Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 5 (alkaen 9.1.2018 ->)

Mieheni pihassa tomaatit ovat lämpimällä seinustalla, mutta ilmeisesti eivät aio ikinä kypsyä. Mitään suojamuoveja ja muitakaan seinäkkeitä niillä ei ole taustaseinää lukuun ottamatta. 
Pihaportaan vieressä on pari kirsikkatomaattipuskaa hänellä ja niistä saa ilmeisesti nyt sitten päivittäin napostella tomaatteja. Mutta ne keväällä kylvämäni Tigerellat siellä seinustalla ovat hyvin vihreitä edelleen. En viitsi alkaa niitten kimpussa säätämään; mies olisi itse voinut niille laittaa jonkinlaisen teltan suojaksi muovista.

Tässä oletettu Laukaus sisältäpäin.

Ens keväänä jos elän ja puksutan, jos sen Luoja suo niin laitan kasvuun “Irman Ihmeen” sekin näitä salaperäisiä harrastajien käsissä kulkeutuvia “Suomitomaatteja”.

Bobbie,hyvältä maistuu,hiukan makea(minun mieleen) eikä happoinen.Todella runsaslihainen ja mehukas

Muuten yleistä asiaa:
ei kannata kerätä siemeniä semmoisesta tomaatista joka on kärsinyt Latvamätä nimisestä oireyhtymästä, se nimittäin leviää niissä siemenissä se “vaiva eli on siemenessä periytyvä”. Sitä tuskin kannattaa levittää. Joku viisaampi tämänkin teorian vahvisti, että ei edelleenkän ole vain omia jupinoitani.

Genesee, varmaan sulta se vinkki tuosta kalkkisalpietarista, Täältä luin joskus.
Tänä kesänä mulla kasvaa vain isoja lajikkeita ja olen kastellut ks lisällä. Muutama latvamätäinen on tullut, mutta hyvältä näyttää kaikenkaikkiaan.:slight_smile:

Kyssäkaali, onko sulla ollut sitä Laukausta kasvamassa itelläsi ? Jos, olisko kuvaa ? Tai kuvausta jos muistat millainen se oli.   Pidän tota joka nyt itelläni kasvaa pihvitomaatiksi aikaisena, mutta aika vähäsatoisena.  Mulla on kaksi muutakin kasvamassa ja niissä on satoa kypsymässä huomattavasti enemmän per kasvi. Tosin myös pienempiä tomskuja kuin nämä kolme jotka kasvoi siinä yhdessä.

Bobbie,takuuvarmasti saat siemeniä,tuosta,mikäsenytolikaan Laukauksesta.Tuottaa mahottoman määrän satoa ja ovat kaikki isoja ja hyviänmakusia.
Tänä kesänä näyttäs että vaan muuan (olisko 3 kpl) latvamätää kärsivää tomaattia olis.Pihivitomskuista ei ainoassakaan oo ollu,ja hyvin kypsyvät.Nyt taas tilanne että pitää jakelemaan alakaa ku kaikki yhtäaikaa kypsyy.Jatkuspa satokausi puoli vuotta niin olispa ihana.

Tässä minun ”Laukaus” sisältäpäin.

Olihan mulla kuva kasvistakin.

Kyllä tuo näyttää samalta ku tuo minun Laukaus!!!
Just saman mallisia tomskuja,osa on mahottoman isoja ja sitten on myös pienempiä.Palijon on tulossa,osa jo kypsyny.

Tässä kuva mulla kasvaneesta Laukauksesta halkaistuna pystysuunnassa

Ja tässä ylempi palanen halkaistuna poikkisuunnassa

Tuon leikkuulaudan pituus on 25 cm.

Edelliseen argumentaatiooni liittyen pieni mutta sitäkin tärkeämpi tarkennus eli exaktointi… :pinch:

Jos siis kuitenkin voin valita, keräänkö siemeneni Latvamätäisestä yksilöstä vai terveestä niin en sylkäisekään Latvamätäisen suuntaan, mielestäni tämä on vain yksinkertaista järkeistely logiikkaa…

- Mikään oireilu ei ainakaan paranna tulevien jälkeläisten perimää! olen siitä henk.koht. aivan saletti.
Täysin terve, tauti- ja oirevapaa yksilö on aina ehdottomasti paras periyttäjä. Ihan aina otan siemenet talteen itselleni siitä kaikkein komeimmasta hedelmästäkin, jos vain pystyn.

Viime vuonna kylvin ostosiemenistä yhtä lajia punaista tomaattia jonka nimeä en muista. Oli sellainen vähän suippo latvapäästään. Siihen tuli latvamätää, siis hedelmiin. Tuhka auttoi eroon siitä. Onkohan kaupan siemenissäkin sitten valmiina sitä latvamätää  :satisfied:

Pirkka Raf. Hyvän makuinen😋

Suurin Laukaus.

Halkastu pysty -ja poikkisuunnassa.

Tässä kauden 2020 ensimmäinen ‘Oxheart’ pihvitomaatti. Suomennettuna ‘häränsydän’. Lajikeelle ominaista ovat tuollaiset kellertävät laikut kuten lähellä kantaa on nähtävissä. Makea perustomaatti leivälle. Kasvatan myös ensi kaudella.

Uunissa kuivattuja kirsikkatomaatteja,nam.

Minun tomaatit kypsyy edelleen tosi hitaasti, ei oo mitään tarvetta ollu säilöä millaan tavalla - hyvä kun on saatu tarpeeks leivän päälle laitettavaa.Eikä välttämättä oo saatu ees sitäkään. Tää on kyllä harvinaista että lähes kaikki kypsyy näin hitaasti. Ne lajikkeet joista oon saanut jo siemeniä kerättyä on nähtävästi niitä kaikkein parhaita (ulko)kasvatettavia jos sadon saaminen on tärkeetä. Ja kelle ei olis, ei kai kukaan ihan hälläväliäfiiliksellä näiden kanssa paini keväästä syksyyn. On mulla jo yli kymmenestä lajikkeesta siemenet kuivumassa kummiskin :stuck_out_tongue:
Mut mm. se Maja joka pitäis olla satoisa ulkokasvatuksessa ei oo vielä yhtään tomskua kypsyttänyt, ei ees alkanut värittymään.
Tää ei oo ollut tomaateille täällä meillä päin hyvä kesä :angry: