja sinun kukkasissasi onmulla teki suuein osa näin viimetalvena.

Minulle kävi tohvelikukan kanssa tapaturma kesällä. Vähän sen jälkeen kun tähän ketjuun viimeksi kirjoitin. Kukka oli aloittanut justiinsa kukkimisen. Koko Tohvelikukka-amppeli hajosi ja tippui alas.

Siinä oli purkkeja alla yms… Olin ihan justiin kastellut kukan ja suurentanut sen ruukkua. Ehdin vain selkäni kääntää kun pamahti. Se märkä mura siivo kuulkaas joka siinä räjähdyksessä syntyi, se oli vasta jotain se!

Kukasta on pikku pala enää jäljellä. Jos tuo lehtipari menee talven yli niin kaikki on silloin mahdollista.

Tämä vanhanaikainen Tohvelikukka on siitä kiitollinen kukkija, että kukat säilyvät kauan noin kolme kuukautta ainakin, eikä tiputa niitä sittenkään vaan kuivuvat uudempien sekaan. Nyt alkukesästä kukintansa aloittaneessa näkyy yksi tossu olevan vähän ruskistunut!
Soilikeista ja santuista saa olla usein nyppimässä vanhoja kukkia pois:)

Ihanan värinen tuo PirjoA:n uusi tossu. Minä en ole ikunaan nähnyt kaupoissa toheleita… Monestikkohan olen ruinannut sinulta alkua? Nytkin himoaan uudesta ja vanhasta pistaria kunhan on leikkaus mahdollista kukintojen lakastuttua… Sain sinulta valmiin vesijuurisen taimenkin kun ennonnistunut juurrutuksessa mutta, jotain kämmäsin kun se makas pitkin purkin kylkeä eräs kaunis päivävaikka oli jo lähtenyt kasvuun :confused:

floora, tähän aikaan eivät onnistu juurtumaan pitää odottaa kevääseen. Monen vuoden kokemuksella tiedän:)Palaa keväällä asiaan niin saat pistokkaita, ja toivottavasti tuo uusikin säilyy talven yli hengissä, että siitä saa myös pistokkaat otettua.

Ihanaa :slight_smile: palaan kyllä asiaan keväällä ja sitten on minullakin juurtunut vaikka mitä vaihtariksi sopivaa:)

Laitanpa tänne taas tohvelipäivityksen, edelleen kukkii.

Ihana:)

Kummatkin värit ovat niin herkullisia että:)

Koitampas uudelleen nyt sääntöjen puitteissa  Eli olen täällä kevättä odotellen ruinaamassa pistokasta tästä upeasta kasvista, hakusessa olisi nimenomaan tuo kaunis vanhan ajan amppelimalli. Kiitos jo kaikille etukäteen