Tohvelikukka, Calceolaria

Siis talvehtiiko tuo huonekasvina sisällä?

Talvehtii ( kait)

Talvehtii varmasti, (monen kymmenen vuoden kokemus, äidillä jo ollut vuosikymmeniä ja myös siskollani ja minulla), joka vuosi kannattaa uusia ottamalla talvetetusta uudet oksat. Uusittuna kasvaa ja kukkii parhaiten.

Minulla vain keväällä kasvamaan lähtö oli hidasta ja ei ehkä olisi kukkinut ollenkaan jos en olisi vienyt sitä lasitetulle verannalle. Pidin tohvelia entisellä paikalla, jossa on ollut aina, mutta nytpä meillä on uudet ikkunat, (hienot,kalliit)ja muuten todella hyvät, mutta tohveli olisi pitänyt jo keväällä laittaa aurinkoisimpaan paikkaan, jota en tajunnut, eikä olisi sopinutkaan, kun siinä on soihtuköynnös ollut aina!

Nyt yksi oksa kukkii ja lisää odotan!

Jaa, pitääpä kokeilla tuon tohvelin säiltystä.

Mitä sanoisit Jadeliila, jos ittepäisesti testataan pistokkaiden ottamista tähän aikaan vuodesta ja katotaan mitä tapahtuu? Siis että laitanko pistokkaan postiin kun tuo minun pihalla oleva tohveli on ainakin toistaiseksi hengissä :slight_smile:

satuk-a, tämä meidän tohvelikukka on sisäkasvi. minkälainen sinulla on? kerrot sen olevan ulkona. Minullakin oli muutanma vuosi sitten ulkona kasvava joka teki pienen pieniä tossuja ja paljon, mutta se ei ole tämä sama kasvi, tosin voi olla samaa sukua?

Kokeilen vielä nyt syyskesällä jos saisin juurtumaan noita oksia, ovat nyt vielä turkasen pieniä!! Tuota kukkivaa en raaski mennä leikkomaan. Juttelin äitimuorin kanssa viikko sitten pistokkaiden otosta ja hän oli sitä mieltä että jättäkää kevääseen juurrutus, ei tahdo onnistua nyt. Jos en nyt saa juurtumaan niin laitetaan jo heimikuulla teille kasvamaan. Kerätään PirjoAan kanssa kaikki mahdolliset oksat ja haetaan äidiltä lisää!!! (Hih!! Äiti saa kertoa naapurin mummulle et tytöt kasvattaa tossuja “nettiin”!)

Hei!

Mä haluaisin kanssa tohvelikukan! Ei ole kyllä mitään kokemusta moisesta. Mutta ihanan näköinen kasvi!

Ei onnistunu tohvelikukan juurruttaminen nyt syksyllä. Keväällä uudella innolla, viimevuotinenkin kukka on vielä hengissä. Pitäkää peukut pystyssä että noi saan talven yli säilymään niin sillon pistokkaita pitäis aika monelle riittää…

Vielä kukkii, huono kuva vain, kun en ottanut pois amppelia katosta.

Kyllä se on kaunis .sain itsekin mummuhilta pistokkaita ,mutta juurutus epäonnistui ehtivät kellastua kokonaan eli se siitä ,pitä kai ruinata sulta tai mummuhilta vaihtarina kevällä.

Ne on vähän hankalia jostain syystä joskus saada juurtumaan, mutta palataan ensi keväänä taas asiaan. Minulla eivät keväällä ensin kasvaneet kunnolla, olivat tosi surkean näköisiä, mutta vein ne verannalle, jossa on vain vanhat yksinkertaiset ikkunat, niin jopa alkoivat kasvaa. Nyt olen tuonut lämpimään keittiön valoisimmalle paikalle tämän. Uusia nuppuja tekee koko ajan! Siitä kiva kasvi, että vasta nyt olen ensimmäiset vanhat tossut leikannut pois, joskus heinäkuussa alkoi kukkia!

nyt mullakin on tää tohvelikukka,saa nähä säilykö mulla hengissä vaikö.

Tossu kukkii jälleen

Ja huom ,tämä mummuhn tossu on amppelissa!!

Jos jommalla kumalla on joskus leikkuujätettä jouten niin tahtoisin vielä kokeilla kasvattaa tuota

Tuo kasvi on kyllä käsittämätön… siis tarkoitin sanoa; erikoinen, hieno, kaunis… jne.

Tässä alkaa tammikuussa saatu Tohveli uudelleen kukkia!

ja vielä lähikuvaa

Ihanan väriset tossut

Uusi kuva "kertakäyttö tohvelista"