Tohvelikukka, Calceolaria

Tulipas tänään kotiin tullessa kopattua uusi tossu entisen tilalle toivottavasti en tätäkin tapa,edellinen kupsahti kuivuuten kun en ollut kastelemassa

Olen nyt onneksi saanut tohvelikukastani pari pistokasta juurtumaan, ja jo multaan kasvamaan. Luulin jo jossain vaiheessa, ettei minusta ole tämän lajin kasvattajaksi.

Hyvä kakapo! Mulla olis taas muutama juurtunut oksa ylimääräisenä :slight_smile:

Hei, minulla ei onnistunut oikein tämä ensimmäinen yritys. Yksi ihan pieni oksa on juuri ja juuri hengissä. Eli jos ???

Jospa laitan tulemaan pääsiäisen jälkeen , jos huomenna lähetän ovat postissa pääsiäisen?

Mulla se ei säily hengissä. Kolme on ollut ja mennyt.

Minullakin valitettavasti ostettu kuoli talvella,mutta tästä vanhasta saisi vaikka kuinka paljon pistokkaita. Nyt minulla on kahdessa ruukussa viisi pistokasta kummassakin kasvamassa itselle,isoja jo ovat, mutta ei vielä nuppuja.

Ei minun mielestä vaikea kasvatettava :wink:

Joku juju siinä juurruttamisessa kyllä on. Kaikkien muiden lajien kanssa onnistun aina, mutta tohvelit?? Nyt leikkelin sen vanhan täyden kuun aikaan pistokkaiksi, ja ne ovat nyt vedessä muovipussin sisässä. Niiden alapuolella on lamppu palamassa koko päivän, joten pitäisi onnistua. Sain sentään kaksi hyvää pistokasta juurrutettua jo aiemmin, ja ne kasvavat jo mullassa ja voivat hyvin.

En tiedä mitään kummaa tuossa juurruttamisessa, kuin sen että valoisassa juurtuvat. Muina vuosina olen ottanut pistokkaat veteen ja laittanut sen astian vain jonnekin “nurkkaan” ,mihin on sopinut,silloin tosi hitaasti ovat juurtuneet. Nyt tänä vuonna olen pitänyt tuossa pöydällä kirkkaan muovipussin sisällä ikkunan edessä ja yläpuolella vielä palaa kasvivalo päivät!

Äitini juurruttaa aina vesilasissa etelän ikkunalla.

Älkää yrittäkö mitään poppakonsteja ja kommervenkkejä. Ei muuta kun vesilasiin ja ikkunalle, on onnistunut näin keväällä . Mulla ei oo mitääm lisavaloja etelän puoleisella ikkinalla vaan, vettä vaan välillä lisään.Syksyllä en saa juurtumaan. Viimevuotinen tossu oli aika huonossa hapessa kun meillä oli remontti ja jouduin kiikuttamaan paikasta toiseen mutta yhden “ruukullisen” sain omistani,( 5 pistokasta laitan samaan) siskolta sain toiset 5 kpl. Äidiltä korjasin talteen ylimääräset juurtuneet oksat, juomalasissa ovat tällä hetkellä minulla.

Onko muillakin tehnyt tälläisiä kukkanuppuja kuin toi minulla aivan hassun näköinen nuppu liekö poikakukka tulossa vois kuvitella

No onpa hassun näköinen. Poika se on ilman muuta:) Minulla on aina vaan ihan tavalliset pyöeät tohvelit.

Raili-45, minullakin viime vuonna ostetussa oli tuollaisia muutama. Valitettavasti ei taida olla poika :wink:

Ai jaa ettei olekkaan poika kukka vahinko mulla taitaa olla kuumetta ,kun tomoisia puhelen

Tuskin se kuumetta on mut puutetta se voi olla :wink:

juu saatta ollo joo

Tässä tämän kevään ensimmäiset tossut

On se vaan kaunis tuo kukka tulee ihan kypsät mansikat mieleen

Minen ymmärrä mikä tuosson niin hankalaa meitsille, kaikki Pirren antamat pistokkaat on kuolleet

Täällä alottelee kans kukintaa.