Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 5 (alkaen 9.1.2018 ->)

Elämän suuria iloja:)
Veljeni kanssa maisteltiin kevään ensimmäiset tomaatit.
Vähän taitaa olla risteytynyt,kun oli Goldenkrone vaihtamut väriä. Makea kuitenkin.
Ei ole tainnut koskaan ennen näin ajoissa kypsyä.

1.1 kaksi tainta, loput helmikuussa.

Nuppuja tomskuissa :slight_smile: Baikal, Galina’s, Orange russian ja Haley’s purple comet. Muuten hyvä, mutta ulkona vielä täys talvi.

Onko teillä kokemusta Red Alert tomskusta? Siitä löytyy kahta tietoa, toisissa sanotaan riippuvaksi, toisissa pensaaksi. Mulla toinen kasvaa ylöspäin, ja toinen haluaa väenvängällä pötköttää. Latvat on sellaiset riippuvan näköiset, eikä varsinaista päälatvaa ole, kun reuhottaa miten sattuu. Vähän on ronkeli kasvamaan jos vertaa noihin muihin, jotka näyttää siltä miltä pitääkin. Sitä minä vain, että onko tuo amppelitomaatti? Laitan jo nyt amppeliin jos on, niin ei mene oksat poikki maitopurkin kaatuessa. 

Onko siitä jotain erikoista haittaa taimille että viivyttelee uudelleen purkituksen kanssa?
Muuta kuin se että pitkiä honteloita taimia on kostikkaampaa siirtää? Olen vetkutellut homman kanssa kun ne on niin paljon helpompia tuossa pottilootassa tarpeen mukaan siirrellä, viedessään vähemmän tilaakin.
Sen tietää kun ne pääsee isompaan ruukkuun ne kasvaa parissa pvä:sä metrisiksi.

Lähtee pöljästi taipumaan vaateriin vaikka oon tikunki sille lykännyt kylkeen kiinni. Jospa minäkin laitan amppeliin sen. Ja ihan rimppana. Saapa nähä mitä siitä tulee. 

Okei… Mitäs raya veikkaat, menisikö amppeliin? Vai onko kuin korkea?

Red Alertia oon kasvattannu runkona/pensaana.Ei mulla ainakaan oon vetkuillu,enempää ku muutkaan.Tukennu oon ja sitten hirttonarun kaittannu kasvarissa.Ei mikään herkkutomaatti,mutta on vaan välttänny ku oon salasttiin pilikkonnu.

Ok. Minä vippaan mäkeen tuon nöyristelijän. Mikä lie mutantti kun kasvaa ihan soiroon. Jätän tuon ryhdikkäämmän. Siinä on paremmat lehdetkin. 

Löysin varmaankin monia tomaattiharrastajia kiinnostavan sivuston. Löytyy hauilla  “Tomaattihurahdus” ja “Tomaattiritu”  Tuolta sivulta pääsee blogiinkin.
https://tomaattiritu.blogspot.fi/

Koskaan ei ole minulla kasvanut tomaatinalkuja tähän aikaan kesäästä. Ruthje. 

Pari muutakin lajia kukkii.​​

Millaisia lajikkeita ovat kooltaan Sweet Baby ja Green Grape?
Käsitin että kirsikkatomaatteja mutta entä ne taimien koot? En löytänyt tietoja netistä. Kaikki muut tomaatit oon koulinut paitsi nuo. Nököttävät yhä melko pieninä. Vai oliko sitten siemen niin vanhaa vaan kun olen saanut nuo vaihtareina joskus.
Jatarnoi on kaikkein lyhyin ja kompaktein, taitaa ilmeisesti olla kääpiöivä? Vai onko parempaa tietoa?

Mikä vaivaa tomaattia??? Uuvet lehet menee tuommosiksi.Olisko kalsiumin puute???

Karvari, yritin etsiä pentistä linkkiä sinne sivustolle jonka Genesee on ajat sitten jo tänne linkittänyt. Siinä on muistaakseni tomaattien oireilut puutoksista ja ylilannoituksista

En pentistä sitä löytänyt mutta omiin tiedostoihini olin sen tallentanut., Toivottavasti tuosta on apua.

Kiitos Nuu,mutten tullu hullua hurskaammaksi.Loruutin tuhkavettä,jos kuolevat niin antaa mennä.Alakaa jo tympimään kokopäiväsesti tämä tyhyjän nyysäys.

Oon itse niin varovainen  noiden neuvojen antamisen kanssa. Jos pitäis itse jotain sanoa niin ajatuksena tulis mieleen että onko kyse liiasta lannoittamisesta. En yhtään tiedä onko niin, mutta sellainen ajatus mulla oli.
Kun mun tomaateissa oli esikasvatusvaiheessa latvojen kähertymistä niin se oli lannoitteen syytä. Johtui käyttämästäni lannoitteesta, ei väliä mikä se oli nimeltään  mutta siis syy oli lannoitteessa.
Tuhkavesi on lannoitetta myös. Onko tästä sulle mitään apua ?

En usko etton liikalannotus.Pieni multatila ja isot taimet.Tomaattilannotetta oon mietona liuoksena antannu kerran viikossa.

Mulla menee Karvari yhdessä tomaatissa samalla lailla sykkyrään lehdet. Vähän ohuen tuntoiset lehdet muutenkin. Samalla hoidolla kuin muutkin, ja muut on ihan normaalit. Jos selviää syy, niin ilmoittele tännekin. 

Sori, olin näköjään lukenut väärää riviä nettisivuilla ja hakenut 'Green envy’ä. Itelläni ei ole kokemusta tuosta ‘Green grape’ lajikkeesta. Sivustojen mukaan kasvu varioi, koska osa luokittelee sen määräkasvuiseksi kirsikkatomaatiksi ja toinen taas semi-determinateksi puolipensaaksi, jota voisi kasvattaa ruukussa terassilla (jossakin lämpöisemmissä olosuhteissa varmaan). Jossakin mainittiin korkeudeksi 3 ft eli noin 90 cm. Makua kehuttiin

http://www.specialtyproduce.com/produce/Green_Grape_Cherry_Tomatoes_126814.php
https://www.victoryseeds.com/tomato_green-grape.html
https://www.rareseeds.com/green-grape-tomato/reviews/

Itse olen ohjesääntönäni pitänyt, että:
Interdeterminate- jatkuvakasvuinen on se, josta varkaat (ainakin osittain) poistetaan ja latva katkaistaan viimeistään elokuun alkupuolella.
Determinate- määräkasvuinen (pensasmainen) on se, josta varkaita ei poisteta ja korkeuskasvu muutenkin pysähtyy itsestään.  

Nuu,mullon Neudorffin lannote.