Tohvelikukka, Calceolaria

Ja sen tossut läheltä

Ah voi kyllä Pirjo saat olla ylpeä kukastasi kaupasta ei löydy samanlaista. Kyllä se on ihku

Ja tässä vanhaa lajia

On aika kummallista ettei tuota "vanhanaikaista" ole kellään muulla täällä tullut vastaan, kun meillä se on ollut aina! Tosin taitaa tuon tossun kasvattajat, jotka sen ovat aikoinaan saaneet ja kasvattaneet ,olla selaisia etteivät nettiä käytä. Äitikin 76v jolta me olemme sen saaneet.
Ei se voi olla kovin vaikea kasvatettava kun on kymmeniä vuosia meillä ollut, aina joka vuosi vanhasta uudet pistokkaat otetaan tai myöhään syksyllä kasvamaan laitettu voi vielä hyvin kukkia seuraavanakin vuonna ,niinkuin mummuhn kukka tänä kesänä.

Voi hitsi ,ei pitänyt  peukuttaa/tykätä, vaan muokata!

Tuon talvella ostetun yritän saada talvetettua ja keväällä siitä otan uudet pistokkaat ( ehkä jo syksymmällä yritän juurruttaa jonkun ) ,saapa nähdä jos onnistun kuinka iso amppelikukka siitä tulee, kaupassa myynnissä olevat kun kasvavat sen yhden kukkatertun siihen päälle?!
Onkohan näistä tullut jokin pakkomielle mulle??

Sain mummuhoolta alkukesästä vankat tohvelikukantaimet. Nyt ensimmäiset kukat ovat auenneet, ja oi kuinka nätti se on. Toivottavasti saan omani menestymään yhtä hyvin, kuin PirjoA ja mummuh.

Kakapo kyllä sinä onnistut!

Tämä on lähinnä minun ja mummuhn ketju, kun muilla ei näitä näy löytyvän, mutta en malta olla laittamatta uutta kuvaa

Jestas! Onhan kommee.

Aivan upea on PirjoA:n tohvelikukka. Olen silti ihan ylpeä omastani, vaikka siinä on tohveleita vasta yhdessä latvassa. Nuppuja on kyllä jo toisessakin!

Tohvelikukkani on kehittänyt kukat vasta yhteen latvaan, mutta lisää on odotettavissa…

Kuinkas tohvelit jaksaa??

Jos luppaat ettet oo vivanen jos kerron

Tohvelikukkani voi oikein hyvin. Nyt on kolmessa latvassa kukinnot, ja muutenkin uutta kasvua tulossa.
Se on paikassa, jossa on valoisaa, mutta ei suoraa auringonpaistetta. Tuntuu viihtyvän siinä hyvin.

En oo vihanen

Sillon aika huonosti asiat, jostain se suuttu, mut on se vielä elossa vaikkei se tällä hetkellä kovin hehkee ookkaan

Alkukaan ei ollut kovin kummonen, ja ne pistokkaat ei tahdo näin syksypuolella millään jurtua, mutta ei anneta periksi. jos se kuolee niin palataan ens kevään uudelleen asiaan, laitan sitten uusia tulemaan, tai tuon jos tullaan sinne päin;)

Oikeestaan siks kyselin, kun mumimyyllä oli tullut taas siihen jotain kirvoja, oli joutunut heittämään pois.

Meillä mun äidillä, mummuhlla ja mulla kukkivat komeasti edelleen.

Otin pistokkaita, mutta ne ei juurru vaan märkänee tähän aikaan:(

mummuh:lle terkkuja, että kahdessa purkissa ovat hengissä, mutta kasvu ollut vähäistä.

juti, kerrotaan ja voipa itsekin täällä käydä lukemassa.

Kun pysyvät hengissä, niin ensi kesänä sitten kasvavat ja kukkivat.

Ihmeen paljon niitä saa lannottaa, samalla tavalla hoidan kuin soilikkeja.

juti, kiva kuulla että tossu on hengissä. Älä hätäile kasvun kanssa, ens vuonna kukkii jo keväällä aikasin. Keväällä voit ottaa sit niitä pistokkaitakin. Minä otin elokuun alkupuolella oksia juurtumaan niin yhdessä vaan on juuret, saa nähdä saanko sitä kasvamaan.

Piti lukea koko ketju läpi ja on ihania köynnöksiä nuo tohvelit… En ole tiennytkään että ovat ihan monivuotisia. Jos jollakulla tulee jossain vaiheessa leikkuu jätettä tai napsahtaa oksa poikki niin voisin kokeilla onneani tohvelikukan kasvattamisessa. Siis miten sitä hoidetaan se ei selvinnyt kun luin ketjun. Kuinka valoisa …mites lannoitus, leikkuu jne ,kukkii ilmeisesti kesäisin Vesiviljelyyn kasvin laitan joten mullan vaihtoa ei minulla olekaan edessä:) PirjoA:n vanhaa kantaa olisi mukava saada jos nuo uudemmat ovat olleet kertakäyttökukkia. Se punaisilla tohveleilla varustettu oli myös aivan huippuhieno mutta jos on uudempaa kantaa niin ei välttämättä niin kestävä kuin PirjoAn vanhaa kantaa oleva. Vaihtareita löytyy moneen lähtöön tai sitten euroja:)