Floora, palataan keväällä asiaan, kun eivät tähän aikaan jostain syystä tee juuria. Tosin aijon vielä kohta kasvavan kuun aikaan ottaa pistokkaita kokeeksi. monetkaan eivät tuohon kuun kiertoon usko, mutta itse olen monesti keväällä kokeillut, ja paljon paremmin tekevät juuria, kun on oikeaan aikaan otettu.
Vesiviljely on minulle aika outo juttu, mutta näin yht’äkkiä vähän epäilen, kun tämä vanha ainakin on kovin tarkka ettei kastele liikaa, juuret niin todella helposti märkänevät, ja koko kasvi menee veteläksi. Sen jälkeen sitä ei saa millään pelastettua eikä siitä otetut pistokkaatkaan selviä:(
Yritän tuon uudenkin talvettaa ja keväällä siitä ottaa pistokkaita.
Tämä minun vanhaa kantaa oleva on kukkinut kesäkuun lopusta asti koko ajan, samoin uusi. Niinkuin tuolla ketjussa näkyykin. Vanhasta ei ole kuin muutama tossu kuivunut, uudempi pudottelee vanhoja pois, mutta vieläkin kukkii.
Aivan ihanaa jos saisin sellaisen ja ielä noinhanakasti kukkimaankin:) Vesiviljely on sellainen juttu että kasvi kuin kasvi siinä menestyy jopa kaktukset jotka ovat aavikon ja kuivan paikan kukkasia.Kunhan ollaan mullatsa vesiviljelyyn siirrosta selvitty niin ei yleensä ole mitään ongelmaa minkään kasvin kanssa. Ainoa minkä sain tapettua vesiviljelyllä on tuonekielo jonka mukulat eivät pitäneet niin kosteista oloista… Olisi varmaan auttanut isompi tai korkeampi ruukku jossa syvempi vedetön tila… Kasvit kasvattaa osan juurista veteen saakka vaikka olisivat kuinka nirsoja liialle kastelulle… Osan ajasta ruukut ovat kuiviltaan ennenkuin taas lisätään vettä pohjalle 2-5cm riippuen kasvin ja ruukun koosta ja juoppoudesta
Tohvelit kukoistavat tosi pitkään. Vain muutama tossu on kuihtunut pois. Se on oikea silmänilo kukkaikkunallani.
Hei, jos joku kerää listaa tossujen tarvitsijoista, niin minä haluaisin mukaan. En ole ennen tiennyt että siitäkin voi saada monivuotisen ystävän ja haluaisin kokeilla onneani.
En kiellä, minunkin tekisi mieleni tuota ruinuta :). Tuo on niin kaunis tuon oranssin soihtuköynnöksen vieressä. Tuo soihtuköynnös minulla tuossa jo olisi ja vieressä olisi paikka vapaana
Juuri tätä Tohvelikukkaa joka kakapolla, meidän äidillä ,mummuhlla ja minulla on ei ole ainakaan vielä vastaan tullut, vaikka olen yrittänyt useinkin kysellä.
On niin vanha kukka meidän perheessä, että äiti on kuulemma joskus 40-50 vuotta sitten naapurin kanssa jostain ostanut/saanut.
Keväällä taas otetaan uudet pistokkaat talvehtineesta, koska kukkii parhaiten kun uusii joka vuosi.
Mummuhlla on tämän kesän kukinut viime kesänä kasvamaan laitettu, joka ei kovin paljon kukkinut viime syksykesällä, jos ollenkaan.
Keväällä niitä pistokkaita/oksia sitten voidaan lähetellä, nyt ei kannata ottaa, kun eivät juurru tähän aikaan,vaan pistokas märkänee:(
Taas kuitenkin pari oksaa kokeeksi otin vesilasiin;)
Voi he…tti, nyt on jostain tullut tohveliinkin kirvoja!! Parissa soilikissa ja soihtuköynnöksessä on kans!
Myrkkypuikkoja oli onneks kaapissa valmiina heti laitoin ja lisäks liotin kasteluveteen ,saa nähdä tapanko nuo nyt sillä!!
Tohvelikukka selvinnyt ainakin tähän asti talvesta, vielä seuraavaan kuunkiertoon eli kasvavaan kuuhun aijon odottaa, ennenkun otan pistokkaat uutta kukka varten.
Se ns kertakäyttötohvelikukka kuoli liialliseen kasteluun syksyllä! Harmittaa!
Olisinkin kysynyt, milloin voi ottaa pistokkaita. Olen pitänyt kuin “kukkaa kämmenellä”, mutta kuivuneita lehtiä ilmestyy silti. Yhden pienen latvan olen jo laittanut kokeeksi vermikuliittiin juurtumaan.
Niin niitä kuivia tahtoo tulla, mutta uuttakin kasvaa, niitä sitten otetaan juurtumaan. Vedessä parhaiten tekevät juuria, ja vielä ehkä on vähän aikaista, mutta minulla on niin paljon alkuja että taidan nyös muutaman jo huomenna laittaa vesilasiin Tästä innostuneena
Minulla on jo juurtumassa, yksi juurtunut oksa jo. Minun tohveli on aika raaksun näkönen ei ole tykännyt meidän remontista,kun olen joutunut siirtelemään jatkuvasti.
Hei PirjoA, minulla oli juuri mielessä ryhtyä kyselemään onko kellään mielipiteitä kuun vaikutuksesta pistokkaiden ottoon ym. kasveihin liittyviin asioihin. Nyt sitten huonasin nuo sinun kommenttisi. Ostin juuri Kuukalenterin ja kirjan “Yläkuu ja alakuu”. Joitain perimätietoja olen vanhemmilta polvilta kuullut ja aion perehtyä niihin tarkemmin. Siihen tohvelikukan pistokasjonoon olen edelleen halukas liittymään, kuten tuolla aiemmin jo ilmoittelin.
Anteeksi kirjoitusvirhe edellä eli siis huomasin ei huonasin.
mummuh´lta sain useamman pistokkaan viime vuonna, mutta kaikki ovat poistuneet talven aikana. Yhtä vaikea meikäläisen hoidokiksi kuin soilikit.
PirjoA neuvoi tämän nousevan kuun jutun, ja olen siitä asti sitä noudattanut.
Kyllä minäkin uskon että vanha kansa on aika paljon tietänyt ja luotan heidän neuvoihinsa.
Otin silloin 16 pv muutaman oksan veteen juurtumaan, tänään laitoin multaan ,niissä oli jo juuret! Ei kovin pitkät, mutta kuitenkin. Nyt ne ovat muovihupun alla kasvamassa. Toivottavasti onnistuu, on aikaisin ensimmäinen tohvelikukka kasvamassa! Kuun voima on ihmeellinen!
Tarkistin kuun kierron, ja huomasin voivani nyt ottaa pistokkaita. Jätin tohvelikukkaani vain terveet, vahvat oksat ja kaikki ruskettuneiden varsien päässä kasvavat latvat leikkelin juurtumaan. Olen iloinen, että sain tohvelini aika hyväkuntoisena näinkin pitkälle. Se on niin kaunis sitten taas kesällä kukkiessaan.
Tohvelin pistokkaissa juuria! Osa jo kasvamassa mullassa
Nämä on otettu vielä ihan väärään aikaan kuun kiertoa ajatellen, ja tosi pieniä oksia, kun en raaskinut heittää menemäänkään;)Vanhasta lyhensin oksia, niissä oli näitä pieniä alkuja.