Tohvelikukka, Calceolaria

Zaira, se kannattaa istuttaa uuteen vähän isompaan ruukkuun, tein niin myös pari vuotta sitten, niinkuin nytkin. Se pari vuotta sitten kukki uudelleen kauniisti, ja sain senkin säilymään melkein jouluun asti, mutta sitten tod. näk. kastelin liikaa. Olin jo riemuissani että saan siitä uusia pistokkaita, niinkuin tästä ketjun vanhanaikaisesta tohvelista. Nyt istutin tämän kunnolliseen ruukkuun, se muutama vuosi sitten oli koko ajan sellaisessa ruukussa, missä ei ollut ollenkaan reikää pohjassa, oli niin hankala pitää sopivan kosteana. Tohvelin tappaa helposti liialla kastelulla, kuivuuden vuoksi lurppaan mennyt toipuu kastelulla, mutta liikaa kasteltu ei toivu, eikä siitä otetut pistokkaatkaan kasva/juurru:(.

Minullakin kukka samanlaisessa tossussa kuin siskolla, PirjoAalla!:smiley:

Ihmeiden aika ei ole ohi, nyt tossuun on ilmestynyt kukkanuppuja ja ensimmäiset kukat punertuvat. Kukka on samanvärinen kuin edellisessä kuvassa. Kukka on yllättävän elinvoimaisen näköinen. Lehdissä on samanlaista ruskeaa laikkua ja reunaa kun PirjoAn yllä olevassa kuvassa. Mahtaakohan se johtua liiallisesta auringon paisteeta, tai lannoituksesta? Minulla ei ole aavistustakaan minkälaisissa oloissa kasvi viihtyy. Nyt se on eteläikkunalla, ja saa ehkä liikaakin porottavaa auringonpaistetta. Täytyy ottaa kuva kun useampi kukka avautuu, mikäli en tapa kasvia ennen sitä :D.

Zaira, hienoa! Sen vanhan reunoilta ruskettuneen lehden voit leikata varovasti pois, jos häiritsee:). Tossun paikka ikkunalla riippuu niin monesta asiasta, eteläikkuna on ihan hyvä kun ei ole aivan ikkunalla vaan vähän kauempana. Sitten vielä, jos on nämä uudet selektiivilasit (joku kaasu siellä välissä), niin niistä ei jostain syystä tule oikeaa valoa tarpeeksi, vaan minulla on ollut sen jälkeen kun nämä lasit vaihdettiin, koko ajan kasvivalo lisänä etelän ikkunallakin:).Tohvelit eivät kukkineet ollenkaan ilman tuota valoa, ensimmäisenä kesänä vein ne lasitetulle verannalle ,ei suoraan paahteeseen vaan n20-30 cm lasista, siinä innostuivat kukkimaan komeasti.

Tässä ketjussa onkin niistä kuvia jossain:)

Soilikitkin saavat nykyisin olla etelän ikkunalla kukkalaudalla, jossa vanhojen ikkunoiden aikaan olisivat palaneet, nyt kukkivat ja voivat samassa paikassa hyvin.

Jossain ikkunajutussa vakuuttivat etteivät nämä uudenlaiset ikkunat vaikuta kasvien viihtyvyyteen, tulkoot meille katsomaan!!Kerron heille lisää:)

PirjoA:lta saatu uusi tohveli-istutus voi oikein hienosti. Se on nyt tarkassa kontrollissa kastelun suhteen. Odotan taas innolla sen kukkimista :slight_smile:

Onkos kukaan kasvattanu tohvelia siemenistä? Mulla on nyt langanohkasia taimivauvoja enkä oikeen tiedä et mitä niitten kans uskaltas tehdä… Pari vuotta sitten oli kukkakaupan toffeli tehny siemeniä ni minähän otin ne tietysti talteen ja oon kohta ihmeissäni niitten kans!

15 siemenestä yks iti ja seki kuoli

Pitko, en ole koskaan kasvattanut siemenistä, uudet pistokkaat otan joka vuosi vanhasta kasvista, niitä 3-5 samaan purkkiin. Nyt tuo kaupasta ostettu saa kasvaa tuossa uudessa mullassa ensi kevättalveen, ja toivottavasti pysyy hengissä, että saan siitäkin uusia pistokkaita!

No hyvä vinkkihän sieltä tuli et mutama samaan purkkiin, jos hengissä pysyvät… Kiitti!

Lupasin laittaa kuvan kun kukkii. Nyt se sitten kukkii uudestaan.En olisi kyllä uskonut. Olin ihan varma ettei kaupasta ostettu pysy hengissä, tai kuki uudestaan. Näin tässä sitten kuitenkin kävi.

Zaira, hienosti kukkii, tasaista kastelua ja lannoitetta niinkuin muillekin sisäkukille,kukinta jatkuu kauan, siinähän on uusia oksia tulossa koko ajan:))

Ompa hienoa, että muutkin onnistuvat näiden kanssa!

Kastelun pitää todella olla hyvin tasaista. Sen takia pelkäänkin koko ajan tappavani sen. Nyt se on todellisessa erikoistarkkailussa, että saisin sen kukkimaan pitkään. Haaroja se tosiaan tekee nätisti. Pidän nyt kielen keskellä suuta, että saan sen säilytettyä hengissä, pidän kovasti sen väristä.

Keväällä PirjoA:lta saatu tohvelikukka voi hyvin…

Minulla asustaa tuo PirjoA:lta (kiitollisena) kevätpistokkaana saatu tohvelikukka "puoliavoimella"terassilla.

Se on ruvennu ihan vast’'ikään vasta kukkimaan ja on todella ylen ihastuttava! Luulin jo tovin, ettei se jaksa kukkia ollenkaan… Sisälle en ole kuitenkaan uskaltanut häntä vielä viedä ennen ohjeitanne? Siirränkö sisään vai en?

Kasvatatteko muut näitä sisällä vai ulkona suojaisella paikalla? Ainakin kakaponkin kuva on ilmeiseti otettu sisällä? Jostain kirjasta kuitenkin luin, että nämä eivät oikein pidä huoneenlämpötiloista? Onko tarua?

Kahdesta saamastani pistokkaasta toinen menehtyi keväämmällä, niihin iski todella hurja kirvahyökkäys (niitä on tänävuonna ollut paljon). Jouduin käyttämään järeämpiä aseita joita toinen pienempi pistokastaimi ei enää kestänyt. Tähän kukkivaankin tuli hiukan lehtivioitusta, mutta onneksi henkiin jäi.

Kasvi on hurjan hauraan oloinen. Tämä on ihan eka Tohvelikukkani. En ole näitä ikuna edes täällä kaupoissa nähnyt. Milloin näistä voi ottaa niitä pistokkaita talvetusta varten vai yritetäänkö emokasvi talvettaa semmoisenaan? Lisävalolla huoneenlämmössä vai vaatiiko viileän talvetuspaikan?

Hurja kukinta jo kakapolla! (taidat olla velhojen sukua sinäkin -kuten PirjoA ja mummuh)…

Ei ole tohvelikukka kaikkein helpompia kasvatettavia. Siitä kertoo jo sekin, ettei täällä juuri muita tohveli-ihmisiä ole, kuin PirjoAa ja mummuhoo. Heillä siskoksina tämä on jo verissä

Edellinen tohvelikukkani ei selvinnyt talvesta, ja nyt sain PirjoAalta tämän uuden. Sisällä pidän paikassa jossa ei taatusti ole vetoa, ja sopivasti valoa. Toivottavasti selviän tämän uuden kanssa nyt talven yli.

Tämä vanhanaikainen tohveli on sisäkukka, mutta minä pidän sen näin kesällä lasitetulla verannalla, kun meillä nämä uudet lasit ei kai päästä tarpeeksi kasvien tarvitsemaa valoa läpi, kun ei kuki sisällä kunnolla, nyt juuri vein ns kertakäytötohvelinkin verannalle jospa innostuis tekemään kukkia muihinkin kuin yhteen latvaan!!

Tässä kuva tänä päivänä

Kateellisena ihailen taiturien kuvia.

Ihania kukkia! Itse en taida edes uskaltautua yrittämään.

joo kateksi käy teitin tossut.Itse, oon parikertaa ostanut ja aina on kupsahtaneet
voihan juku taas painoin väärää nappia ,kun piti ottaa viesti muokkaukseen.